Upptäckte idag när vi var inne och handlade att det fanns svenska kantareller, som vanligt i allt för dåligt skick, och utländska “färska” bär.
Visst såg hallonen, blåbären och de röda vinbären fina ut men att köpa in från Polen, Belgien och tror det var Portugal? Här i Kronobergs län brukar det inte vara brist på ngt av dessa bär så varför inte köpa svenskt? När det nu finns borde det väl ändå vara bättre att välja närproducerade bär, eller? Allt brukar vara en kostnadsfråga men tycker det är konstigt när Sverige exporterar bär till andra länder medan våra svenska butiker importerar samma sorters bär. Borde man inte tänka lite på miljöfrågan i det läget? Blir en del onödiga transporter, eller?
Hoppas ni ursäktar att tråden nu handlade mest om bär men blir så ledsen av att se att en del butiker väljer, troligen besprutade bär, från utlandet istället för fina, färska, svenska bär som växer i mängder i våra trädgårdar och skogar.
Här i Helsingborg har vi en kille som odlar, amerikanska blåbär, jordgubbar, hallon mm. men inte fan går det att köpa hans produkter i affären! Svamp, bär osv är i första hand polska eller från något annat östland. Men på trädgårdsmässan på Sofiero hade de finfin svamp från odlingar i Saxtorp och kantareller från wermlandsprodukter (Ola i Kil)
Jag är rätt säker på att det är de stora grossisterna som i huvudsak styr utbudet i butikerna och de skiter fullständigt i kvallité, de ser bara till pengarna och bugar djupt för guden Mammon:(
Jag var riktigt arg idag när jag var på Willys och man säljer polska kantareller (Kvallité 1 står det) för 99 :-/kg, kvallité 1 ! kyss mig där bak, jag hade inte vilat ha dem om de gav mig dem och det upplyste jag butikschefen om. Jag har tidigare påpekat den urusla kvalitén på svampen som de saluför men de skyller på grossiten och jag säger - Ta inte emot skiten, sätt press på leverantörerna. Konsumentuppror nu !!!
Visst är världen upp och ner när det gäller bär och svamp.Polacker och bulgarer kommer hit och plockar bär och svamp och vi exporterar,för att importera billigt “skräp”
Konsumentuppror om ingen köper då lönar det sig inte att sälja,men det är tyvärr alltför lite medvetena konsumenter.
Glömmer aldrig när jag var på Lidel och talade om för en norska att jag aldrig skulle köpa mjölk där. Varför då sa hon.
Om vi ska ha svenska mjölkbönder och öppna landskap så ska det vara svensk mjölk. Hon såg ut som ett frågetecken!!!
Vet inte om Lidl har ändrat sig de fick ju inte sälja svensk mjölk med med sin logga.
När barnen var mindre så fanns det ganska mycket “bra att ha saker” nu handlar jag nästan aldrig där Netto tycker jag är bättre.Men jag tror inte det är svenskägt.
Jag känner mig så rik när jag kan plocka mina egna bär,svamp och hämta mina egna morötter i grönsakslandet, på Icas påsar står det nyplockade även i februari,jag tycker det är falsk marknadsföring då berättade en kvinna i grönsaksdisken att de odlar morötter i typ någon mossa (är det någon som vet mer?) Tacka för att inte morötterna längre smakar morötter det har jag tyckt länge och tvättade är de också.
Den här tråden kan bli rolig om bär och annat hoppas att ingen tar illa upp!
Otroligt larvig tråd tycker jag.
Svenska äpplen t.ex är så äckliga och smaklösa att jag över min döda kropp skulle betala för att äta dem. Om något annat land vill ha dem och betala för dem så kör för det. Jag äter bara Granny Smith.
Svenska tomater är träiga och smaklösa. Önskar vi importerade lite från sydländerna där en tomat verkligen smakar helt ljuvligt.
Om bär kommer från Polen och kostar 10 spänn köper jag hellre dem än närproducerade för 40 kronor. Gör vad ni vill och låt andra göra som de vill.
Granny Smith är ett gyllengult äpple med en fantastisk arom, det är bara det att de ALDRIG finns att köpa mogna!!!
(När jag var egen grönsaksgrossist på 90 talet blev jag erbjuden att köpa ett STORT parti G. Smith från Argentina till ett mycket förmånligt pris, haken var bara att de vid tillfället hade legat i lager i 1,5 år!!, jag köpte dem inte)
Det gröna skiten som ligger i affärerna är omogna kart! Att säga att Svenska äpplen inte smakar något bottnar i total avsaknad av smaklökar och en fullständig oerfarenhet av att ha smakat på de hundratals sorter som finns, varje sort smakar ju på sitt alldeles speciella sätt det är lika knasigt som att säga att all svamp smakar blodriska.
Sedan att INTE betala lite extra för närproducerat och värna om miljön, ja det uttalandet och ståndpunkten säger en hel del om vad för person Nina är.
Tillbaks till svampen så tycker jag att det inte bara rör sig om kvalitén på kantareller, jag tycker att den polska ostron(skivlingen)musslingen och även porobellon ofta är helt bedrövliga. Den enda svampen som ser bra ut är de vita champinjonerna då det är extrapris på dem annars vet i tusan:(
Jag funderar på att starta ett konsumentupprop på facebook, får se om några veckor när jag har landat ordentligt hur det blir. Kanske någon annan orkar ta tag i det eller:)
“Dagens barn kan lätt räkna upp tio olika sorters pizza. Men tio sorters svenska äpplen? Förmodligen inte! Kunskapen om våra svenska äpplen är på väg att dö ut i takt med att blankpolerad, hållbar, billig importfrukt är det som efterfrågas och finns i butikerna i dag.” http://www.nwt.se/saffle/article956843.ece?service=mobile
Smaken på svenska äpplen påminner mig alltid om min barndoms stunder i äppelträden:-) Tycker en del människor visar på dubbelmoral, köper importerade produkter men pratar om att värna om vår miljö. Pratar om att det är för djävligt med barnarbetare och slavarbete men köper in det billiga som plockats/ gjorts av barn och vuxna som knappt får betalt för arbetet. Pratet om lika lön för alla gäller tydligen inte utanför Sveriges gränser, eller?
Blir det upprop för bättre kvalitet på svampen i butikerNa så kommer även jag skriva på!:-)
Brukar säga till om dålig svamp i butiken och oftast plockas den då bort. men veckan efter är det lika illa igen. Folk i allmänhet borde upplysas om risken med dålig svamp, även om sorten är ätlig i sig.
Ang. äpplen, finns det svenska köper jag, annars avstår jag. När våra egna tar slut äter vi annat. De plastiga gröna skulle jag inte röra, har smakat och det räckte.
Kul sträng tycker jag. Såg ett matprogram igår av en av dom i inflation förekommande engelska kockarna igår som påstod att svamp smakade som bäst när den var “out of date” och nästan lite klibbig på ytan. Ja herregud var har engelsmännen hittat sitt nyvunna intresse för det kulinariska ifrån. Tycker dom kan återgå till sina gamla traditioner med fish&chips och inte uppta en massa TV-tid.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.