0 979 visningar

44 svar

Dagens skörd och mystiska svamparter

Yoshi

18 aug 2012 kl. 16:26

HEJ!

Idag har jag åter igen plockat svamp och har till min stora glädje hittat min första stolta fjällskivling!

Hur bör man bäst förvara dem? Torka vore optimalt. Använder man hela svampen?

Sedan undrar jag över de rosalila skiftande svamparna. Vad är de?

Hittade även massvis av något tryffelaktigt vid ett grävlingsgryt men tog bara en ifall de skulle vara fridlysta eller så. Vad är det? Ätligt?

Sedan är det sopparna. De två strävsopparna, är de björksopp?

soppar

0

Yoshi

18 aug 2012 kl. 16:28

Här är resterande bilder

0

Yoshi

18 aug 2012 kl. 17:02

Hittade dessutom massvis med vårlig röksvamp. Färska och fina. Trodde inte de var så goda så jag tog dem inte. Efter lite google inser jag mitt misstag…

0

Yoshi

18 aug 2012 kl. 17:15

Identifierat rottryffeln nu via Google. Undrar mest om de syrenfärgade sakerna som är så otroligt fina.

0

Fredrik S.

18 aug 2012 kl. 17:19

Stolt fjällskivling är det, mycket riktigt.

Svamparna på bild 2 och 3 ser ut som skogsriskor. Skär i dem. Det ska komma vit saft som efter en stund blir grönaktig. Nu hade du ju bara två ex, men de är jättebra svampar att ha i risksallad!

Sen tror jag Rottryffel på första bilden i nästa serie och slutligen Björksopp, som du sa.

0

Fredrik S.

18 aug 2012 kl. 17:27

Stek eller panera hatten på Stolt fjällskivling - smaskens! En av mina favoritsvampar. Foten kan du göra buljong på. Aldrig testat att torka själv, men det ska gå bra.

Återigen en lyckad svamputflykt!

0

Jan A, Uppsala

18 aug 2012 kl. 17:40

De flesta sopparna är aspsoppar (bleka-ljust orangeaktiga “fotfjäll”. Två ser ut som tegel(röd björk)sopp, men hattfärgen tyvärr lite olika på bilderna.

0

Yoshi

18 aug 2012 kl. 18:08

Tack kära vänner!
Och tack för tipsen.

Riskorna var bra alltså, vad kul!

0

Pochahontas

18 aug 2012 kl. 18:14

Jag brukar torka fjällskivling, även foten och göra svampmjöl (om jag inte steker eller fritterar hattarna och äter dem direkt). Svampmjöl tar ju dessutom pytteliten plats men smakar mycket.

0

Fredrik S.

18 aug 2012 kl. 18:22

De har en lite speciell efterbeska i smaken som jag tycker gör sig ypperligt i risksallad (stekta tycker jag däremot inte att de är någon höjdare). De är väl värda att lära sig och att plocka, för de jättevanliga, och i regel betydligt större än dina ex, men ändå i princip aldrig larvangripna. Mycket trevliga svampar, helt enkelt!

0

Yoshi

18 aug 2012 kl. 18:34

2 av aspsopparna var angripna. Riskorna blödde ingenting och den ena var angripen så dem slängde vi.

Den stora tegel/björksoppen var angripen också men hatten var ren.

Det var mystiskt att skära isär fjällskivlingen. Så porös och len i sina ytor. Luftig och lustig. Mycket underlig konsistens faktiskt. Ytterst ren och icke-angripen. Ska bli spännande att använda en dag.

Nu ligger allt i torken. Ni är verkligen underbara som hjälper till.

0

Jan A, Uppsala

18 aug 2012 kl. 18:45

En sak att tänka på vid tillagning av strävsoppar är att de ska tillagas väl - kan vara skadliga råa/halvråa. Läs bl.a. detta http://gladisopp.origo.no/-/bulletin/show/115158_roedskrubb-maa-varmebehandles-godt?ref=mst
Det finns mycket mer.

0

Mickeleh

18 aug 2012 kl. 19:14

Eftersom jag bara har telefon och mina färger verkar bli lite skeva ... Men riskorna ser lite ut som lakritsriska ... Goggla och se .. Du dör inte men får gå lite oftare..:)

0

Boman

18 aug 2012 kl. 19:24

Riskorna ÄR INTE Skogsriska. Den ska vara kladdig/slemmig i väta och glänsande i torrväder. Blöder alltid vitt. Du har nog hittat Lakritsriska, lätt giftig.
http://www.evira.fi/portal/se/livsmedel/tillverkning_och_forsaljning/gronsaker/svampar/handelssvampar/skogsriskor/

0

Fredrik S.

18 aug 2012 kl. 19:53

Ja, jag tar tillbaka mitt förslag på skogsriska eftersom de vid närmare eftertanke är lite väl matta och torra och inte blödde vitt.

0

Yoshi

18 aug 2012 kl. 20:13

Wow Jan A.
Vad dumt att jag har torkat dem och blandat in dem i min övriga blandsvamp sedan ett par dagar tillbaka.
Hmm…
Den nya dosen kommer definitivt separeras när den är torr.

Tror jag får pilla bort dem en och en från blandsvampen och göra en separat burk. Kan inte vara så svårt då de är så mörka nu. Man identifierar dem lätt.

TACK! Annars hade jag suttit på pottan.

Alla svampplockare, polacker och thailändare, som jag har träffat på i skogen har alla sagt att de älskar just de där orangehattarna. Senast idag, en äldre polska som stolt visade upp alla sina aspsoppar och jag visade min korg. Otroligt gulliga är de verkligen och ytterst stolta över sina fynd.

Det är därför har jag inte tänkt på att kolla upp tillagningen.

Riskor ska jag nog helt hoppa över. Mandelriskan är den enda jag kan identifiera ändå.

0

Mickeleh

18 aug 2012 kl. 20:27

Finns en svamp Aspen Bolete som framförallt finns i Nordamerika men mycket väl skulle kunna finnas här som kan ge allvarliga reaktioner liknande pluggskivling där blodkroppar faller ihop,ett autoimmunt förlopp.. Finns idag ingen allvarlig förgiftning av Strävsopp dokumenterad i Sverige, I Norge minst 1. Dock verkar det finnas ett samband mellan dåligt tillagad strävsopp och mag och tarm relaterade symptom och det finns troligen ett stort mörkertal där pga att sopparna alltid ansetts som ofarliga och matnyttiga.Ska i höst försöka luska lite hur det ser ut i Öststaterna,mitt höstprojekt,eftersom dem är galna i svampen där..

0

Yoshi

18 aug 2012 kl. 20:41

Så vad säger du, Mickeleh? Bör jag strunta i att plocka dem alls?

Jag har ju aldrig smakat på dem.

Helt ärligt är jag mer en collector än en svampätare. Älskar svart trumpet. Tycker kantarell är ok endast i risotto, blomkål smakar ok i mat men maten är nog vilket som utan den, taggsvampen är utfyllnad i grytor (varken mer eller mindre) och jag använder trattkantarellsmjöl i marinad för kött vilket är fantastiskt. Annars tycker jag inte den tillför mycket och smakar rätt spongy i sig.
Karl-Johan är god i italienska rätter.
En svampmacka tycker jag är rätt halväcklig generellt.
Smör och grädde används inte i detta (fitness)hushåll så därför kommer jag aldrig smörsteka svamp och bubbla upp den i grädde. (Enbart pga artärernas och fetmans skull). Måste hela tiden hitta recept där de faktiskt funkar utan att klogga igen kärl.

De andra har jag aldrig provat och är inte säker på att jag kommer heller.
Vi får se. Smakar de lika gott som svart trumpet, wow, ja, då givetvis!

0

Fredrik S.

18 aug 2012 kl. 20:48

Det är ingen fara med skogsriskor så länge du ser till att de ser ut som sådana och att de blöder vit vätska som övergår i grönt, samt att du kokar av dem ordentligt - minst 5 min. och i rikligt med vatten (även här ska du se att skogsriskorna grönfläckas) och sköljer dem efteråt. Annars kan det bli att sitta på pottan, som du uttryckte det - men inget värre än det.

0

Mickeleh

18 aug 2012 kl. 20:50

Tycker inte du ska låta dem vara ..men alltid med en ny art smaka bara lite i taget och se hur du reagerar för att nästa gång ta en större bit.. Svamp får människor att reagera olika eftersom den innehåller många olika kemiska ämnen , precis som med äpplen vissa kan äta gröna men inte röda och vice versa. Om du tillagar svamp väl, mer än 15 min, låg värme , så förminskar man risken att bli dålig radikalt verkar det som.

0

Yoshi

18 aug 2012 kl. 20:52

Jag har ju torkat mandelriska och de är de enda riskorna som jag hittills har tagit vara på.
Är lite rädd för riskor och kremlor. Känner mig ytterst osäker på dem och har aldrig smakat på dem. Vet alltså inte ens om jag finner smakerna behagliga. Är det så att vissa verkligen är utsökta eller äter man dem mest bara för att få svamp i maten?

0

Yoshi

18 aug 2012 kl. 20:54

Ok, de är ju inte bortom räddning då de blev svarta i genomskärning. Dvs, jag kan plocka ut dem och och koka upp dem rejält mot resten av blandsvampen.
Du är en ängel Mickeleh!

0

Fredrik S.

18 aug 2012 kl. 20:59

Jag ber dock om ursäkt om jag på något sätt fick det att framstå som att identifieringen var klar innan vätskan kontrollerats med mitt utspel beträffande skogsriskornas matvärde - slarvigt.

0

Yoshi

18 aug 2012 kl. 21:06

Meh! Sluta! :)
Jag hade nog inte tänkt tillaga dem omedelbart i alla fall. Generellt äts svampen här ett halvår till ett år efter att den plockas.
Den hade lätt kasserats i tid ;).
Tack Fredrik, du är en hjälte i alla fall!

0

Fredrik S.

18 aug 2012 kl. 21:46

Att du känner dig osäker på kremlor och riskor kanske är en anledning att fokusera på dem? De är välavgränsade grupper i förhållande till övriga skivlingar och du undviker farliga svampar. Samtidigt lär du nog en del också om övriga skivlingar via dem, då du bekantar dig med dessa varje gång du får tag i en skivling som inte hör till just de grupperna. Det är ju också vad som brukar rekommenderas att börja med när det kommer till skivlingar.

0

Yoshi

18 aug 2012 kl. 22:00

Det är ju så himla svårt bara. Tog mig en månad att inte tycka att alla soppar var Karl-Johan. Riskor och kremlor existerar i tusentals.

0

Yoshi!

Elisabeth Jansson

18 aug 2012 kl. 22:34

Hej!
Jag tycker att du ska köpa Nya svampboken av Pelle Holmberg och Hans Marklund det är den bästa matsvampsboken du kan äga för att alla förväxlingssvampar står bredvid den som är ätlig.
Du är så intresserad så ta dig råd och köp den.Roligt att se att du har så bra marker där du bor,jag har aldrig hittat mandelriska,den skulle jag vilja hitta.
Det har kommit många upplagor utav boken och varje ny upplaga har en ny svampbild fram på boken.
Det är lite nya rön om vissa svampar annars skiljer det inte så mycket på upplagorna,i den äldsta är inte Goliatmusseronen med.Billigast är nog att köpa på nätet adlibris 184 kr upplaga 6 är den senaste den är svart på framsidan. Köp inte pocketboken den innehåller inte allt som den andra gör.

0

Yoshi!

Yoshi

18 aug 2012 kl. 23:12

Tack Elisabeth!
Jag ska absolut göra det. Jag bör väl det efter så många “dumma” frågor. Tycker sällan bilder ger svar för den faktiska svampen du står inför.

Mandelriska verkar det inte vara många som känner till här i “min skog”.
Samma dag som jag läste om den här, kollade jag efter den och fann den som första svamp jag hittade. Det var roligt att känna att man hade lärt sig något.

Folk kan för lite om svamp helt enkelt och jag vill inte vara en av dem.

Däremot vet jag inte om jag vågar smaka på den då den luktade helvete under torkning, ren dynga alltså! Men jag litar på att den kan smaka annorlunda efter anrättning.
Gamle Ole och Svarte Sara som är bland mina favoritostar luktar ju direkt fotsvett men smakar fantastiskt.

Jag bor i Sthlm, dvs, jag tar en ny skog varje helg eller en skog jag har varit i men där svamparna har fått växa till sig på ett par veckor. Inget mer än så. Jag får färdas om jag ska hitta extravaganser.

0

Yoshi!

Fredrik S.

18 aug 2012 kl. 23:25

Äsch, det är uppgivenheten som talar när du säger så. Skivlingar som grupp - då talar vi tusental. Ca. 80 riskor och ca. 140 kremlor rör det sig väl om, varav en inte oanselig mängd är mindre allmänna till sällsynta. Inte behöver du väl lära in varenda en… (?)

Jag plockar och äter “finska riskor”, blodriskor, Mandelriska och sillkremlor därför att jag tycker att de är mycket goda matsvampar. Även de jämförelsevis ganska trista Kantkremla och Tegelkremla går ner i korgen och de äter jag sedan med aptit. Hellre kan strävsopparna, samtliga tickor och taggsvampar, de vårtiga röksvamparna och blåmusseronerna få stå kvar. Sen har förstås olika människor olika smak, när jag plockar åt mig själv så är det givetvis min som gäller.

Hoppas att den Stolta fjällskivlingen faller dig i smaken - men om inte så har du i alla fall provat och vet om det är något som du tycker är värt att plocka igen.

0

Yoshi!

mumrik

18 aug 2012 kl. 23:38

Taggsvamp som är så gott! Tycker verkligen det.

Ville bara säga att jag uppdaterat alla mina svampböcker och tycker också att Nya svampboken är suberb. Den har ett enda fel, att den tar upp för få arter. Det är en källa till misstag det också. T.ex. av röksvamparna (som jag också tycker är suveränt goda) är bara två arter listade. Så jag tycker inte riktigt man klarar sig med bara den boken, men det är den bok jag litar på.

Nylén har sina brister och den senaste upplagan är i soffbordsformat, man orkar inte ens hålla upp den när man sitter vid bordet och läser och vem behöver halvmeterstora bilder på kantareller? Men den tar upp många arter så jag tycker den är ett bra komplement.

0

Yoshi!

Yoshi

18 aug 2012 kl. 23:48

Ja herregud! Den ser ju ut som ett rymdskepp. En mytologisk (mykologisk:) varelse om inte annat.
Tycker inte heller taggsvampar har en extravagant smak på något sätt.
Kanske borde bli bjuden på en riskamåltid för att våga ta “risken”. Tror verkligen inte riskor är så goda men hur ska jag veta innan testing 1,2,3…?

Just nu är jag obsessed. Som allt annat jag har lärt mig från noll till idag. Från kattskit till snart guld så att säga.
Jag är så i min personlighet tror jag. Tar ett ämne och blir perfekt i det tills jag tröttnar eller tills det sönderfaller i beståndsdelar jag inte är intresserad av.

Macintosh, apple är ett annat stort f.d. intresse. Jag kan typ allt om hur man fixar en mac. Jag skulle lätt kunna jobba på support och teknikavdelningen idag. Kan dem både hårdvara och mjukvaramässigt. Kan rabbla allt i sömnen.
Film, regi och skådespeleri (utländsk) är ytterligare en fixation. Psykologi är en av mina favoritämnen t.ex.
Jag går som pokerspelare - all in!
Samma med svampen.
Som några exempel på besatthet alltså...

Hahhaha! Jag är ju rätt sjuklig.

Min kille frågar just nu vad jag gör.
Gissa, säger jag.
Ja, du är på svampguiden va?
Correctomundo säger jag.

0

Yoshi!

Yoshi

18 aug 2012 kl. 23:51

Näe, man skiter ju i kantarell. Hajar inte ens hypen riktigt. Plockar dem för “att”.
Man skulle behöva svampboken 2.0.
Den för alla idioter som har hajat the basics men vill veta MER!

0

Yoshi!

Elisabeth Jansson

19 aug 2012 kl. 00:26

Du ska veta att vi alla varit nybörjare en gång som plockat svamp i plastpåse och som varit sörja när jag kommit hem.
Ingen fråga är dum nog att ställas!
Ett bra tips är om det kommer Karl Johan vilket det verkar göra i mina skogar.
Kolla i granskogs planteringar lite äldre där kan du även hitta blodriska som du inte behöver koka av,den är speciell i smaken.

Ta med en större plastlåda och ställ i korgen och så skär du K-J i skogen då slipper du släpa hem de som är angripna av larver.
När jag var nybörjare så släpade jag hem olika sorter som jag kollade på och lärde mig,då fanns det ingen dator men det fanns en svampklubb och gamla goa människor som artbestämde svampen,därför är det viktigt att bemöta de som är nybörjare på ett ödmjukt sätt,så att man inte tappar lusten.
Du kan plocka olika svampar och steka dem för sig,och provsmaka, så vet du om du ska plocka dem eller ej,det gjorde jag som nybörjare särskilt sopparna,snart kommer smörsoppen och den växer vid tall.
Hoppas nu att K-J kommer igång jag har snart slut på den i mina torkade förråd, Imorgon ska jag ut och spana igen efter K-J

0

Yoshi!

mumrik

19 aug 2012 kl. 00:41

Jag tror man uppfattar smaker väldigt olika och svamp har ju sällan särkilt stark eller utpräglad smak. Jag tycker t.ex. att kantarell är supergott, mycket därför att jag faktiskt känner en väldigt speciell smak hos den. Alla kanske inte kan uppfatta den smaken. Vissa andra svampar som klassas som utmärkta tycker jag bara smakar svamp, inget speciellt.

0

Yoshi!

Fredrik S.

19 aug 2012 kl. 10:18

Håller helt och hållet med om Nya svampboken. Jag har inte den senaste utgåvan av Nyléns bok, mumrik, utan den föregående, men har nytta av den också - liksom andra svampböcker. Och så är inte minst detta forum mycket bra. Här har jag fått en hel del hjälp!

Jag ville framhålla att man kan tycka mycket bra om riskor och kremlor gentemot dessa funderingar och tveksamheter kring smaken. Man får väl se vad man själv gillar!

Yoshi, du ger sannerligen intrycket av att vara fanatiker! Jag kan visserligen förstå om du samtidigt tycker det är lite obehagligt att äta nya svampar. Jag kan hålla med om att det är nåt slags tröskel man går över. Man kan tydligen inte veta hur man reagerar exakt, när man hör om de som blir magsjuka av den och den matsvampen. Sen är det ju verkligen bra att själv ordentligt bekanta sig med svampar man tänkt äta, eftersom man ändå äter på egen risk.

0

Yoshi!

Yoshi

19 aug 2012 kl. 10:21

Elisabeth. Tack för jättebra information.
Det där med att skära upp K-J i skogen, gör inte det så att de “öppna” bitarna blir sunkiga? Är det inte även en risk att nya insekter vill angripa den?
Vill hitta och torka mycket K-J jag med eftersom den verkligen är en av de godaste matsvamparna.
Soppar är verkligen mycket intressanta fynd. Synd att så många insekter tycker som oss där.

Mumrik (Snusmumrik? Som jag är?), håller helt med. Tycker t.ex att shitake inte smakar mer än bara svamp. Trattisar som är i sin ursprungsform smakar också bara svamp. Men som mjöl är de en makalös krydda.

Kantarell smakar oerhört mycket, det tycker jag med men eftersom jag så sällan äter högkalorirätter, har jag svårt att hitta användningsområden. En risotto som jag sällan unnar mig, blir 10000000 gånger godare med kantarell.
Önskar man kunde komma på sätt att använda kantarellen i min typiska basföda. Dvs, sallader, kötträtter osv. Har än så länge bara ätit och använt kantarell sedan i juni. Den är ju helt ny för mig. Det är en svamp med potential som jag bygger förråd av.

Trumpet som jag nu har plockat sedan i fjol och lärt mig massor om, gör alla varmrätter underbara. Den funkar så bra med det mesta. En sås blir magisk med en nypa av den.
Jag vill liksom hitta sätten med kantarell som är så också. Kanske kan säga samma sak om kantarell vid denna tidpunkt, nästa år när jag har haft ett år på mig att prova in dig in min mat.

0

Yoshi!

Yoshi

19 aug 2012 kl. 10:32

DET i min mat. Varför har plötsligt en autostavare aktiverats i min dator?

0

Yoshi!

Yoshi

19 aug 2012 kl. 10:37

Ja Fredrik S, det lustiga är t.ex stolt fjällskivlings rymdskeppsutseende. Det är svårt att kunna se hur den svampen kan vara god. Hahhaa.
Man måste ta sig över tröskeln och testa.

Visst är jag en fanatiker. Har så svårt för att göra något halvdant. Allt eller inget liksom.

En sådan svampbok ska införskaffas. Hade en uråldrig svampbok ett tag som jag tappade bort i skogen. Lika bra är det då den var värdelös.

0

Yoshi!

Elisabeth Jansson

19 aug 2012 kl. 11:53

Hej igen!
Bitarna av K-J blir inte sunkiga när du bara tar den biten som är frisk.När du släpar på stora K-J som ser fina ut och kommer hem och skär i dem och det kryllar av larver,då har du burit en massa kilo i onödan.
Ibland är inte hatten angripen och ibland är det en fot till en K-J som man kan ta rätt på.
Jag hade en plastlåda igår med K-J som jag förvällde. Jag torkar den bara om jag hittar större mängder.

0

Yoshi!

mumrik

19 aug 2012 kl. 15:39

Snusmumrik? Det var inte så jag tänkte, men jo, jag snusar tyvärr så kanske det!

Lågkalori - innebär det att du unviker smör och grädde då? Då smakar nog ingen svamp så vidare värst. Håller med dig om shitake, smakar ingenting. Man kan lika bra köpa de mycket billigare champinjonerna som inte heller smakar nånting.

0

Yoshi!

Fredrik S.

19 aug 2012 kl. 15:49

Ja, visst är utseendet fascinerande! Men jag tycker själv att den ger ett relativt ätligt intryck faktiskt. Från stekpannan sprider den sedan en söt kakdoft.

Därmed inte sagt att man kan avgöra ätlighet på en svamp generellt på det sättet.

0

Yoshi!

Yoshi

19 aug 2012 kl. 18:27

Ok Elisabeth. Det är ju faktiskt sant som du säger.  Jag tror aldrig jag kommer hitta så mycket Karl-Johan att det kommer bli tungt att få hem. Tyvärr alltså. Älskar den smaken.

Mumrik. Smör steker jag definitivt i smör men grädde har jag aldrig köpt hem till mitt hushåll. Jag gör svagare fettanrättningar med t.ex mjölk eller lågfettig creme fraische. Jag äter allt som alla andra äter men i lägre fettform och med mycket mindre kolhydrater. Eller mer sällan i alla fall. Jag älskar ju ostar t.ex.
(Låt mig tillägga att även träning är en av mina besattheter men jag har inte kunnat träna på ett tag, svampplockningen blev ett träningssubstitut)

Prova tortellini. Gör en creme fraische sås med trumpet, salt peppar, whiskeycheddar och hackad rå rödlök. Bland det godaste jag har ätit. Men som sagt, äter jag den fetthalten varje dag, ser jag ut som ett fettberg tillslut.

Fredrik, ja det ser ut som en sagosvamp. Helt otroligt speciell och enorm i storleken.

0

Yoshi!

Tor v E

20 aug 2012 kl. 00:16

Yoshi, bejaka din svampfrenesi! :) Det är så roligt att kunna svamp, och här inne finner du många liknande själar. Jag lär mig någon/några nya varje år. Det blir aldrig tråkigt :) God jakt!
PS, jag kan kanske få ett mac-råd av dig nångång?

0

Yoshi!

mumrik

20 aug 2012 kl. 01:02

Vi får slå oss ihop, Yoshi. Jag äter nog precis tvärtom mot vad du gör. Pastan går bort men grädden går in. Vi kan ju dela på restaurangportionerna! ;-)

0

Yoshi!

Yoshi

20 aug 2012 kl. 06:17

Absolut Tor! Kul är det. Ruschar ger det.
Har du problem med äpplet nångång, är det bara att fråga.

Lätt Mumrik! Haha!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone