Hejsan alla svampkunniga.
Jag håller på att försöka lära mig en ny familj och det är riskor. Men det går trögt och jag tycker det är svårt att bestämma vilken typ av riskor det är jämt.
Hittade denna idag bland granar. Gråblå ovansida, orange under. Inget som “rann” från den.
Känns lite som en blodriska?
Såna som äter blodriskor (själv är jag inte förtjust i dem) har sagt mig att quieticolor inte är någon av de bästa.
Nu tror ju jag att detta är fennoscandicus eftersom den är hittad bland granar. Den borde vara likvärdig med granblodriskan.
L. quieticolor har jag bara sett under tall på Gotland, vet också att den finns i Uppland. Skalgrusbankar längs kusterna är också tänkbara för den. Jag vill nog påstå att den är kalkkrävande.
I Sverige har vi ingen art som blöder blått, alla har orange mjölksaft. Hos vissa skiftar den till mer eller mindre mörkt rött och slutligen grönt. Däremot kan både quieticolor och fennoscandicus ha mer eller mindre blått kött närmast hattytan.
Det svenska namnet blåmjölkig riska på quieticolor är förfärligt missvisande.
Lactarius quieticolor samt L. fennoscandicus omnämns i förbigående i Svampboken av Klas Jaederfeldt under Tall- respektive Granblodriska. Men ingenting i nån annan svampbok vad jag sett heller. Så de finns alltså inte heller med i senaste utgåvan av Svampar i skog och mark… Kanske ska skaffa den ändå för att se vad annat som tillkommit!
Om blodriskorna känns svåra att skilja åt, kanske den här nyckeln kan vara till hjälp (bilder finns där också):
http://www.mtsn.tn.it/russulales-news/id_deliciosi.asp
OK, jag tar tillbaka det där med att ingen har blå mjölksaft. Tydligen kan flera arter ha det i den blå zonen i hattköttet - förutom fennoscandicus och quieticolor, även semisanguifluus.
Jag har aldrig sett det, varken i verkligheten eller på bild vad jag kan minnas. Jag har i alla fall letat som en tok efter en bild där någon av dem har blå mjölksaft.
Jan, har du koll på vilken av arterna det var?
Nej Irene, båda fynden gjordes för minst 10-15 år sen och då hade jag annat för mig än att titta på konstig svamp.
Att jag inte vet exakt var de växte beror på att det var två halvsmå barnbarn som lagt svamparna i sina korgar…
Det var alltså egentligen inte jag som hittade dem…
Men det var jag som rensade svampen när vi kom hem och jag vet exakt vilken väg vi tog genom skogen - och som vi fortfarande tar minst två-tre ggr i veckan nästan året om!
Hittar vi de blåblodiga igen, så har jag redan lovat flera personer att ta rätt på dem!
Det enda besked jag fått är att ingen blodriska bär sig åt så!...;)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.