0 3573 visningar

8 svar

Vit skivling dödar träd och buskar

Klara

23 aug 2012 kl. 17:39

Jag skulle vilja få hjälp med att artbestämma denna svamp som växer i en gräsmatta och har angripit och dödat delar av en häck och flera fruktträd, både äldre och yngre. Jag misstänker jättetrattskivling men svamparna på bilden är inte så stora. Det liknar även mjölskivling. Bilden är från förra året så jag har inte möjlighet att göra sporprov. Om någon vet något om växter som är särskilt motståndskraftiga/särskilt mottagliga för angrepp samt eventuella åtgärder skulle jag bli väldigt tacksam!

Artbestämningshjälp, jättetrattskivling, Leucopaxillus giganteus eller kanske mjölskivling?

0

Michael Krikorev

23 aug 2012 kl. 21:38

Det är inte mjölskivling, men det skulle kunna vara jättetrattskivling även om jag inte vågar säga det säkert.

Svampen angriper inte dina buskar och träd direkt, men jättetrattskivling och andra häxringsbildande svampar efterlämnar ofta en “död” zon där gräset inte kan växa. Svamparnas mycel utsöndrar ämnen som gör att jorden tappar förmågan att hålla kvar vatten, vilket i sin tur leder till att mikroorganismer i jorden inte kan omvandla kväve till den form som gräs och andra växter behöver, vilket leder till att gräset slutligen vissnar och dör av vatten- och kvävebrist. Kanske kan fenomenet vara det som drabbat dina buskar.

Mer läsning om häxringar:
http://goo.gl/3PLMz

0

Klara

29 aug 2012 kl. 17:41

Tack Michael för väldigt bra förklaring! Nu är jag rätt så säker på att det rör sig om jättetrattskivling, har hittat riktigt stora exemplar, häxringen är dessutom gigantisk. Nu återstår bara åtgärder, så att resten av trädgården klarar sig. Vattning och gödsling kanske hjälper en del, men ändå svårt när mycelet hindrar upptaget av detta. Jag funderar också på att försöka vattna ut trichodermasvampar, tror du detta skulle ha någon effekt mot jättetrattskivlingen?

Tack!/Klara

0

Vit svamp på äldre pilträd

Roger Berg

14 okt 2022 kl. 09:26

Järfälla i Stockholm. Vårt gamla (35 år) har fått en vit svamp uppe på stammen. Jag hamlar trädet vare annat år då grenarna annars blir bruna. Det hat också börjar dö (svart) mindre grenar nära svampen.

0

Jan A Uppsala

14 okt 2022 kl. 11:44

Bra att få veta vilket träd/vilken art det handlar om. Bättre bild på svampen vore oxå bra, bl a på undersidan.(skivor/porer/annat.

0

I.N.

14 okt 2022 kl. 12:20

Vet ej sort? men liknar precis de som har angripit de äldsta partierna på min stora korkskruvshassel.. Svamparna “vissnar/skrumpnar” och blir “läderaktiga” efter ett tag.. Endast de gamla, (och förmodligen redan innan angreppet murkna?) grenarna har varit/är angripna ..i övrigt är trädet i sin fulla livskraft.

0

I.N.

14 okt 2022 kl. 12:24

Upprepar än en gång: Starta i en nå tråd för varje ny fråga!. Ej i andras inlägg! Blir omöjligt att reda ut vilken svamp som eventuella svar avser??

0

I.N.

14 okt 2022 kl. 12:27

“Ny tråd” skulle där stå!

0

Jan A Uppsala

14 okt 2022 kl. 13:06

Har inte frågat om “sort” utan om art!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone