0 8305 visningar

11 svar

Torkade kantareller

Pochahontas

30 aug 2012 kl. 17:40

Fick torkade kantareller av en kompis idag (själ torkar jag dem aldrig). Hon påstår att de är helt OK i smaken. Tycker att de är väldigt sega i konsistensen, värre än mina torkade sandsoppar. Blir torkad kantarell så eller är den inte tillräckligt torkad. Hur tillagar man den bäst. Vill ju gärna prova iaf.

0

Elisabeth Jansson

30 aug 2012 kl. 19:34

Lägg dem i ljummet vatten några timmar om du gör en redning sås kan du använda spadet annars slår du bort det!
Kantareller kan bli beska om man råfryser dem vet ej hur det är med torkade?

0

Pochahontas

30 aug 2012 kl. 19:47

Men vet du något om konsistensen på torkade? Blir de sega?

0

mumrik

30 aug 2012 kl. 20:44

Det är väl i varje fall därför man avråds att torka dem.

Har du mycket? Annars skulle du ju kunna mixa till svampmjöl att förstärka såser med.

0

Daniel

30 aug 2012 kl. 23:00

När jag hade använde jag det till svampmjöl. Mycket användbart. Ger bra kantarellsmak till såser och liknande. Kan göra att en trattkantarellstuvning får mer distinkt kantarellsmak.

Det intressanta är att torkade kantareller säljs i de flesta matvarubutiker.

0

per dunhoff

31 aug 2012 kl. 00:36

kantareller skall ALDRIG torkas. butiker som sæljer torkade kantareller skall uppmærksammas på att torkade kantareller bara duger till en sak, att læggas på komposten. trattkantareller, karl johan og andre rørhatter plus trumpetto de la morte er super til at tørre.

0

Pochahontas

31 aug 2012 kl. 06:32

Mumrik: Nej jag har inte mycket och jag trodde mer att det var att de kan bli beska som var den gängse åsikten men konsistsensen har jag inte hört/läst om. Får väl göra en test. Mina egna X antal kilon ligger snällt i frysen.
Per D: Finns ju de som tycker att torkade kantareller är OK och en del här säger att man kan göra svampmjöl på dem. Själv torkar jag det allt utom just kantareller, taggsvamp, blodriska, fårticka och blomkålssvamp.

0

Pochahontas

31 aug 2012 kl. 06:34

... å blåmusseron

0

Lars Jeppsson

31 aug 2012 kl. 12:35

Hejm vill bara säga att det går utmärkt att torka kantareller, jag torkade säkert 100 liter ifjol, jag använder en svamptork, men man måste se till så att de är knastertorra annars blir det som andra beskriver mjuka och sega. Jag använder dessa till såser, tar cirka 1 matsked och stöter till fint pulver i en mortel.
Många undrar vad man gör med så mycket kantareller, jag säljer samt ger bort till värdinnan när jag går på fest är alltid lika uppskattat.

0

Boman

31 aug 2012 kl. 14:06

Torkade av misstag några små, blötte upp och testade tidigare. Ok men inte värt besväret i mitt tycke. De blir mycket bättre i frysen.
Om man känner beskan är väl en smaksak.

0

Konservera!

Karin Hedén

31 aug 2012 kl. 14:25

Denna fråga återkommer varje säsong och jag rekommenderar som vanligt att konservera kantarellerna på gammaldags sätt. Se här
http://svampguiden.com/artikel_konservering.asp

0

Gunnar Rundgren

1 sep 2012 kl. 11:23

Jag håller helt med. Det är superbra att torka vanliga kantareller. Torka snabbt och så de blir helt torra.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone