0 322 visningar

13 svar

Varför ingen Svart trumpet?

Marcus

27 aug 2012 kl. 12:31

Jag är lite nyfiken på om någon har kunskap och erfarenhet om tillgången på Svart trumpet skiljer sig mycket från år till år?

På 3 olika lokaler plockade jag:

2010 50 liter totalt.
2011 5 liter totalt.
2012 INGET! Än så länge..

Har inte ens hittat några som är på väg upp!

Har detta enbart med vädret att göra?

// Marcus från Jönköping

0

Yoshi

27 aug 2012 kl. 12:45

Fick 20 liter igår. Har fortfarande 5 liter kvar att rensa.
Rödgul trumpet har jag däremot aldrig funnit.

0

Mickeleh

27 aug 2012 kl. 12:57

Den är lite lynnig och kan få gör sig att vila en eller flera säsonger trots perfekta yttre omständigheter, men några mycel brukar det finnas på. Så förmodligen har något inte varit rätt i det yttre eller oxå är de bara väldigt sena..

0

Pochahontas

27 aug 2012 kl. 12:58

Har hittat en del svart trumpet men inte på mina “ställen”. Där är det helt tomt.
Rödgul trumpet finns men verkare inte komma igång att växa. Har bevakat i över tre veckor nu men de är fortfarande små. Bor vid Sörmlandskusten

0

klas jaederfeldt

27 aug 2012 kl. 13:29

trumpeterna förtog sig nog förra året, det kostar energi för svampen att bygga fruktkroppar

0

Sörmland

27 aug 2012 kl. 13:56

Jodå, plockade ca 16 l i fredags
200 l förra året

0

Bo E

27 aug 2012 kl. 14:23

igår var jag i en skog med gott om rödgul trumpet
även ett antal svarta trumpeter på en höjdrygg i närheten
inte litervis men kanske 20-30 fruktkroppar av hyfsad storlek

0

Elisabeth Jansson

27 aug 2012 kl. 16:51

På mina platser finns det inget alls i år,dåligt med rödgul trumpetsvamp också men det är ju bara augusti ännu där de har kommit är det ju ovanligt tidigt!

0

Helena A

27 aug 2012 kl. 18:06

Runt Malmköpin mitt i Sörmland är skogarna överfulla med Svart trumpet. Hittade mycket rödgul trumpet idag. några liter i plockstorlek och mycket smått på gång

0

Tor v E

27 aug 2012 kl. 22:05

Var finns trumpeterna på västkusten? Hittar inte en enda…  :(

0

Lena M

28 aug 2012 kl. 08:37

Här i Gästrikland finns varken rödgula- eller svarta trumpeter dags dato. Förra året denna tid plockade vi mycket så få se om de kommer eller inte.

0

Ingrid L

29 aug 2012 kl. 07:13

“Dödens trumpeter” hittade vi nån liter av i nackaskogarna i söndags. Men de fanns inte på samma ställe som tidigare år, där var det tomt.
Lika mycket fanns det av den rödgula trumpeten, som växte där den brukar.

0

Marcus

29 aug 2012 kl. 08:22

Ok, det var intressant att höra. Tack Klas.

0

Marcus

29 aug 2012 kl. 08:23

Tack allihop för svaren, jag får helt enkelt avvakta och hålla span på mina ställen så kanske dom tittar upp snart! :-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone