Om man gogglar får man några träffar av som det verkar namn på finska personer här är en länk http://www.flickr.com/photos/pjenkki/5145789186/
2010 var den bilden tagen
Irene vi hittade den 2010 i Trehörningsjö och i ett referat därifrån i Sporaden fick den namnet, jag vet inte av vem. det är alltså inte helt säkert att det är samma även om den är otroligt lik. Jag hoppas att ngn tog tillvara kremlan för att säkert avgöra vilken det är. Jag smakade en bit och den var skarp.
“En stor lysande gräsgrön, mild till aningen skarp kremla med ljust gula skivor som med tiden får bruna fläckar.
Växer näringsfattigt djupt nedsjunken i vitmossa i myrkanter, hällkar etc. Troligen bunden till nordliga barrskogar. Russula graminea har av oss varit känd sedan ett 20-tal år.
Ett par kollekter av denna gröna kremla insamlades t ex 1983 och bestämdes av H. Romagnesi till “R. integra var. oreades forma flavella” ! Den nu bortgångne mykologen Hans Gunnar Unger kände väldenna kremla från sina hemtrakter på Hemsön i Ångermanland.
J. Ruotsalainen och J. Vauras har sett den på några lokaler i norra Finland. Funnen i Borgsjötrakten 1997 av E. Ludwig som även målade en vacker akvarell av denna intressanta kremla.
Tall?; sällsynt.”
Ovanstående är ett citat från Jordstjärnan 2002; “Släktet Russula (kremlor) i Mittsverige”.
Arten har därmed varit känd i uppemot 30 år, men det har ännu inte gjorts någon godkänd beskrivning av arten, så den finns inte med i Dyntaxa.
Det har inte hindrat den norska artdatabanken att ha med den i sina listor, så det finns en handfull uppgifter från Norge.
Det finns ingen kollekt i svenska herbarier, åtminstone inte under det namnet..
Den som vi hittade nu i helgen har jag tagit hand om. Ska torka och spara den.Kan mikroskopera den, men då jag inte har några beskrivningar av mikroskopiska karaktärer från Russula garminea att jämföra med så säger inte de mikroskopiska karaktärerna så mycket.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.