0 11085 visningar

7 svar

Rensning och tvätt?

Linn

18 aug 2012 kl. 20:09

På denna sida står det att sköljning behövs oftast ej:
http://svampguiden.com/tips.asp
om svampen inte är väldigt smutsig.

Hur rensar och tvättar ni era svampar innan torkning, förvällning eller tillagning?

Svampborsten jag har får bort en del smuts från kantarellerna, men det är ju en del kvar som går att skölja bort eller skakas bort i vattenskål, kanske med lite hjälp av fingrarna också. Ursäkta, min dumma fråga, men den här sista smutsen - är den skadlig att äta?

0

Yoshi

18 aug 2012 kl. 20:19

Svampar kan absolut tvättas. Jag tvättar rubbet eftersom jag har lite lätta äckelkänslor över alla hypotetiska snail-tracks som kan finnas på svampen.
Om svampen inte kunde tvättas, hade allt regn de utsätts för, förstört dem för längesedan.
Jag fyller hon med vatten. Lägger rubbet däri och borstar dem rena med mjuka hotelltandbortar. Inte en enda smutsgnutta kvar.  Jag skär även bort alla angrepp och foten/roten.

0

Yoshi

18 aug 2012 kl. 20:30

Inte skadlig m.a.o. men onödigt att ha kvar om man kan göra dem rena.
Tänk om en art åt människa. De kan ju tvätta oss och äta oss krispigt rena eller behålla oss med allt svamplockarsvett och och kroppsbehåring på. Hahaha. Det är lite så.
Välj själv. Jag föredrar rent och prydligt utan överraskningar.

0

Boman

19 aug 2012 kl. 08:10

Jag sköljer under kran, blötlägger aldrig i ho. Borstar bort smuts med borsten på svampkniven.
Grovrensar bort jordig fot i skogen, liksom allt annat löst skräp(onödigt att släpa hem) så det inte smutsar ner svampen i korgen. Riktigt smutsig svamp får stanna i skogen.

0

Linn

19 aug 2012 kl. 23:14

ok, så ingen gnuggning i vattenskål då? Fast hurdana svampborstar har ni? den som jag köpte verkar inte få bort allt. Verkar för grov på något sätt. Ska dock prova en mjuk tandborste som nämndes ovan :-)

0

Björn Arkenfall

20 aug 2012 kl. 08:25

Jag borstar grovt direkt i skogen med en svampkniv med borste i ena ändan samt snyggar till foten. Sen hemma finlirsr jag och borstar bort det sista. Sköljer aldrig. Har för mig att en del smakämnen i svamp är vattenlösliga om jag minns rätt från någon av Bo Nylens böcker.
Men som tidigare redan skrivit - riktigt smutsiga exemplar lämnar jag i skogen.

Att få i sig jordbakterier är inte bra.

0

HasseLa

20 aug 2012 kl. 09:02

Frågan är om smakämnena i svamp är vattenlösliga? Med tanke på det myckna regnadet där jag bor så borde det inte finnas kvar några smakämnen i svamp. När jag torkar svamp och sen blötlägger den smakar det inte mycket om blötläggningsvattnet. Däremot om jag steker upp den i smör och tillsätter grädde blommar smaken ut. Är övertygad om att smakämnena fett- och inte vattenlösliga.

0

Boman

20 aug 2012 kl. 09:20

Det finns ju både vattenlösliga och andra smakämnen i svamp. Tror dock inte att en sköljning tar bort smak, det är bara trams.Blöt yta stekt inte lika snyggt, därav kockarnas “sköljförbud”.
Att lägga svamp i blöt däremot sprider bara smutsen och man får in en massa onödigt vatten i svampen.
Jag ser många som bär hem jord och barr i svampfötter. Under tiden man går där smutsas svampen i korgen ner med det, helt i onödan. Det tar ju inte speciellt lång tid att knipsa av eller skära av foten och rensa bort skräp, eller hur.Och delar man svampen ser man på en gång ifall den är full med larver eller annars otjänlig.
Enda svampen jag låter behålla foten hel är Mandelriska om jag inte förberett mig för plock av den, för att den blöder så kraftigt och grisar ned allt annat i korgen. Då lägger jag dem separat i ett hörn, med foten nedåt/utåt. Har jag tänkt på det före så lägger jag dem i egen korg, plockar med plasthandske och egen kniv. Då delar jag svampen också och slipper bära hem en massa larver.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone