0 438 visningar

11 svar

Vilken svamp är detta?

Per-Erik

23 aug 2012 kl. 19:51

Hej! Hittade denna svamp i blandskog, mestadels granar i barrmattan, någon som kan hjälpa mig att identifiera svampen?

0

Irene A

23 aug 2012 kl. 20:33

Min gissning är Rugosomyces persicolor. Den har inget svenskt namn, men en nära släkting som heter rosenmusseron.

0

Per-Erik

23 aug 2012 kl. 21:11

Tack Irene! Låter intressant, är den allmän i Stockholmstrakten (Botkyrka)

0

Jonas

23 aug 2012 kl. 21:20

Hej Irene

Hur skjlier man den igentligen från Rugosomyces carnea? Förlåt mitt svenska ;-)
Jag lägger till en bild från förra året som jag bestämde till R. carnea. Den växte talrikt på en naturbetesmark i bohuslän.

0

Karl S

23 aug 2012 kl. 22:09

Jag skulle säga typiska R. carneus.

0

Michael Krikorev

23 aug 2012 kl. 22:27

Jag har aldrig riktigt lärt mig att skilja de där två arterna ordentligt, men om man ska tro Funga Nordica så gäller detta:

R. persicolor: Växar ofta tuvat, har hårig fotbas (och en bit upp på foten), växer ofta i skogsförna.

R. carneus: Växer ofta enstaka, fotbas/fot ej hårig, växer ofta på öppna marker (men också i lövskog).

Sedan finns tydligen mikro-skillnader i hatthuden också.

0

Per-Erik

23 aug 2012 kl. 23:27

Tack Michael och ni andra för kunniga svar. Har lärt mig två nya svampar ikväll. Jag hade på känn att det var en musseron men där tog det stopp för mig. Vill gärna att ni ger mig tips på vad denna kremla heter?

0

Kremla

Elisabeth Jansson

23 aug 2012 kl. 23:36

Har du provat att smaka på den?
Man gör det med kremlor för att avgöra om de är ätliga mild eller skarp.
Din kremla tror jag är skarp det kan vara krusbärskremla

0

Michael Krikorev

23 aug 2012 kl. 23:36

Krusbärskremla är ett förslag…

0

Michael Krikorev

23 aug 2012 kl. 23:38

Ooops, Elisabeth hann före :-)

0

Elisabeth Jansson

23 aug 2012 kl. 23:40

Roligt att fler är vakna och aktiva på guiden!
Ha ha det gäller att vara snabb!

0

Kremla

Per-Erik

24 aug 2012 kl. 08:46

Hej Elisabeth! Yes, jag vet att man kan smaka på kremlor för att avgöra om den är ätlig och jag glömde i hastigheten att skriva att den var väldigt skarp. Förslaget krusbärskremla köper jag. Här en bild till.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone