0 787 visningar

4 svar

Violett fingersvamp? Ätbar?

Anna A

21 aug 2012 kl. 22:03

Hej,
hittade här i Gästrikland några av denna sort idag, och letade lite här i forumet. Tyckte att det liknade någon av bilderna på violett fingersvamp, kan det vara den? Ber om ursäkt för den dåliga kvaliteten på fotot, jag hade bara telefonen med mig idag och fäktade mygg samtidigt:). Undrar även om den räknas som matsvamp, för det hittar jag ingen info alls om. Eller tillhör den de som man helst ska låta stå kvar? (än så länge står de kvar)
mvh Anna

Kan det vara en fingersvamp?

0

Mickeleh

21 aug 2012 kl. 22:12

Ser ut som busksvamp ej ätlig…

0

Anna A

21 aug 2012 kl. 22:24

Ok, tack!, ja nu ser jag när jag tittade på andra bilder. Då behöver jag inte gå tillbaka med kameran…

0

Mattias Andersson

22 aug 2012 kl. 09:26

Har du luktat på den, så vill du nog inte äta den. Dessutom är den rätt seg.

0

Busksvamp

Elisabeth Jansson

22 aug 2012 kl. 22:33

Den luktar rutten kål men är en ypperlig svamp att färga ullgarn med det blir blågröna färger

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone