0 9467 visningar

10 svar

Kantarell inventering Skåne

Sabina E

27 aug 2012 kl. 10:33

Hur ser läget ut där ni plockar?
Vi var ute igår på Söderåsen och det var extremt lite svamp överhuvudtaget, en riktigt besvikelse. Vi åkte till förra årtes fyndplats bl.a. Vi såg endast 5-6 kantareller i form av knappnålar på en gammal stubbe. Var vi för tidigt ute eller är det bara lite svamp nu eller letar vi på fel ställe? Jag trodde vädret hade varit fördelaktigt med en del regn och sen en värmebölja på det.
Vi var dock bara ute efter kantareller, hittade en fin Karl-Johan..men det var allt.

0

Mattias Roos

27 aug 2012 kl. 10:42

På tok för lite regn för att det varma vädret vi har haft ska vara en fördel. Markerna är snustorra, på gränsen till att de skulle kunna självantända. Finns absolut INGENTING i svampväg att hitta. I alla fall i Skåne. Längre upp i landet verkar det ju finnas en del, men där verkar ha regnat betydligt mer än här också.

0

Sabina E

30 aug 2012 kl. 08:04

Mattias - Jag tyckte att det var rätt så fuktigt i skogen och tvärtom mycket mer mossa än förra året, men kanske är det för tortt ändå?

Ingen annan som har rapport?

0

Lars Jeppsson

30 aug 2012 kl. 09:31

Hej, jag har ett flertal ställe runt om i Skåne, ifjol plockade jag över 200 liter kantareller, i år dock som andra skriver har det varit alldeles för torrt, dock har jag ett ställe som håller lite mer fuktighet och där har jag hittils plockat drygt 20 liter.
Så idag har himmlen öppnat sig det verkligen öser ner i Lundatrakten, det bådar gott för svampen inom någon vecka.

0

Mattias Roos

30 aug 2012 kl. 11:25

I juli hittade jag en hel del bleka och vanliga kantareller. Men sedan dess har det regnat alldeles för lite. Vid den här tiden förra året hittade jag t ex massor av svarta trumpetsvampar och trattkantareller. I år är det helt dött. Antagligen är det några veckor senare i år bara. Behöver inte vara konstigare än så.

0

Stefan K

30 aug 2012 kl. 13:23

Vilka skåneskogar är bäst för kantareller och annan svamp normalt?

Är nyinflyttad Lundabo utan koll på skånes svampskogar så tacksam för alla tips :)

/Stefan K

0

Mattias Roos

30 aug 2012 kl. 13:41

Som i övriga Sverige, blandskog. De finns lite här och var. Västra Skåne anser jag vara underlägset t ex Nordöstra Skåne, uppe i Göinge. Österlen är väldigt bra när det gäller kantareller också. Men det är min åsikt. det kanske finns jättebra kantarellställen i västra Skåne, men jag har inte upptäckt några. Den stora avsaknaden av större skogar där kan ha något med saken att göra.:)

0

Sabina E

31 aug 2012 kl. 07:46

Vi har förra året och detta testat på Söderåsen, där vet jag folk har hittat (och vi med, dock inte i år), har kollat runt Snogeholm men där har jag haft mindre tur. Jag tycker jag är så kass på att hitta nya ställen - även om man letar på ställen där det ser ut att vara perfekt skog så är där inget :) Hittar aldrig stora sjok av svamp =/ Vi ska dock oxå testa östersidan av Skåne för där har vi inte kollat tidigare.

0

Mattias Roos

31 aug 2012 kl. 10:11

Jag tror tyvärr att det är som så att vi har för få skogar, och för mycket folk i skogarna, för att man ska kunna hitta de mängder man hittar i norra Sverige. Man stöter ju aldrig på några fält med kantareller, vilket verkar vara väldigt vanligt förekommande längre upp i landet. Sen tycker jag personligen inte att det gör så mycket. Jag hittade såna otroliga mängder trattkantareller förra året så det var inte roligt till slut. Så därför ställer jag mig frågande varför man behöver plocka såna mängder svamp. Dels är själva plockandet jobbigt i längden, för att inte tala om det oerhört tråkiga jobbet med rensningen. Sen är det ju problemet med förvaring. Så för mig kan det kvitta om det inte finns några jättemängder. Några liter räcker bra för mig. Och så mycket kan man ändå hitta här om man hittar rätt skog och är ute en stund.

1

Lars Jeppsson

31 aug 2012 kl. 13:34

Visst hittar man fält med kantareller i Skåne, kanske inte i år, men ifjol på mitt favoritställe mitt i skåne plockade jag minst 150 liter, se mitt inlägg från ifjol “kantareller i skåne 2011”, där hittar ni en bild som liknar en liten gul skog. på frågan vad man skall med så mycket till, jag förväller och fryser in en hel del, sedan torkar jag lika mycket, och dels släjer jag privat för 120:-/kg, blir lite extra i kassan må jag säga, sedan ger jag bort en del också till vänner och bekanta.

0

Mattias Roos

31 aug 2012 kl. 13:39

Jag tror det är ett undantag snarare än regel att hitta så mycket i Skåne. Men jag kan ha fel, jag har aldrig hitta så mycket själv bara. Och som sagt, jag är inte så intresserad av att göra det heller. En gång kanske, sen hade jag varit nöjd.:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone