Hej!
Idag plockade jag lite annorlunda fynd. Hittade massvis med minisoppar som jag inte alls kan identifiera.
Hittade även något annat intressant men vad det är vet jag inte. Tog inte hem dem pga osäkerhet. De som ligger i korgen på bilden. Det fanns dessutom massvis av de riskorna som ligger underst i korgen men jag struntade i dem också eftersom jag inte kunde fatta vad de var. Tyckte inte alls de blödde rött.
Om du ser alla trådar som är på en av svamparna som ser ut som spindeltråd..gissa ?? Soppen under är en sandsopp en av sopparna som kan bli blå vid skada och den vinner i smak på att torkad , underst borde vara en riska och kanske en lakritsriska.. Bara blodriskorna som blöder rött!! Andra bilden Strävsoppar ser ut som Björk men är svårt att se på färgen, en liten rödbrun stensopp,sopparna längst upp till höger kan vara örsoppar ..
Mickeleh, tack för hjälpen.
Dessa s.k. örsoppar. Är de ätliga även om du inte har rätt i att de är örsoppar?
Sedan undrar jag, den lilla stensoppen skar jag i bitar och är nu mycket förbryllad.
Rören är liksom bruna och köttet gult. Det har jag aldrig sett. Är detta ok?
Bifogar Bild.
Finns bara en giftig sopp och den heter djävulssopp som är mycket ovanlig i vårat land och den är en av de sopparna som har röd färg i sig.. Örsoppen växer oftast i grupp och vinner oxå i smak på att torkas…Rödbrun stensopp är en egen art nära släkt med KJ men likvärdig i smak..googla den
Nej ...lyssna på Irene hon är en av de vassaste på detta..sluta lyssna på mig istället !! ;))Jag får väldigt konstiga färger på min Iphone så jag borde hålla min mun men eftersom det var du var jag tvungen…Sandsoppen är en mycket bra svamp att kunna.!!! ska använda datorn istället ...!!
Jg vet vad du menar.
Jag har ju nyligen köpt en sån men vissa svampar får mig ändå att resa ragg. Hittade frostvaxskivling idag och slemmet ovanpå fick mig att inte ens orka bry mig om det var en god svamp eller ej. De såg så hala och slibbiga ut. Noterade dem bara i minnet och gick vidare.
Hej!
Har du köpt boken ännu?
Jag tror inte att det var frostvaxskivling som du hittat för den kommer först när det varit en frostnatt.
Jag tror att du såg citrongul slemskivling, den är jättegod som blandsvamp eller i brunsås den smakar lite syrligt. Gul längst ner på foten och slemmig hatt som man lätt kan ta av slemmet från genom att dela svampen i mitten från foten och upp till hatten så är det bara att ta bort.
Den innehåller oxalsyra svampen samma som i rabarber,prova den och stek.
Synd att ignorera en så fin matsvamp som Citrongul slemskivling! En riktig nybörjarsvamp är det också; måste vara i det närmaste omöjligt att ta miste - förutsatt att man ägnar den mer än en hastig blick från ovansidan då.
Men den är ju lite kladdig som slemsopparna, så det kan vara irriterande.
Tycker definitivt också att Örsoppen ger ett oaptitligt intryck, men jag har inte provat den.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.