0 374 visningar

9 svar

Dagens skörd och funderingar

Yoshi

20 aug 2012 kl. 11:40

Jag hittade en massa skoj idag. Bl.a mandelriska. Stora sådana.

Men sedan hittade jag en lustig svamp som jag inte vet vad det är. Har tagit närbilder ifall ni kan hjälpa till och se vad det är.

0

Bo E

20 aug 2012 kl. 11:50

jag gissar på någon art av nagelskivling

0

Yoshi

20 aug 2012 kl. 11:54

Ok, tack. Då slänger jag dem. De var så oerhört vackra och speciella.

0

Bo E

20 aug 2012 kl. 12:07

googla på nagelskivling så kanske du hittar någon som stämmer in på ditt fynd

men någon matsvamp är det inte

0

Yoshi

20 aug 2012 kl. 12:09

Jag gjorde det och inget såg ut som mina men att de var oätliga fick jag fram. Slänger dem därför.

0

Yoshi

20 aug 2012 kl. 15:08

Hur fasiken vet jag om en karl-Johan är snyltingangripen?
Hittade en bjässe idag. Den var ganska porös men ingen big deal. När jag skär i köttet är det vitt och rent.
Hur VET man?

0

anithau

20 aug 2012 kl. 15:20

Den är snedvriden och täckt med något vitt över hela svampen även hatten. Du kan aldrig missta dig när du ser en snyltangripen svamp.
Svampen har oftast säckat ihop.

Gå in på Google - bilder och skriv i sökrutan “snyltangripen karljohan svamp” så kanske du får fram en bild.

0

Yoshi

20 aug 2012 kl. 15:22

Jag gjorde det men såg bara deformerade svampar. Min var perfekt i utseende men när jag ryckte upp dem var den rätt porös (ej torr) så att den nedersta biten av foten bröts. Jag fick gräva fram resten av foten från marken.

0

Mickeleh

20 aug 2012 kl. 15:24

Ibland kan det vara svårt att se och förmodligen har man fått med en del exemplar som haft ett begynnande anfall..Men ofta är angreppet synligt och ser ut som en “pissfläck” på svampen och svampen känns lite som mjukost, plockar man KJ efter regn kan det vara svårt eftersom dem kan bli ganska mjuka av regnet.. Bästa är när svampen är ung och spänstig ...hittar du en helt felfri utav 10 får du vara nöjd, ofta är något annan/annat före… Har spottat och svurit över svampmygg snytlting och mördarsniglar de tre senaste åren som varit goda KJ år hos mig… Kanske en på 20 varit hyfsad och en på 50 felfri och dessutom i konkurrens med en finne som går upp med solen varje morgon och dammsuger KJ.. Perkele..:)

0

Yoshi

20 aug 2012 kl. 15:32

Hahhaha! Du är ju så kul! Perkele, vittu!

Ja, men precis så känns den. Att utsidan är torr och fin men insidan har sugit upp av regnet som föll igår.

Kassera den? Kassera hela? Bara det porösa och vattniga? Spar hela skiten?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone