0 763 visningar

6 svar

Eldsopp, torka?

enelie

25 aug 2012 kl. 19:15

Vinner eldsoppen i smak om den torkas eller är den bäst vid tillagning som färsk?

0

SvenD

25 aug 2012 kl. 22:45

Skulle nog inte rekommendera att äta eldsopp överhuvutaget.
Du menar inte möjligtvis blodsopp?

0

klas jaederfeldt

25 aug 2012 kl. 23:05

eldsoppen är ätlig, men vet inte om smaken blir bättre, varför inte kolla och berätta för oss

0

SvenD

25 aug 2012 kl. 23:29

En del svampboksförf. anser att man inte bör inta alkohol tillsammans med eldsopp samt att den “anses” giftig, åtminstone som rå. Synpunkter?

0

klas jaederfeldt

26 aug 2012 kl. 08:29

visst är den giftig som rå, man skall inte äta rå svamp, visst kan en del få ont i magen av att dricka alkohol ihop med den, det gäller även många andra svamar, t.ex Rimskivling, själv mår jag inte bra av att äta MYCKET med kantareller och dricka MYCKET med sprit, men det avhåller säkert ingen från att äta kantareller

0

enelie

26 aug 2012 kl. 09:28

Tack för svaren.

SvenD
Jag förstår din synpunkt.
Jag tyckte bara att det skulle vara kul att provsmaka Eldsop en gång.
Så det är ingen svamp som jag kommer att fortsätta att plocka.
Enl. den info som jag har hittat så ska den bara vara svagt giftig i rått tillstånd (inte om man tillagar den).
+ det där med alkoholen.
Rätta mig gärna om jag har fel.

Klas j.
Tyvärr så åkte allt in i torken i går kväll så jag har inte kvar några färska ex..
Om jag hittar fler ex. så blir det en provsmakningsrapport.
(annars så får det bli nästa år.)

0

Jonas

26 aug 2012 kl. 10:58

Jag brukar äta eldsopp och tycker att den smakar vällit bra. I italien kan man också köpa den på marknaden ibland. Tyvärr är den ofta larvangripen. Men det finns många som inte tål den, men det har knappast med alkohol att gjöra.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone