0 416 visningar

10 svar

Taggiga, korkiga sambor m.m.

Jan A, Uppsala

18 aug 2012 kl. 19:36

Några mlm okända??? och några välkända - men med avvikande beteende m.m…

Mån 6 aug var vi på plockningsutfärd tills m den lilla vanliga - men nu snart 12-åriga - med skarpa ögon…
Alla de visade fynden är dock mina!  Första serien visar ngt jag skulle vilja kalla för en kraftigt/något avvikande, otroooligt småvuxen stubbrostnavling – eller?

0

Jan A, Uppsala

18 aug 2012 kl. 19:38

Sen måste jag visa de gula taggsvamparna i och ”utanför” en rätt ung granskog.  Inne i tätskogen tycks de som stora, köttiga saker växa direkt på grövre granrötter, kanske som parasiter.  Ska kolla saken vid rillfälle… Strax utanför, på en mera ängsartad mark, tills m stora mängder av orange taggsvamp i stora häxringar, ser de helt annorlunda ut.  Alla dessa mycel har jag visat också för några år sedan…

0

Jan A, Uppsala

18 aug 2012 kl. 19:39

Synd att inte visa fler av de hundratals orange taggsvamparna på samma lokal – så jag gör allt det.

0

Jan A, Uppsala

18 aug 2012 kl. 19:41

Den här blekt och tråkigt färgade fingersvampen lekte olympisk ring med violgubbarna i deras hem i den unga granskogen. Glad för förslag.

0

Jan A, Uppsala

18 aug 2012 kl. 19:43

En snygg, lätt tuvig, kort och mjukt fotullig möjlig brosknagelskivling? med svagt räfflad fot växte i lövkant mot dike och åker.
Svansen tillhör min katt Zeke…

0

Jan A, Uppsala

18 aug 2012 kl. 19:53

Sista bilden skulle ha varit den här. Zeke!

0

Yoshi

18 aug 2012 kl. 20:22

Vilken snygging och vilka underbart gröna ögon!

0

Kjellin :)

18 aug 2012 kl. 20:30

Snyggt Jan,
Rak fingersvamp kan ha den färgen, tycker nu att din bild på topparna så är inte de så raka?
Men naturens arkitektur ju inte så precis i bland :-) Gula taggsvampen, tjusig sak.
Orange taggsvampen har jag sett i mängder i år,  kan verkligen variera i färgskalor.

0

Tony S

18 aug 2012 kl. 20:55

Bör kunna vara blek fingersvamp, Ramaria mairei.
Brosknagelskivling stämmer.
Fint med alla taggsvampar.

0

Jan A, Uppsala

19 aug 2012 kl. 12:38

Tack för era svar. På döda, granrotsittande stora gula taggsvampar, har jag 2010 och 2011 - på samma lokal - hittat en konstig, tjockbent och kraftig, trolig Microcollybia.  Svengunnar Ryman ville ha och fick förra året kollekt och många bilder, men inget besked ännu…..
Kan nämna att på lokalen finns ytterligare 3-4 Hydnellum-arter och även mycket annat skojigt.
Blek fingersvamp har jag både där och på andra lokaler, men där är de bleka.  Den här var smutsigt, ljust, tråkigt grågul. Har nu en hel del konvolut för Lennart Söderberg…
Och katten är snygg, förståndig och hjälpsam. 7 kg, 7 år.

0

Kjellin :)

19 aug 2012 kl. 12:43

Och minst 9 liv förmodar jag ;-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone