Hej alla Inocybe-idkare. Här är en kollekt från igår som direkt verkar vara I. nitidiuscula (mosstråding), en av dom vanligaste. Håller ni med?
Men när jag kollade med Funga N, leder den till I. nitidiuscula bara om man ser en cortina. Jag kunde inte hitta någon cortina, och minns inte ha sett någon på tidigare kollekter. Har ni sett någon? I övrigt OK, metuloider. amygdaloida sporer, lukt svag, rodnande fot, etc.
Cortinan ser man ju nästan bara på riktigt små knoppar av trådingar som inte har börjat breda ut hatten. Jag minns inte om jag har sett cortinan på just mosstråding, men på många andra arter där man inte ser ett spår av den efteråt.
Saknas cystider på större delen av foten har de i regel haft cortina - och visst ser det ut som mosstråding på bilden.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.