Denna vackra bruna gräsmarkssvamp (nära ek) växte utanför Sparreholm i Sörmland. Sporer släta, ovala - citronkärneformade, 9 x 5 mikrometer samt rikligt med klubbformade cystider på skivorna. Har inte sett arten förut, men vissa Inocybe ser väl ut så här - dock inte riktigt Inocybe-habitus.
Inocybe?
Ja, mkt lik arten på bilden i Pilze der Schweiz, bd 5. Jag såg inget spindeltrådsvelum ens på de unga fruktkropparna och sporerna var släta (utan vårtor) - i 1000x (KOH) - därför gick tankarna - trots de mörkt bruna lamellerna till Inocybe. Jag ska detaljgranska kollekten utifrån ditt förslag i kväll.
Mja, jag tror i alla fall det är en spindling i sektionen Helvelloidi. Du nämner ingenting om al i närheten, Hans R., och C. helvelloides måste gå med al. Om ingen al fanns är det nåt annat.
Det finns t ex C: psammocephalus som går med ek, en bild (ganska dålig) bifogas. Den har också gulaktigt, rikligt velum, grovt vårtiga sporer och tjocla velumtrådar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.