Här i Hörnefors har det varit gräsligt torrt under juli och större delen av augusti också, så jag har inte kollat här än. Börjar bli dags att göra det, återkommer med rapport.
Nordmaling har fått mera regn, så när jag hade ärende dit idag passade jag på att se efter hur det såg ut i Torrböle.
Några stora tallkalle, gamla sandsoppar, ganska gott om fräscha smörsoppar och en hel del rimskivling (fast de är nästan alltid maskätna på tallhedarna).
Konstigt nog inga tallsoppar, och inte heller några taggsvampar, men de sistnämnda var både många och stora förra året, så de kanske vilar i år. Jag misstänker att goliatmusseronerna också behöver göra det, för förra hösten kom de i två rejäla omgångar.
Vad mer - gamla pepparriskor och små örsoppar..
Yoshi, det är en goliatmusseron på bilden.
Den blev en hundpromenad på tallheden härhemma idag.
Gott om pepparriska och storkremla, en del tegelkremlor, lite sandsopp och örsopp, ett par stora kallar och en maskäten rynkad tofs.
Ingen tallsopp och inga taggsvampar här heller än.
Ska bli intressant att se om talltuvskivlingen kommer tillbaks i år, hittade några stora kolonier förra året.
Per-Erik, det börjar ploppa upp en hel del nu, och det har regnat skapligt de senaste dagarna, så det håller säkert i sig. Nog kommer det att finnas svamp till kursen.
Är det Svampkunskap II nästa vecka, med exkursioner? Hoppas att ni får det trevligt - och bra väder!
Dagsrapport från tallhedarna:
Hemma i Hörnefors börjar det dyka upp riddarmusseroner och jag har också sett några talltuvskivlingar, en hade en hattbredd på nära 15 cm (bilden).
Jag såg inga fler goliatmusseroner i Nordmalingsskogarna, däremot några talltuvskivlingar som redan var för gamla, en och annan tallsopp och tallkalle, en nyuppkommen blå taggsvamp och några dropptaggsvampar. Kan det möjligen vara så att säsongen är allmänt försenad..?
Det var oväntat gott om tallört också.
Lyophyllum shimeji
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.