0 595 visningar

11 svar

Russula graminea

gunhild i Nordås

26 aug 2012 kl. 17:56

Vi hade med en kremla på utställning i Lövånger i dag. Vi tror att vi hittat russula graminea. Är den vanlig? Har den ngt svenskt namn?

0

gunhild i Nordås

26 aug 2012 kl. 17:59

Vet inte om bilden kom med försöker igen

0

Per-Erik

26 aug 2012 kl. 19:39

Tyvärr ingen bild…try again

Smak? lukt? Skivor? Biotop? Träd?

0

Jonas

26 aug 2012 kl. 20:05

Hej Gunhild

Låter vällit interessant, har aldrig hört namnet. Är det kanske en nybeskriven art?

0

mumrik

26 aug 2012 kl. 20:29

Laddar du upp en bild i nåt konstigt format kanske? Vet inte hur det här forumet reagerar på sånt. Konvertera till JPG i så fall.

0

gunhild i Nordås

26 aug 2012 kl. 20:34

Linux och jag kommer inte överens ska försöka igen. Vi hittade denna kremla i Trehörningsjö 2010 också. Vi hittade den i gammelskogen fuktigt och den är väldigt skarp.

0

Irene A

26 aug 2012 kl. 22:17

Ser intressant ut, vem artbestämde den?

Russula graminea är nybeskriven av ett gäng finska mykologer, men vad jag förstår är namnet fortfarande opublicerat.

0

Elisabeth Jansson

26 aug 2012 kl. 23:26

Om man gogglar får man några träffar av som det verkar namn på finska personer här är en länk http://www.flickr.com/photos/pjenkki/5145789186/
2010 var den bilden tagen

0

mumrik

27 aug 2012 kl. 00:13

Wow! Vilken intensivt grön färg!

0

gunhild i Nordås

27 aug 2012 kl. 08:12

Irene vi hittade den 2010 i Trehörningsjö och i ett referat därifrån i Sporaden fick den namnet, jag vet inte av vem. det är alltså inte helt säkert att det är samma även om den är otroligt lik. Jag hoppas att ngn tog tillvara kremlan för att säkert avgöra vilken det är. Jag smakade en bit och den var skarp.

0

Irene A

27 aug 2012 kl. 08:52

“En stor lysande gräsgrön, mild till aningen skarp kremla med ljust gula skivor som med tiden får bruna fläckar.
Växer näringsfattigt djupt nedsjunken i vitmossa i myrkanter, hällkar etc. Troligen bunden till nordliga barrskogar. Russula graminea har av oss varit känd sedan ett 20-tal år.
Ett par kollekter av denna gröna kremla insamlades t ex 1983 och bestämdes av H. Romagnesi till “R. integra var. oreades forma flavella” ! Den nu bortgångne mykologen Hans Gunnar Unger kände väldenna kremla från sina hemtrakter på Hemsön i Ångermanland.
J. Ruotsalainen och J. Vauras har sett den på några lokaler i norra Finland. Funnen i Borgsjötrakten 1997 av E. Ludwig som även målade en vacker akvarell av denna intressanta kremla.
Tall?; sällsynt.”

Ovanstående är ett citat från Jordstjärnan 2002; “Släktet Russula (kremlor) i Mittsverige”.

Arten har därmed varit känd i uppemot 30 år, men det har ännu inte gjorts någon godkänd beskrivning av arten, så den finns inte med i Dyntaxa.
Det har inte hindrat den norska artdatabanken att ha med den i sina listor, så det finns en handfull uppgifter från Norge.

Det finns ingen kollekt i svenska herbarier, åtminstone inte under det namnet..

0

Lill, Skellefteå

27 aug 2012 kl. 08:58

Den som vi hittade nu i helgen har jag tagit hand om. Ska torka och spara den.Kan mikroskopera den, men då jag inte har några beskrivningar av mikroskopiska karaktärer från Russula garminea att jämföra med så säger inte de mikroskopiska karaktärerna så mycket.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone