På ett tag nu, börjar bli ganska torrt ute i markerna där jag plockar för närvarande, lät ett par tre kilo frigolitkantareller stå kvar i granskogen idag, MEN där det varit blött är kantarellerna nästan förväxta, många år sedan jag såg så mycket stor svamp, märkligt, när det var så torrt i somras, man har faktiskt lärt sig en sak den här sommaren, nämligen: Blir det bara en ljummen blöt sensommar och höst spelar det ingen roll hur varmt och torrt det är på för och högsommaren..eller hur??,
Var en tjej som skrev att hon hittade massor av KJ just nu, hon bodde rätt långt norrut, härnere ligger de som stinkande blaffor i granskogen, samma hos dej, förmodar jag, på torrmark kan de liksom “konserveras” har jag noterat, där fans det fanns en och annan fin KJ, men inte så många längre.
Det beror nog på var i landet man bor. Här i Gästrikland kommer nu trattkantareller, rödgul- och svart trumpetsvamp, samt kantareller på platser där det tidigare varit tomt. Och förhoppningsvis en goliatmusseron ! Då har jag fått testa de två artena jag var nyfiken på. ( blomkålssvamp )
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.