0 518 visningar

14 svar

frågor om kremlor

Linn

22 aug 2012 kl. 12:43

Hej,
jag provade att söka på “kremla” i databasen och fick upp 30 st. De som inte har någon röd fyrkant alt. kniv- och gaffel vid sig - är de oätliga?

Apropå det som står här:
http://svampguiden.com/kremlor.asp
om “svampköttet” - är det foten eller hatten som menas?

0

Bo E

22 aug 2012 kl. 14:14

tror svaret är ja på fråga 1
och
svampköttet är lätt brytbart, ej segt eller trådigt i hela svampen

0

Linn

22 aug 2012 kl. 21:03

Räcker det med att man tar en bit av hatten, alltså, för den kollen om sprödhet? Hittills har jag plockat hela svampen…

0

Linn

22 aug 2012 kl. 21:23

aprikoskremlan har ingen symbol… men om man klickar vidare på förväxlingssvampen Äggkremla så står Aprikoskremlan med där som ätlig :-)

0

Irene A

22 aug 2012 kl. 21:32

Självklart måste du titta på hela svampen för att kunna utesluta t.ex. flugsvampar som har strumpa och ring.. De har nämligen också lätt brytbart kött.
Sen är det enklast att kolla ev trådighet i foten, genom att försöka dra isär den utan att den bryts i bitar.

Vet inte riktigt om jag gillar det här.. Har du möjlighet att besöka en svamputställning eller delta i en exkursion som arrangeras så här års av någon av våra många svampklubbar skulle jag rekommendera det, så att du kan få titta på karaktärerna hos kremlor och få metoden demonstrerad.

0

Tor v E

22 aug 2012 kl. 21:42

Irene jag håller med. Att förväxla grönkremla med den dödliga lömska flugsvampen har skett av oförsiktiga plockare. Gå med en kunnig som kan visa dig vad som är en kremla och undvik de gröna kremlorna under de första åren som du börjar med kremlor.

0

mumrik

22 aug 2012 kl. 21:50

Vänta nu… Irena, menar du att flusvamp har sprött hattkött eller att hela svampen är spröd? Jag har alltid gått på det där så nu blev jag orolig.

0

Linn

22 aug 2012 kl. 22:12

kära nån, jag kanske ska ta sopparna först…?

0

Irene A

22 aug 2012 kl. 22:19

Ja, flugsvampar har tre saker gemensamt med kremlor: De vita skivorna, den mer eller mindre avdragbara hatthuden och det spröda köttet, särskilt i hatten om jag minns rätt.
Flugsvampar (som kan ha tappat både ring och strumpa när de plockas..) har däremot fria eller starkt urnupna skivor, det har inte kremlor.

Det handlar ju inte bara om att bryta och smaka på vilka svampar som helst, de måste först uppfylla några grundläggande villkor: ingen ring, ingen strumpa, inget annat velum heller (trådar eller slem).

Vid minsta osäkerhet, visa gärna bilder här för att få bekräftelse på det du plockat, om det inte går att få hjälp av någon annan kunnig (eller svampklubb) på hemmaplan.

0

Fredrik S.

22 aug 2012 kl. 23:39

Håller med: skippa Grönkremlan pga förväxlingsrisken med Lömsk flugsvamp om du inte är välbekant med kremlor.

0

mumrik

23 aug 2012 kl. 02:58

Tack Irene. Så vet jag ju att det är, men då måste jag ju tänka efter. ;-)

0

Linn

24 aug 2012 kl. 09:20

Jag blev ju lite sugen på att lära mig kremlor när jag hittade så många i skogen och att de sägs vara goda, ja, de som är ätliga.

Vilken tid på året är det bäst att gå  kremmelkurs? Inför nästa år, tänkte jag, för i år kommer det nog inte att hinnas med. Jag bor i Täby.

0

Irene A

24 aug 2012 kl. 10:29

Kremlornas bästa tid är nu :-)

Varför inte haka på någon av Söderorts svampförenings utflykter, då kan du få lära dig mycket om både kremlor och annat:
http://svampistockholm.org/reunions.html

0

Per-Erik

24 aug 2012 kl. 11:05

Välkommen till Söderorts Svampförening! Vi har utflykt imorgon lördag den 25 augusti, samling Orminge centrum kl 10.00 vid busshållplatserna stora parkeringen, ledare Franco Matli, kostnad 60 Kr. Vi har goda kunskaper om kremlor.Kika gärna på vår hemsida.

0

Linn

26 aug 2012 kl. 16:08

Jag var i Kapellskär igår och hade det mysigt, men gärna en annan gång!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone