Tänkte jag skulle lära mig några stubbsvampar. Rökslöjskivling verkar vara en trevlig svamp t.ex. Gifthätting anges inte som förväxlingsart, men i mina ögon är de allt ganska lika.
http://svampguiden.com/forum_lista.asp?fnr=1
http://svampguiden.com/art/visa/Galerina_marginata
Jag har lite svårt att läsa mig till säkra tecken på gifthätting. Lite tips vore välkomna.
Och ingen fara, jag tänker inte plocka några stubbsvampar alls inte jag fattat det här. Men titta kan man ju.
Jaså du, mumrik, du är nyfiken på stubbsvamp?
Här kommer då lite tips från en som är intresserad av Rökslöjskivlingen (sedan förra hösten), men ännu inte så rutinerad när det kommer till att plocka den. Det är en trevlig matsvamp med en fläskliknande smak som man kan hitta i mängder - fast jag tror inte det är riktigt dags ännu (senhöstsvamp).
Det är mycket som skiljer Rökslöjskivlingen från Gifthätting: färgen på sporerna, och annorlunda utseende på hatt och fot. Bortsett från att de inte riktigt har samma färger så: På hatten tenderar Gifthättingen ha ett ljusare parti i centrum av hatten, på Rökslöjskivlingen är det i så fall det omvända - men hatten kan vara mer eller mindre färgmässigt solid också. Rökslöjskivlingen är rödbrun i mitten och övergår i gult utåt kanterna, eller så är den helt gul på hatten. Vad gäller foten så är den ju vitfibrig på Gifthättingen till en början, för att med tiden (eller med tumning) mörkna (detta ska visst vara det förrädiska som gör att man kan råka ta den för Föränderlig tofsskivling. Såna plockar jag inte.) Foten har också ring (som kan saknas). På Rökslöjskivlingen är foten rödbrun/gul nedtill, och övergår i vitt strax innan hattkanten. På äldre ex. så blir den väldigt brun nertill på foten, och det tycks krypa uppåt med tiden. Jag tycker foten då nästan ger intrycket av en färgskala: brun-rödbrun-rödgul-gul-vit.
Svampar som är lättare att förväxla är den ibland väldigt lika Svavelgula slöjskivlingen (Hypholoma fasciculare), som tillhör samma släkte, bitterskivlingar (kan vara lika uppifrån, men är brunsporiga) och Gul flamskivling (Pholiota alnicola) - också brunsporig. Rökslöjskivling växer oftast på barrträd, den svavelgula på lövträd. Det som kännetecknar båda slöjskivlingarna är att de har hyllerester i hattkanten. Den svavelgula slöjskivlingen ger dock ett mer genomgående svavelgult intryck - hos Rökslöjskivlingen blekt/blekgult. När sporerna fällts så ser man mer skillnad: hos Rökslöjskivlingen blir skivorna grålila, medan de hos den Svavelgula slöjskivlingen får en gröngul nyans. För att avgöra vilken det rör sig om, särskilt innan sporerna fällts så kan ett smakprov berätta mer: en smak av färska ärtor med någon metallisk smakton (vissa tycker den också smakar blod, som om man bitig sig i tungan, och jag är enig i att det påminner om det) vittnar om Rökslöjskivling. Den svavelgula smakar bittert.
Kanske kan någon som är mer erfaren komma med fler tips och eventuella rättelser.
Å, fläsk som är så gott! :-D
Det där att det kan vara si men det kan också vara så är det som gör att jag tycker det är så svårt.
Svavelgul är jag inte så orolig för, däremot gifthätting. Jag ser ju att t.ex. färgen på skivorna skiljer, men sånt kan vara ganska svårbedömt om man inte ser båda samtidigt. Det är ju nyanser av gråbrunt, inte som att jämföra två distinkta färger.
Jovisst, svampar är ju variabla i utseende, så det gäller ju att studera själva svamparna (både den man ska plocka och de man ska låta bli att plocka) för att försäkra sig om att det blir rätt. Där är vi helt ense.
Fast det är inte nyanser av gråbrunt ändå. Rökslöjskivling har just blekgula skivor som ung och grålila som gammal - utan något inslag av brunt. Det är som sagt foten som blir mörkbrun med början nertill med åldern och hatten som inte sällan har inslag av rödbrunt - ofta som en rödbrun zon i centrum av hatten, ibland också med lite rödbruna prickar över den i övrigt gula hatten - det är tal om.
Precis - snacka om felplacerat!
Tack för alla tips förresten. Jag får ge mig ut och leta reda på båda två sen.
Jag är så dålig på att bara ströva runt och upptäcka nya arter. Jag blir lite manisk när det är plockning på gång. Vädret inspirerar ju inte heller så jag kommer inte ut så ofta som jag vill. Jag cyklar. Har man bil är det ju inte hela världen om det kommer ett skyfall när man är ute i skogen. Mindre kul att sitta minst en timme på cykeln redan sjöblöt för att ta sig hem. Svårare att få med sig en massa olika korgar och burkar också. Men - jag är i varje fall klimatsmart! ;-)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.