0 264 visningar

4 svar

Rödgul trumpetsvamp?

Ullis

23 aug 2012 kl. 12:42

Hej!
Är nybörjare på svamp och började plocka på allvar förra hösten. Plockar än sålänge bara ett fåtal “säkra” sorter, men idag tror jag att jag hittat för mig en ny sort.
Växte mitt bland trattisarna men är mkt gulare och har inte alls så tydliga åsar.
Kan detta vara rödgul trumpetsvamp?
Tacksam för svar.
MVH Ullis

0

Pelle

23 aug 2012 kl. 12:50

Det stämmer

0

Mattias Andersson

23 aug 2012 kl. 13:13

Mycket pedagogiskt. Undersidan på den trattkantarell som visas på bilden är ovanligt ljus och har nästan samma färg som trumpetsvampen (dock har trumpetsvampen en annan gul-orange ton), men man ser tydligt att även strukturen skiljer dem åt.

0

Ullis

23 aug 2012 kl. 13:23

Tackar för svar! Då kan jag “bocka av” en sort till ;-)
Frågan är vad man ska göra med all svamp??
Jag har semester i 5 veckor pga av en liten hundvalp så det lär bli många skogsturer framöver…Och trattisarna växer precis runt knuten…
Jaja jag får väl glädja släkt, grannar och vänner :))

0

Malin

23 aug 2012 kl. 14:16

Grattis!! Där du funnit den bör det finnas en del. Du kan säkert skörda 1 ggn per vecka iaf. Torka den gärna!! jag tycker den är supergod som den är eller blandad med trattkantareller. Mums till lammfilé t ex:-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone