Några mlm okända??? och några välkända - men med avvikande beteende m.m…
Mån 6 aug var vi på plockningsutfärd tills m den lilla vanliga - men nu snart 12-åriga - med skarpa ögon…
Alla de visade fynden är dock mina! Första serien visar ngt jag skulle vilja kalla för en kraftigt/något avvikande, otroooligt småvuxen stubbrostnavling – eller?
Sen måste jag visa de gula taggsvamparna i och ”utanför” en rätt ung granskog. Inne i tätskogen tycks de som stora, köttiga saker växa direkt på grövre granrötter, kanske som parasiter. Ska kolla saken vid rillfälle… Strax utanför, på en mera ängsartad mark, tills m stora mängder av orange taggsvamp i stora häxringar, ser de helt annorlunda ut. Alla dessa mycel har jag visat också för några år sedan…
Snyggt Jan,
Rak fingersvamp kan ha den färgen, tycker nu att din bild på topparna så är inte de så raka?
Men naturens arkitektur ju inte så precis i bland :-) Gula taggsvampen, tjusig sak.
Orange taggsvampen har jag sett i mängder i år, kan verkligen variera i färgskalor.
Tack för era svar. På döda, granrotsittande stora gula taggsvampar, har jag 2010 och 2011 - på samma lokal - hittat en konstig, tjockbent och kraftig, trolig Microcollybia. Svengunnar Ryman ville ha och fick förra året kollekt och många bilder, men inget besked ännu…..
Kan nämna att på lokalen finns ytterligare 3-4 Hydnellum-arter och även mycket annat skojigt.
Blek fingersvamp har jag både där och på andra lokaler, men där är de bleka. Den här var smutsigt, ljust, tråkigt grågul. Har nu en hel del konvolut för Lennart Söderberg…
Och katten är snygg, förståndig och hjälpsam. 7 kg, 7 år.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.