0 1232 visningar

5 svar

Arboga-Örebro

Karl S

28 aug 2012 kl. 18:15

Tänkte pipa till dom trakterna framåt helgen. Har mycelierna kommit igång ordentligt, vet någon som bor där?

0

Mickeleh

28 aug 2012 kl. 18:45

Runt Örebro är det riktigt på gång…lite sol på det här så blir det bra !!!!!

0

Karl S

28 aug 2012 kl. 21:54

Tack Mickeleh. Har du varit i Garphyttan NR?

0

Mickeleh

29 aug 2012 kl. 12:59

Inte på några år ..men jobbar bara nån mil därifrån och där har det vaknat till ordentligt..

0

Bo E

29 aug 2012 kl. 13:12

kommer du från Arbogaq till Örebro så kan jag rekommendera besök i Mantorpskogens naturreservat (finns kartor på nätet)
när du passerat Glanshammar på gamla landsvägen är det höger i vägskäl mot Fellingsbro och sedan vänster mot Sjögesta Det är skyltat naturrerservat oxå

Myrö herrgård hade väldigt fina granskogar med rik svampflora till för ett par år sedan. Nu ser du stora kalhyggen mellan gamla vägen och söderut mot motorvägen
Nästan all gammal granskog är förödd men det ser ut att finnas enstaka dungar kvar som kan vara värda att undersöka

Ännu närmare Örebro passerar du Kränglan som är en stor och variationsrik skog med många bra svampställen
Bäst är nog att åka upp mot Slätten och parkera vid skjutbanorna i skogskanten

Vid naturreservatet Rynningeviken ned mot Hjälmaren finns fina beteshagar med bl a svart trumpetsvamp (har inte hunnit va där i år men det fanns förra)

det är de tips jag kan ge om skogar längs Arbogavägen, den gamla, för längs motorvägen kan man inte stanna !

foto: Bo E-son

0

Karl S

29 aug 2012 kl. 18:01

Tack Bo, det var jättebra tips. Jag visste inte att det fanns ett reservat så nära mina tidigare revir, vid Frötuna (nära Fellingsbro) och förstås Kalkugnsberget.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone