0 366 visningar

11 svar

Färdigplockat..

Jonnie

11 sep 2006 kl. 20:37

På ett tag nu, börjar bli ganska torrt ute i markerna där jag plockar för närvarande, lät ett par tre kilo frigolitkantareller stå kvar i granskogen idag, MEN där det varit blött är kantarellerna nästan förväxta, många år sedan jag såg så mycket stor svamp, märkligt, när det var så torrt i somras, man har faktiskt lärt sig en sak den här sommaren, nämligen: Blir det bara en ljummen blöt sensommar och höst spelar det ingen roll hur varmt och torrt det är på för och högsommaren..eller hur??,

0

Affe

11 sep 2006 kl. 22:00

Verkar som du har rätt Jonnie.
Själv skall jag ut onsdag & torsdag för fyllning av vinterförrådet.
Får hoppas hitta lite mer KJ i fint skick, är väl troligen försent här nere men man vet aldrig.

0

Jonnie

11 sep 2006 kl. 22:44

Var en tjej som skrev att hon hittade massor av KJ just nu, hon bodde rätt långt norrut, härnere ligger de som stinkande blaffor i granskogen, samma hos dej, förmodar jag, på torrmark kan de liksom “konserveras” har jag noterat, där fans det fanns en och annan fin KJ, men inte så många längre.

0

Nina

12 sep 2006 kl. 07:06

I Stockholms skärgård finns det fortfarande massor av jättefin KJ.

0

Helena

12 sep 2006 kl. 07:17

I sörmland (eller iaf i Malmköpingstrakten)är det fortfarande ganska blött och god tillväxt på svampen.
Karl Johan håller på och ger upp. Mycket snyltingangripet och förvuxet. Men väldigt gott om kantareller och andra arter. Trattisarna kommer ordentligt nu,

0

Lill

12 sep 2006 kl. 07:32

Har inte hittat mycket annat än K-J och sandsopp. Jag bor vid västerbottens kust. Här har det varit extremt torrt i sommar. Hittar inget av det jag brukar hitta så här har nog svampen påverkats av den torra sommaren.

0

Lena M

12 sep 2006 kl. 08:22

Det beror nog på var i landet man bor. Här i Gästrikland kommer nu trattkantareller, rödgul- och svart trumpetsvamp, samt kantareller på platser där det tidigare varit tomt. Och förhoppningsvis en goliatmusseron ! Då har jag fått testa de två artena jag var nyfiken på. ( blomkålssvamp )

0

Jonnie

12 sep 2006 kl. 16:48

Ja Lill, troligen finns det en gräns…när det blir torrt FÖR LÄNGE, och då påverkas troligen förekomsten, som hos er där uppe. Vi klarade oss med ett nödrop här nere, verkar det som,

0

Bo E

12 sep 2006 kl. 16:49

Nu börjar det bli rejält med dagg på nätterna så det är nog inte så stor fara för uttorkning som tidigare i somras.

0

Jonnie

12 sep 2006 kl. 16:57

Nä Bo E, du har lite rätt i detta, (som tur är) men det är verligen extremt varmt för årstiden och de svamparna som jag plockade igår var rätt torra och hade tappat mycket av sin gula färg.

0

Lena Strömstad

12 sep 2006 kl. 20:58

Knastertorrt här med. Kantarellerna, det fåtal som finns, är riktigt torra. KJ verkar vara på upphällningen i vissa skogar men i andra finns små fina.
Det får väldigt gärna komma regn.

0

Jonnie

12 sep 2006 kl. 22:59

Ja, tyvärr verkar det som om högtrycket står sig över helgen (nu låter man som i Juni-Juli igen)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone