Läs och begrunda detta!
Bevara oss från detta dårskap i naturen som bara räknas i pengar.
Det ska finnas lista att skriva på de finns på facebook också.
12000 namnunderskrifter snart
Hittade ingen länk men sök på Ojnareskogen
Ojnareskogen, tio gånger värre än Hallandsåsen
Av Gotlands Allehanda Sophie Jonasson. Publicerad 2012-08-25
Debatter
Ojnareskogen, tio gånger värre än Hallandsåsen
Jag har lärt känna en del bönder på sista tiden. Det är trevligt. Jag har alltid haft respekt för bönder, utan deras arbete skulle vi inte ha mat på bordet, och hagar med betande djur och växande åkrar känns så tryggt på något vis. Det betyder mat och framtid.
Nyss lade jag på luren efter att ha pratat med en bonde på Hallandsåsen, Sven Olle Svensson. Jag frågade hur det har gått med vatten, djur och grödor. Intressant, eftersom den professor i hydrogeologi som varnade för att ge sig på grundvattnet där nu säger att kalkbrottet i Ojnare kommer att ge effekter långt värre än Hallandsåsen.
“Jag rent ryser när du pratar” sa Sven Olle när jag beskrev läget i Ojnareskogen. Så många likheter. Förtvivlade bönder som känner sin mark och sina brunnar och som förstår mer än de höga herrarna med makt. De vet att det som Nordkalks anställda hoppas - att teknik ska göra grundvattnet överflödigt, att vi ska klara oss på avsaltat, kemiskt renat Östersjövatten inte skulle fungera. “Ska vi dra slangar över hela Gotland” frågade en av bönderna på norra Gotland som jag träffade igår. För hur ska betesmarkerna och skogen få vatten? Och en ko dricker minst 100 liter på ett dygn. En ko.
Nå, hur gick det för Sven Olle och de andra? Brunnarna sinade, de skrev till myndigheter och regeringen. De hade tur i oturen för det var staten som ställde till Hallandsåseländet. De fick vatten i tankbil. Tankarna måste rengöras - med klor. Korna kastade sina foster. Staten ersatte bönderna för döda djur efter en del bråkande.
Dammar med öring som funnits där så länge någon kan minnas torkade ut, bäckar torkade ut. Staten betalade reningsverk på gårdarna i trakten, med en “attans massa filter” i. Vattnet dög inte ändå. “Så nu står de här som monument” sa Sven Olle “över detta slöseri med skattepengar”. I dag ligger det slangar överallt, allt bevattnas med kommunalt vatten, staten betalar - men bara i tre år till. Jordbruksverket kommer och mäter skördar och har kunnat konstatera att skördarna är sämre i området än på kontrollytor. Sen vet ingen riktigt vad som händer - ska de drabbade gårdarna kompenseras generation efter generation?
Hallandsåsen är ju ingen ö - de kan få vatten från annat håll. Men hur kompenserar man en bonde när brunnen sinar, insekter och vilt försvinner, marken torkar och träden dör? Förklara varför Gotland ska ge bort naturligt rent dricksvatten, en bristvara i denna värld och ersätta det med vatten som först förorenats och sedan renats på konstgjord väg! Varför ge bort denna resurs så att ett bolag ska kunna plocka 15 miljarder ur berggrunden? Varför räknas inte bönderna och småföretagarna? Blir det färre jobb om Nordkalk bryter någon annanstans på ön? Tänk om någon skulle gräva sönder tillflödena till Ramlösa källa, samla upp det i en grop, förorena det, rena det på konstgjord väg och hälla tillbaka det i källan med en slang. Samma sak? Nej. Låt oss slippa rödlista bönderna på Gotland. De behöver sitt vatten och vi alla behöver bönderna.
Länk till Facebook:
http://www.facebook.com/ojnareskogen
Länk till namnunderskrift: http://www.avaaz.org/en/petition/Stop_limestone_quarry_to_secure_fresh_water_reserve_and_natural_habitat_for_a_number_of_endangered_species/?ceATodb
http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7894947
Det blir att kolla nyheter den närmaste tiden!
Det ska bli mycket intressant att följa vad som händer. Fredliga eller ej, mycket tråkigt om aktivisterna ger sig frivilligt för polisen.
Ett par youtube-klipp som ger mer info om vad det handlar om:
http://www.youtube.com/watch?v=w-EAYEuq9cQ&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=Q7XY2fNuqS4&feature=related
Tack Irene för klippen det finns många fler att kolla på Youtube
Här är ett roligt inslag.
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=9a8e3WTB-MY&NR=1
Usch vad deppig jag blir när jag läser allt,att länstyrelsen inte överklagade SKANDAL det är bara profit och pengar som gäller USCH
Nu ska jag skicka mail till länstyrelsen och kolla hur långt de har kommit “med min skog”
Det var snyggt jobbat..
Här ett reportage som är desto allvarligare, om korruption och samvetslösa politiker:
http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/kalla_fakta?title=reportage_om_nordkalk&videoid=2100000
Tack Elisabeth för att du tog upp tråden!
Nu har jag sett Kalla fakta programmet,missade det när det sändes i november.
Jag minns när jag var på Gotland för ett antal år sedan och blev guidad av en Gotlänning att han berättade om det här och pekade vid färjeläget till Fårö var de ville bryta ny kalk.
Efter att ha sett programmet blir man bara förb…. för att den lilla enskilda människan och demokratin inte finns längre när stora företag kommer med sina argument och pengar.
Hallandsåsen tycker jag att de borde ta lärdom av vad som hände och det var staten,varför skulle man göra tunneln för att TJÄNA TIDSMÄSSIGT på att frakta på järnvägen för någon annan orsak fanns det inte ELLER?
GOTLAND är en Ö med begränsade resurser,men det är bara profit som räknas. Ingen vet ju vad som händer med vattnet när de börjar bryta kalken och så fins Gotlands största sjö där.
Om alla mailar Mellanskogs styrelse och vädjar tilöl dom att avsluta sammarbetet med Nordkalk kanske det kan få något gehör. Mellanskg ägs av 32000 skogsägare och alla vill kanske inte ha sitt goda rykte förstört med att avverka platsen för 200 rödlistade arter samt vara inblandade i polisingripande mot barn, vuxna och åldrade människor.
Birgitta D det var ett bra förslag!
Att inte fler på guiden är intresserade av det här förstår jag inte…...?????
Utan skog ingen svamp,och här kanske man blir utan sötvatten och det är grunden till allt liv…
På facebook Ojnareskogen finns ett Om skrivit där kan man stödja organisationen med pengar och skriva på listan.
Man kan även bli medlem i föreningen
jag har skrivit på för Avaaz (via Facebook!!!)
Tycker Facebook är ett bra medie för såna här aktioner
Var desutom och spelade på årets Skogsfestival där man efter ett av våra framträdanden höll en kort info och antog en resulition mot kalkprojektet på Gotland
Det måste vara nåt fel i politiken om inte lokala intressen ska prioriteras framför finska kalkbolag på Gotland!!!!
Det är ju inte alls bara lokala intressen som står på spel..
Om ett område som har planerats bli nationalpark, får avverkas, vad händer då med alla andra nyckelbiotoper??
Mellanskog har publicerat sin försvarsskrift här idag:
http://www.mellanskog.se/nyheter/avverkningen-i-ojnareskogen/
Naturligtvis har du rätt i vad du skriver Irene!
Jag menade mest att de lokala politiska besluten på Gotland borde kunna fattas snabbt och enhälligt om att avvisa Nordkalks projekt som miljövidrigt!
Det måste finnas politiska hundar begravna om de lyssnar mer på ett finskt företag än på de egna väljarna på Gotland!
Hoppas ni inte missförstår mig, jag försöker inte bagatellisera detta - tvärtom!
När man läser om alla turer kring det här ärendet, är det skrämmande att se hur lättvindigt det är för politiker och rättssystem att besluta bort alla former av miljöhänsyn..
Bifogar en karta där skogsstyrelsen har registrerat nyckelbiotoper (rödstreckade områden). Jag har lagt in den ungefärliga avgränsningen för det planerade kalkbrottet med mörkblå linje. De områden som är avgränsade med en grön linje är naturreservat idag.
Ojnare
Skicka gärna en kommentar till våran miljöminister Lena Ek här kommer länken http://www.centerpartiet.se/person/lenaek/Dates/2012/8/Ojnareskogen/
Med tanke på Irenes bild undrar man vad olika typer skydd egentligen innebär. Såg en bra kommentar i SvD som berörde samma ämne: – Det här området uppfyller internationella kriterier för en nationalpark. Nu är vi rädda för att inte kunna utföra vårt arbete. Om man inte kan skydda områden som regeringens expertmyndigheter anser är världsunika, vilka områden ska man då kunna skydda? säger Krister Mild, biolog på Naturvårdsverket.
Det kanske finns en strimma hopp om Högsta Domstolen tar till sig den information som finns, t.ex. Nordkalks hot om att lägga ner all verksamhet, stödd på lögner om att Bunge Ducker (Ojnare) var enda tänkbara platsen för brytning av rätt sorts kalk.
I SGU:s yttrande instämde man med Nordkalk om att det var det enda tänkbara stället, och inför hotet att svensk stålindustri skulle bli tvingad att importera kalk, godkände Miljööverdomstolen kalkbrytning i Ojnare.
Ett halvår senare köper Nordkalk in 800 ha mark i Buttle med avsikt att starta prospektering för brytning även där. Känner sig “experterna” på SGU lurade nu tro..? Dom kan knappast använda sig av samma argument en gång till när det är dags för nästa ansökan om kalkbrytning.
Hela Gotland är ett enda stort kalkstensmagasin. Hur mycket kommer det att bli kvar av ön och dess unika natur?
Gotland är mer beroende av jordbruk och turism än av kalkbrytningen och cementfabriken. Vad blir kvar av det?
Bra repotage http://www.youtube.com/watch?v=sD_83w_C91M
Det här är också bra:
http://www.youtube.com/watch?v=EVWVCNAVszc
Nyhetsbrev från Greenpeace.
(Kan man förresten använda någonbHTML/b eller “forumkod” här?)
I helgen anslöt vi oss till de outtröttliga aktivister som kämpat för att rädda Ojnareskogen på Gotland. Beslutet om att hjälpa till fattades så sent som förra torsdagen, då det stod klart att skogen troligen skulle vara borta efter helgen om inte fler aktivister anslöt sig. Vi såg att vi kunde göra skillnad, och vinna tid.
På lördagmorgonen låste vi fast oss vid skogsmaskinerna. Efter att vi Greenpeaceaktivister blivit bortplockade av polisen satte sig flera av de hundratals demonstranter som samlats på hygget framför maskinerna - barnfamiljer, ungdomar och äldre - och lyckades stoppa ytterligare skövling.
Det var fantastiskt att se alla dessa olika människor samlas kring en sak som verkligen betydde något för dem. Där myndigheter och poltiker misslyckats klev aktivisterna in. Känslan av maktlöshet var plötsligt bruten.
De folkliga protesterna blev för mycket för entreprenören Mellanskog som beslutade sig för att avbryta skövlingen. Sedan bestämde Gotlands länsstyrelse om ett föreläggande som innebär att skövlingen av Ojnareskogen för tillfället måste avbrytas.
Demonstranterna i Ojnareskogen ger mig hopp om framtiden, om att människor som du och jag tillsammans kan åstadkomma förändring.
Var med och skydda Ojnareskogen - skriv på namninsamlingen
http://www.avaaz.org/en/save_swedens_forests/
Nu hoppas jag på fler ansvarsfulla beslut från länsstyrelsen, regeringen, eller HD så att Ojnareskogen får det permanenta skydd området förtjänar.
Tack för ditt stöd.
Annika Jacobson
Greenpeacechef i Sverige
Skickar länken också!!!
VERKAR BLI NORDKALKS UTGÅNGSBAS PÅ ÖN
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=5257649
Altajme i Buttle kan bli Nordkalks nästa projekt
Publicerat: kl 04:55 , Gotlandsnytt 6 kommentarer
Föregående 1/8Starta bildspel Stoppa bildspel Nästa
I slutet av allén ligger gården Buttle Altajme som numera ägs av Nordkalk, gården skymtar knappt i slutet av allén och lika avlägset är ett eventuellt kalkbrott vid Altajme. Foto: Jonas Neuman/SR GotlandJust nu är Ducker i Bunge på allas läppar, men om fyrtio år kan det vara Altajme i Buttle det gäller.
– Det kommer aldrig att återställas, de förstör mark för evigt, säger en ung buttlebo som just flyttat till socknen.
Altajme i Buttle kan bli nya Ducker i Bunge Altajme i Buttle kan bli nya Ducker i Bunge (1:53)
Just nu är Ducker i Bunge på allas läppar, men om 40 år kan det vara Altajme i Buttle det gäller. Nordkalk äger nämligen sedan våren 2011 gården Altajme. 18 miljoner kronor betalade de för socknens största gård, med tillhörande stora skogsmarker. Efter affären finns det bara två lantbrukare i Buttle, den ene av dem, Dan Bonnevier, han har inget emot stenbrytning där i framtiden, men då måste en del av vinsten stanna här på Gotland. Reporter Jonas Neuman / Sverioges Radio Gotland / 5 september 2012
Onsdag 05 september 2012 kl 04:55 (Gotlandsnytt)
FLER LJUDKLIPP
Hör hela reportaget om Altajme i Buttle Hör hela reportaget om Altajme i Buttle (10:58)
Just nu är Ducker i Bunge på allas läppar, men om 40 år kan det vara Altajme i Buttle det gäller. Nordkalk äger nämligen sedan våren 2011 gården Altajme. 18 miljoner kronor betalade de för socknens största gård, med tillhörande stora skogsmarker. Reporter Jonas Neuman / Sveriges Radio Gotland / 5 september 2012
Onsdag 05 september 2012 kl 04:55 (Gotlandsnytt) Mitt på Gotland äger nämligen sedan våren 2011 Nordkalk gården Altajme. 18 miljoner kronor betalade de för socknens största gård, med tillhörande stora skogsmarker.
Flera Buttlebor Radio Gotland kontaktade ville inte säga vad de tycker om att det kan komma att bli storskalig kalkbrytning i socknen i framtiden. Den ene av socknen latbrukare, Dan Bonnevier, säger att han själv är för stenbrytning - under förutsättning att en del av vinsten stannar på Gotland.
Dan Bonnevier tror att det är många som är för, men att de inte vågar säga det offentligt, utan att det mest är motståndarna som står för vad de tycker.
Håkan Pihl på Nordkalks huvudkontor i Finland som har varit projektledare för ansökan om att bryta vid Ducker i Bunge, säger att företaget ännu inte startat något Buttle-projekt, så de vet ännu inte om och hur Altajme ska användas i framtiden.
En ung Buttlebo, Erika Sköldefors som köpte hus och flyttade dit i somras har följt vad som händer i Bunge och är oroligt över det och tycker att det är hemskt om samma sak ska hända i Buttle.
– Det kommer aldrig att återställas, de förstör mark för evigt, säger Erika Sköldefors.
De som kommer att få hantera frågan om kalkbrytning i Buttle om 30-40 år är inte ens födda idag. Erika Sköldefors tycker det är dumt om de ska behöva kämpa för den frågan då, och tycker att vi idag ska ta den kampen.
Men den pensionerade prästen Sune Österdahl som bor i Buttle tycker att det är bra om det kommer nya arbetstillfällen till socknen i framtiden.
– Det går kanske inte bara att leva av den vackra naturen. Man måste ju också ha nånting att leva av, man måste ju ha en inkomst, säger Sune Österdahl.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.