0 249 visningar

6 svar

Vad är det för svamp

Karin

19 aug 2012 kl. 22:35

Dessa svampar växte i vackra formationer. Vad är detta?

0

Mattias Andersson

20 aug 2012 kl. 11:15

Ser ut som dofttaggsvamp, provade du att lukta på dem och hur ser de ut i genomskärning?

0

Jan A, Uppsala

20 aug 2012 kl. 16:05

Det skulle inte alls förvåna mig om de har orange fot, isf orange taggsvasmp.

0

Elisabeth Jansson

21 aug 2012 kl. 00:24

Man ser ju klart och tydligt i mitten på bilden att det finns blå färg.
Jag har aldrig sett den oranga med ett sådant växtsätt,men däremot så kan tratt taggsvampen Phellodon tomentosus växa ihop med fruktkropparna.
Lukta på den,somliga gillar doften den går bra att torka och lägga i ett linneskåp om man gillar doften.

0

Annika

21 aug 2012 kl. 00:33

dofttaggsvamp säger jag:)
Lukta på den så ska du se att de luktar tvål eller parfym.

Lägg den i solen och låt torka tills den är stenhård och du kan ha den i strumplådan.

0

Hans v E

22 aug 2012 kl. 11:27

Mitt första intryck var gul taggsvamp, som ibland bara är gul undertill.

0

Karin

26 aug 2012 kl. 22:09

Tack för svar. Tyvärr läste jag inte innan jag gick på svamptur idag. Träffade på många av dessa svampar även idag i jättelika formationer. Men luktade inte, ska göra det nästa gång.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone