0 771 visningar

17 svar

Vad är det för soppar?

Yoshi

23 aug 2012 kl. 14:29

Hej!

Idag plockade jag lite annorlunda fynd. Hittade massvis med minisoppar som jag inte alls kan identifiera.

Hittade även något annat intressant men vad det är vet jag inte. Tog inte hem dem pga osäkerhet. De som ligger i korgen på bilden. Det fanns dessutom massvis av de riskorna som ligger underst i korgen men jag struntade i dem också eftersom jag inte kunde fatta vad de var. Tyckte inte alls de blödde rött.

0

Yoshi

23 aug 2012 kl. 14:31

en bild till

0

Yoshi

23 aug 2012 kl. 14:32

Glömde även att fråga vad de gula sopparna är för något.

0

Mickeleh

23 aug 2012 kl. 14:50

Om du ser alla trådar som är på en av svamparna som ser ut som spindeltråd..gissa ?? Soppen under är en sandsopp en av sopparna som kan bli blå vid skada och den vinner i smak på att torkad , underst borde vara en riska och kanske en lakritsriska.. Bara blodriskorna som blöder rött!! Andra bilden Strävsoppar ser ut som Björk men är svårt att se på färgen, en liten rödbrun stensopp,sopparna längst upp till höger kan vara örsoppar ..

0

Yoshi

23 aug 2012 kl. 15:01

Mickeleh, tack för hjälpen.
Dessa s.k. örsoppar. Är de ätliga även om du inte har rätt i att de är örsoppar?

Sedan undrar jag, den lilla stensoppen skar jag i bitar och är nu mycket förbryllad.
Rören är liksom bruna och köttet gult. Det har jag aldrig sett. Är detta ok?
Bifogar Bild.

0

Irene A

23 aug 2012 kl. 15:05

Bild 2: örsopp
Bild 3: sandsopp, även den lilla till höger om strävsopparna på bild 1

Riskan i den lila korgen tycker jag att man ser för lite av..
De med spindelväv under hatten ser ut som vitkransad spindling (Cortinarius claricolor).

0

Irene A

23 aug 2012 kl. 15:07

Som sagt, den lilla “stensoppen” är en ung sandsopp.

0

mickeleh

23 aug 2012 kl. 15:10

Finns bara en giftig sopp och den heter djävulssopp som är mycket ovanlig i vårat land och den är en av de sopparna som har röd färg i sig.. Örsoppen växer oftast i grupp och vinner oxå i smak på att torkas…Rödbrun stensopp är en egen art nära släkt med KJ men likvärdig i smak..googla den

0

Yoshi

23 aug 2012 kl. 15:19

Tack snälla Irene!

Örsopparna beskrevs som en ganska icke-mumsig svamp här på svampguiden. Jag tror jag struntar i dem om de är oaptitliga.

Sandsoppen blev jag också rädd för. Tror jag kastar dem också. Lite för skraj när jag får olika besked.

0

Mickeleh

23 aug 2012 kl. 15:25

Nej ...lyssna på Irene hon är en av de vassaste på detta..sluta lyssna på mig istället !! ;))Jag får väldigt konstiga färger på min Iphone så jag borde hålla min mun men eftersom det var du var jag tvungen…Sandsoppen är en mycket bra svamp att kunna.!!! ska använda datorn istället ...!!

0

Irene A

23 aug 2012 kl. 15:29

Örsopp och sandsopp är väl inget att vara rädd för? Lite pillgöra att rensa bara. Sandsoppen är toppengod, men det gäller bara när man har torkat den först. Det sägs vara likadant med örsoppen, fast den har jag inte provat själv än.
Ge dem en chans vetja.

0

Yoshi

23 aug 2012 kl. 15:30

Nej du har rätt. Tänkte till lite.
Jag sparade den lilla som var så fin och redan uppskuren.
De andra såg lite läbbiga ut så de rök. Örsoppens kritik var ju inte aptitretande. De rök också.

0

Yoshi

23 aug 2012 kl. 15:32

Hahaha, ok Mickeleh. Irene och du är fantastiskt snälla och trevliga människor. Stora kramar till er båda.

0

Fredrik S.

23 aug 2012 kl. 19:39

Härligt, Yoshi!

Jag hittade mängder av både Sandsopp och Örsopp (samt enstaka ex. Rosenslemskivling) idag. Blandade känslor: kul att hitta såklart, samtidigt trist att inte kunna ta reda på dem på bästa sätt (saknar svamptork).

0

Yoshi

23 aug 2012 kl. 23:22

Jg vet vad du menar.
Jag har ju nyligen köpt en sån men vissa svampar får mig ändå att resa ragg. Hittade frostvaxskivling idag och slemmet ovanpå fick mig att inte ens orka bry mig om det var en god svamp eller ej. De såg så hala och slibbiga ut. Noterade dem bara i minnet och gick vidare.

0

Elisabeth Jansson

23 aug 2012 kl. 23:31

Hej!
Har du köpt boken ännu?
Jag tror inte att det var frostvaxskivling som du hittat för den kommer först när det varit en frostnatt.
Jag tror att du såg citrongul slemskivling, den är jättegod som blandsvamp eller i brunsås den smakar lite syrligt. Gul längst ner på foten och slemmig hatt som man lätt kan ta av slemmet från genom att dela svampen i mitten från foten och upp till hatten så är det bara att ta bort.
Den innehåller oxalsyra svampen samma som i rabarber,prova den och stek.

0

Yoshi

24 aug 2012 kl. 07:32

Ok, det är möjligt. Jag mindes bara att jag hade sett den här på svampguiden vid något tillfälle.
Men äta den, det vill jag nog inte. Babysteg.

0

Fredrik S.

24 aug 2012 kl. 16:16

Synd att ignorera en så fin matsvamp som Citrongul slemskivling! En riktig nybörjarsvamp är det också; måste vara i det närmaste omöjligt att ta miste - förutsatt att man ägnar den mer än en hastig blick från ovansidan då.

Men den är ju lite kladdig som slemsopparna, så det kan vara irriterande.

Tycker definitivt också att Örsoppen ger ett oaptitligt intryck, men jag har inte provat den.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone