0 305 visningar

13 svar

Rart fynd igår

Per-Erik

26 aug 2012 kl. 12:07

Var på svamputflykt igår och hittade denna sällsynta svamp, borde vara Tricholoma apium, lakritsmusseron, eller hur?

0

Lena M

26 aug 2012 kl. 12:11

Vet inte, men jag undra på namnet, doftar den lakrits ?

0

Skogs-Ola

26 aug 2012 kl. 12:27

Instämmer i analysen, lakritsmusseron ser det onekligen ut som.

0

Per-Erik

26 aug 2012 kl. 12:52

Doften helt klart lakrits och biotopen klockren. Enligt S. Ryman kan den möjligen heta T.luteovirens

0

Irene A

26 aug 2012 kl. 13:10

På vissa håll i Europa går lakritsmusseronen fortfarande under namnet luteovirens, men det måste vara en feltolkning.
Luteovirens betyder gulgrön, men det är ju inte lakritsmusseronen, så jag tycker att det faller på sin egen orimlighet. Någon lakrits- eller selleridoft finns inte heller nämnd i originalbeskrivningen av “Agaricus luteovirens”.

Både MycoBank och IndexFungorum har Floccularia luteovirens som gällande namn på den..

0

Per-Erik

26 aug 2012 kl. 15:17

Hej Irene! Läst men ej förstått,“Agaricus luteovirens”? Agaricus är väl champinjoner? eller är jag helt ute och cyklar i ösregnet (som vi har här i Stockholm idag)?

0

Irene A

26 aug 2012 kl. 15:36

På den tiden när arten beskrevs (1805), kallades alla skivlingar Agaricus. Uppdelningen i de släkten som vi känner till idag, gjordes senare - och uppdelningen fortsätter..
Släktet Tricholoma introducerades 1857, Floccularia så sent som 1957.

0

Per-Erik

26 aug 2012 kl. 15:57

OK Irene! Då fattar jag vad du menar. Tack för den historiska tillbakablicken av skivlingar, den utökade mina kunskaper ytterligare.

0

klas jaederfeldt

26 aug 2012 kl. 16:39

På dyntaxa är namnet Tricholoma apium

0

mumrik

26 aug 2012 kl. 17:13

Vilken smart bricka för storleksbedömning. Var har du hittat den?

0

klas jaederfeldt

26 aug 2012 kl. 18:05

jag hittade en lakritsmusseron nyss jag med, skitkul

0

Per-Erik

26 aug 2012 kl. 19:25

Mumrik! Javisst är den fiffig. Finns i vår förening, skall kolla och fråga och återkommer.

0

Per-Erik

26 aug 2012 kl. 19:27

Klas! Har du någon bild på lakritsmusseronen hu nyss hittade?

0

mina bilder fråbn i dag

klas jaederfeldt

26 aug 2012 kl. 20:14

här är min tricholoma apium

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone