0 2946 visningar

9 svar

Vit flugsvamp - barn. Hälp!

Sofia

27 aug 2012 kl. 22:36

Jag har en fråga angående vit flugsvamp. Är inte säker på att det var en sådan, men efter att ha kollat på bilder är den väldigt lik. Den växte i gräset ganska nära vatten, en sjö.

Min fråga är om det är farligt att peta på giftiga svampar och sedan stoppa handen i munnen. Min dotter på fem år petade nämligen på svampen medans vi var ute. Hoppas nu att detta var en form av champinion, men vill ändå vara på säkra sidan.

Tacksam för svar:)

0

Elisabeth Jansson

27 aug 2012 kl. 22:41

Du kan vara lugn! Det måste till svampbitar som passerar ner i magen,det är oftast njurarna som tar stryk när man ätit en giftig svamp.

0

Tor v E

27 aug 2012 kl. 22:41

Ni behöver inte vara oroliga. Beröring är inte farligt men om en liten bit slinker ner så måste man till läkaren om man mistänker just den svampen.

0

Sofia

27 aug 2012 kl. 23:00

Tack så jätte mycket för svar! Man måste alltså äta de giftiga svamparna för att de ska vara någon fara? Finns det någon svamp som är så giftig att det räcker att man petar på den och sen stoppar händerna i munnen?

Barns händer slinker så snabbt in i munnen därför blir man extra orolig. Har aldrig läst något om svampar tidigare, så när jag läste om vit flugsvamp blev jag rejält uppskrämd.

0

Tor v E

27 aug 2012 kl. 23:25

Nej, inte i Sverige och troligen ej heller utomlands. Då ska man nog vara mer rädd för annat, exvis giftiga bär eller allergiska reaktioner på insektbett eller ormbett. Farligt med svamp blir det först när man får i sig bitar…vit flugsv skadar flest i norden och lömsk flugsv flest nere i centraleuropa…då man ätit av den.

0

Bo E

28 aug 2012 kl. 13:11

det är inte svårt att skilja vit flugsvamp från champinjoner
champinjoner har inte rent vita skivor utan de färgas efterhand från rosa till brunsvart av sporpulvret, och många arter gulnar i köttet om man skrapar på dem
vit flugsvamp är oföränderligt vit både i kött och skivor
champinjoner luktar gott som brödkryddor eller mandel
flugsvampar luktar obehagligt, som bäst kan de ha en tydlig doft av rå potatis men med tiden blir det unken potatiskällare o ännu värre stanker…
vit flugsvamp har jag mest träffat på i barrdominerade ofta mossiga blandskogar och inte i gräsmattor
växte denna i en gräsmatta vid en strand var det troligare en mycket ung champinjon eller någon annan vit skivling, vit slidskivling eller vit fjällskivling kan oxå likna vit flugsvamp

0

Sofia

29 aug 2012 kl. 20:55

Tack för era snabba svar:)

0

Boman

31 aug 2012 kl. 09:42

Det lättaste sättet att få svar på vad för svamp det är: ta en bild och lägg ut här. Dela gärna svampen rakt av från hatt till fot och ha med hela foten, även det under jord.
På faran med beröring har du ju fått svar, men om du vet vad det är så behöver du inte oroa dig i onödan

0

Agneta

6 okt 2012 kl. 01:10

En annan giftig vit skivling som växer på öppen mark, och ibland i trädgårdar, är gifttrattskivlingen. Den är inte helt kritvit och blir inte stor, men är giftig.

0

grisnäbb

3 sep 2013 kl. 10:58

hahahahahahhaha grisnäbb!!!!! :D

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone