0 646 visningar

17 svar

Dagens skörd

Irene A

23 aug 2012 kl. 15:10

från Nordmalingsskogarna.
Det känns som om det inte blir något bra år för dem - eller är det bara början..?

0

anithau

23 aug 2012 kl. 15:23

Irene!
Hur ser det ut rent allmänt på hedarna i dina trakter?

Tallkalle, tallsopp, rynkad tofs mm

Tacksam för svar

0

Yoshi

23 aug 2012 kl. 15:34

Vad är detta? Såg en gigantisk och utslagen sådan idag som nån hade sparkat iväg. Synd, annars hade jag tagit hem den och frågat er.

0

Irene A

23 aug 2012 kl. 16:09

Här i Hörnefors har det varit gräsligt torrt under juli och större delen av augusti också, så jag har inte kollat här än. Börjar bli dags att göra det, återkommer med rapport.

Nordmaling har fått mera regn, så när jag hade ärende dit idag passade jag på att se efter hur det såg ut i Torrböle.
Några stora tallkalle, gamla sandsoppar, ganska gott om fräscha smörsoppar och en hel del rimskivling (fast de är nästan alltid maskätna på tallhedarna).

Konstigt nog inga tallsoppar, och inte heller några taggsvampar, men de sistnämnda var både många och stora förra året, så de kanske vilar i år. Jag misstänker att goliatmusseronerna också behöver göra det, för förra hösten kom de i två rejäla omgångar.
Vad mer - gamla pepparriskor och små örsoppar..

Yoshi, det är en goliatmusseron på bilden.

0

anithau

23 aug 2012 kl. 16:10

Yoshi!
Det är goliatmusseron.
Som de flesta är alldeles galen efter.

0

anithau

23 aug 2012 kl. 16:11

Tack Irene!

0

Lena M

23 aug 2012 kl. 16:14

Kanske bara början ! Men visst finns det godare svampar än goliaten tycker jag.

0

BaWa

23 aug 2012 kl. 16:20

Det kan jag nog hålla med dig om Lena men det finns ingen svamp som passar så bra till vitlök som stekt goliat ;-)

0

Yoshi

23 aug 2012 kl. 17:19

Åh fan!
Då vet jag åtminstone vart jag ska leta efter den!

0

anithau

Irene A

24 aug 2012 kl. 13:12

Den blev en hundpromenad på tallheden härhemma idag.
Gott om pepparriska och storkremla, en del tegelkremlor, lite sandsopp och örsopp, ett par stora kallar och en maskäten rynkad tofs.
Ingen tallsopp och inga taggsvampar här heller än.
Ska bli intressant att se om talltuvskivlingen kommer tillbaks i år, hittade några stora kolonier förra året.

0

anithau

Markus

24 aug 2012 kl. 17:07

Snygg bild!

0

Per-Erik, Sthlm

24 aug 2012 kl. 17:19

Hej Irene! Skall upp till Umeå univ. på svampkurs nästa vecka, hur är svamptillgången i området runt Umeå?

0

Irene A

24 aug 2012 kl. 18:08

Per-Erik, det börjar ploppa upp en hel del nu, och det har regnat skapligt de senaste dagarna, så det håller säkert i sig. Nog kommer det att finnas svamp till kursen.
Är det Svampkunskap II nästa vecka, med exkursioner? Hoppas att ni får det trevligt - och bra väder!

0

anithau

24 aug 2012 kl. 18:17

Irene!
Jag gjorde koll på några hedar idag, med samma resultat som du.

Det kommer nog, men säsongen lär nog bli kortare.

0

Per-Erik

24 aug 2012 kl. 19:27

Yes Irene! Det är Svampkunskap II. Ser fram emot kursen. Genomförde Svampkunskap I i Linköping förra hösten men valde Umeå, där jag är uppvuxen, denna gång. Har du någon delaktighet med utbildningen?

0

Irene A

25 aug 2012 kl. 08:36

Nope, jag är inte inblandad.

0

Irene A

3 sep 2012 kl. 20:02

Dagsrapport från tallhedarna:
Hemma i Hörnefors börjar det dyka upp riddarmusseroner och jag har också sett några talltuvskivlingar, en hade en hattbredd på nära 15 cm (bilden).

Jag såg inga fler goliatmusseroner i Nordmalingsskogarna, däremot några talltuvskivlingar som redan var för gamla, en och annan tallsopp och tallkalle, en nyuppkommen blå taggsvamp och några dropptaggsvampar. Kan det möjligen vara så att säsongen är allmänt försenad..?

Det var oväntat gott om tallört också.

Lyophyllum shimeji

0

anithau

3 sep 2012 kl. 20:08

Vi får hoppas på den teorin.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone