0 347 visningar

11 svar

Vilken typ av taggsvamp?

Pär S

19 aug 2012 kl. 22:59

Hejsan!

Jag är helt ny på forumet här men jag tänkte vara så fräck att jag ber om hjälp direkt med att identifiera ett fynd.

Vid en glad amatörs halvlyckade kantarelltur idag så hittade jag något som jag tänkte måste vara någon sorts taggsvamp. Jag har har hört folk tala om “taggisar” förut, men jag är själv en sån novis att jag aldrig stött på en själv. En snabbtitt svampappen ute i skogen fick mig att tro att det kan röra sig om rödgul taggsvamp.

Tar tacksamt emot svar!

Bild på svampen i fråga: http://i.imgur.com/BZNqX.jpg

0

CP

19 aug 2012 kl. 23:01

snarare den bleka taggsvampen.

0

Pär S

19 aug 2012 kl. 23:08

Desto bättre, alltså? Det borde alltså vara relativt fritt fram att mumsa i sig den?

0

Björn Arkenfall

20 aug 2012 kl. 08:16

Jag tycker det ser ut som rödgul taggsvamp och inte den bleka. Båda är dock ätliga.

0

anithau

20 aug 2012 kl. 08:56

Jag håller på blek tagg.

Den rödgula är mycket spädare.

0

Jan A, Uppsala

20 aug 2012 kl. 09:24

Blek

0

Brittis/skåne

20 aug 2012 kl. 13:52

Rödgula är sällan så tjock om foten och mörkare i färgen. Jag är hundra på att det är blek du har, supergod i köttfärssåsen.
Om du hittar stora rödgula kan de vara beska, så se smaka dem innan i så fall.
Grattis till ditt fynd av min favvo svamp :)

0

Björn Arkenfall

20 aug 2012 kl. 14:01

Brukar inte Blekis ha taggar ner mot foten vilket rödgula inte har? Tycker det ser ut som att svampen på bilden inte har taggar ner mot foten därav att jag tror det är rödgul. Men grovleken på foten tyder ju dock på blek.

0

Jan A, Uppsala

20 aug 2012 kl. 15:01

Nej, de rödgula har mer nedlöpande taggar.

0

Jan A, Uppsala

20 aug 2012 kl. 17:53

Sorry, det blev fel…

0

Alf Pallin

20 aug 2012 kl. 21:35

Blek taggsvamp, hydnum repandum
HÄLSINGLANDS LANDSKAPSVAMP

0

Pär S

20 aug 2012 kl. 21:43

Tack för alla svar!

Med tanke på att jag är från Bollnäs så blev nästan pinsamt nu. ;)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone