Hej!
Är du säker på att den första är gultoppig? Jag tycker den ser så gul ut så långt ner på grenarna.
När den är färsk kan man skrapa på den mellan foten och grenarna då ska det bli mörklila och senare svart färg.
Nummer 2 är ingen ramaria utan en clavaria tror jag som är angripen av en parasitsvamp därav det gråvitaktiga och de konstiga grenarna
Nummer 3 tror jag också är angripen, men kanske är det en ramaria
Hej!
Nu såg den mer typisk ut R.testaceoflava att skrapa är ett väldigt säkert kännetecken.
R. Karsteni är det inte den är alldeles för vit (på min bild) och har så långsträckta grenar
Den är inte lik R.Maiere som tidigare hette R.Pallida,men den tycker jag att den är mest lik.
Har du torkat något material av den som du undrar om det är Karsteni? Tänk om det är en ny art? Det finns fortfarande mycket som är outforskat när det gäller Ramariorna.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.