0 1497 visningar

10 svar

Karbolchampinjon ? + 2 frågor

Lena M

28 aug 2012 kl. 08:05

Jag klurar på den här champinjonen, kan det vara karbolch? Den doftar gott av mandel ( anis )  , smakar gott men blev rätt omg. gulfläckig, även på foten när jag skrapade lite. Två ex. som växte efter byvägen i alsly, granskog bakom.
Vilken annan champinjon får så gula fläckar ?

Champinjon, vilken ?

0

Karbolchampinjon ? 2 frågor

Lena M

28 aug 2012 kl. 08:07

Lite längre bort efter vägen, taggsvampar och det måste väl vara den blå ?

blå taggsvamp ?

0

Lena M

28 aug 2012 kl. 08:11

En fundering till !

Är det vanligt att det brukar växa så många fransade jordstjärnor tillsammans?

PÅ det ena stället är det 14 st och ett 20-tal meter därifrån har det kommit 9.De växer efter samma byväg som de två andra arterna jag undrar över.
Tidigare år brukar jag se enstaka ex.

fransad jordstjärna

0

Mattias Andersson

28 aug 2012 kl. 08:18

Snöboll helt klart. Den kan också bli riktigt gul men vid tumning snarare än skrapning. Den gulfärgningen är mer beständig, medan giftchampinjonen blir först gul sedan smutsbrun/svart och luktar inte anis.

Ha för vana att alltid snitta taggsvamparna och visa gärna även undersidan. Din taggsvamp skulle kunna vara svart taggsvamp.

0

Lena M

28 aug 2012 kl. 08:20

Tack Mattias.
Jag tyckte det var synd att ta upp taggsvampen , det var bara 2 ex. Men jag passerar idag och skall kolla närmare.

0

Birgitta D

28 aug 2012 kl. 09:27

Jag tycker det där är lite lurigt för karbolchampinjonen luktar om inte anis så inte illa tycker jag.

0

Bo E

28 aug 2012 kl. 12:56

karbolchampinjonen saknar snöbollschampinjonens aptitliga doft, samt att den gulnar i en mörkare nyans än de ätliga gulnande champinjonerna

jag går till mycket stor del på doft och smak när det gäller champinjoner

t ex var jag tveksam till en ganska gammal skogschampinjon i söndags - den rodnade men doftade inte gott direkt - då tog jag en rejäl tugga av den och omsider fylldes smaksinnet av en ljuvlig nötaktig smak som skulle gett svampen full poäng o blivit tillagad om inte det varit för alla larver som hunnit före…

0

Gulnande champinjon

28 aug 2012 kl. 16:23

Jag gick en sväng i kohagen på fm. och det hade kommit flera champinjoner och en del var alldeles gula. jag förmodar att det är den låga temperaturen som gjort det, + 2 kl. 5 i morse, kanske neremot nollan i natt.
Doftar i.a.f gott av mandel !
Taggsvampsbilderna dåliga tyvärr, få se om jag gör ett nytt försök framöver.

Champinjon

0

Bo E

29 aug 2012 kl. 12:57

kan det inte vaqra en ung kungschampinjon på din bild?
de är ju helt naturligt guldbruna med mer eller mindre tydliga fjäll på hatten
luktar starkt o gott av mandel

0

Hans Myhre

29 aug 2012 kl. 14:33

Nei, snøball .
Kungscampinion er kraftigere som små også.
Karbolchampinjongen bli øyeblikkelig messiggul ved skraping. For alle de andre som gulner tar det en stund før de gulner.

0

Lasse Månsson

29 aug 2019 kl. 17:15

hej
har plockat något jag anser vara snöbollschampinjon, har alla karakteristika, ( mörkbruna sporer, bruna o grårosa skivor, kuggmönster under ringen på foten (ingen slida) men gulnar svagt eller inte och jag tycker den doftar inte särskilt gott. våt vante o bittermandel ( fast svagt). knappast nån svamplukt vid stekning i början. smakar champinjon som stekt, men svagt. men visst är det väl snöboll. största hatten ca 16 cm.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone