Fick torkade kantareller av en kompis idag (själ torkar jag dem aldrig). Hon påstår att de är helt OK i smaken. Tycker att de är väldigt sega i konsistensen, värre än mina torkade sandsoppar. Blir torkad kantarell så eller är den inte tillräckligt torkad. Hur tillagar man den bäst. Vill ju gärna prova iaf.
kantareller skall ALDRIG torkas. butiker som sæljer torkade kantareller skall uppmærksammas på att torkade kantareller bara duger till en sak, att læggas på komposten. trattkantareller, karl johan og andre rørhatter plus trumpetto de la morte er super til at tørre.
Mumrik: Nej jag har inte mycket och jag trodde mer att det var att de kan bli beska som var den gängse åsikten men konsistsensen har jag inte hört/läst om. Får väl göra en test. Mina egna X antal kilon ligger snällt i frysen.
Per D: Finns ju de som tycker att torkade kantareller är OK och en del här säger att man kan göra svampmjöl på dem. Själv torkar jag det allt utom just kantareller, taggsvamp, blodriska, fårticka och blomkålssvamp.
Hejm vill bara säga att det går utmärkt att torka kantareller, jag torkade säkert 100 liter ifjol, jag använder en svamptork, men man måste se till så att de är knastertorra annars blir det som andra beskriver mjuka och sega. Jag använder dessa till såser, tar cirka 1 matsked och stöter till fint pulver i en mortel.
Många undrar vad man gör med så mycket kantareller, jag säljer samt ger bort till värdinnan när jag går på fest är alltid lika uppskattat.
Denna fråga återkommer varje säsong och jag rekommenderar som vanligt att konservera kantarellerna på gammaldags sätt. Se här
http://svampguiden.com/artikel_konservering.asp
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.