0 314 visningar

6 svar

Inocybe?

Hans Rydberg

21 aug 2012 kl. 07:51

Denna vackra bruna gräsmarkssvamp (nära ek) växte utanför Sparreholm i Sörmland. Sporer släta, ovala - citronkärneformade, 9 x 5 mikrometer samt rikligt med klubbformade cystider på skivorna. Har inte sett arten förut, men vissa Inocybe ser väl ut så här - dock inte riktigt Inocybe-habitus.

Inocybe?

0

Irene A

21 aug 2012 kl. 08:17

En spindling är det väl? Sporerna ska i så fall vara fint vårtiga (om det syns beror på hur bra mikroskop man har..).
För mig ser de ut som något urblekta gulflockig alspindling, C. helvelloides, fast då ska det finnas al i närheten.

0

Hans R.

21 aug 2012 kl. 08:30

Ja, mkt lik arten på bilden i Pilze der Schweiz, bd 5. Jag såg inget spindeltrådsvelum ens på de unga fruktkropparna och sporerna var släta (utan vårtor) - i 1000x (KOH) - därför gick tankarna - trots de mörkt bruna lamellerna till Inocybe. Jag ska detaljgranska kollekten utifrån ditt förslag i kväll.

0

Karl S

21 aug 2012 kl. 20:59

C. helvelloides har grovt vårtiga sporer, vårtorna borde ses även i mindre förstoring. Den brukar också ha mörkare lameller än på din bild. Kan du kolla velumtrådarna i mikroskop? Dom ska vara ovanligt breda, 8-20 µm.

0

Hans v E

22 aug 2012 kl. 11:12

Hej Hans. Du säger att skivorna är mörkt bruna. Jag tycker de ser skära ut och tänkte genast på Laccaria (bicolor) som fått något velumliknande på sig.

0

Irene A

22 aug 2012 kl. 13:36

Visar min bild av C. helvelloides här. Jag tror ändå att det är samma art som Hans har på sin bild, bara lite torrare exemplar så att de har blivit ljusare och mer fnasiga på hatten.

Cortinarius helvelloides

0

Karl S

22 aug 2012 kl. 18:38

Mja, jag tror i alla fall det är en spindling i sektionen Helvelloidi. Du nämner ingenting om al i närheten, Hans R., och C. helvelloides måste gå med al. Om ingen al fanns är det nåt annat.

Det finns t ex C: psammocephalus som går med ek, en bild (ganska dålig) bifogas. Den har också gulaktigt, rikligt velum, grovt vårtiga sporer och tjocla velumtrådar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone