0 4126 visningar

7 svar

Går blek taggsvamp torka och hur smakar den?

Älgen.

30 aug 2012 kl. 19:54

Har inte smakat torkad taggsvamp men är nyfiken på om det går`att torka den. Läste någonstans att man ska koka av den innan man tillagar för att få bort den beska smaken.

0

Boman

31 aug 2012 kl. 09:30

Tycker inte den är besk i smaken. Blandar den gärna med mera smakrik svamp, typ kantarell. Brukar inte torka just den utan kokar av vätskan och fryser in.

0

mumrik

31 aug 2012 kl. 14:27

Jag torkade härom dagen för att jag läst att det funkar. Var det ett misstag alltså?

0

Boman

31 aug 2012 kl. 15:16

En del torkar den har jag sett, jag gör det inte. Bedöm själv på ditt resultat.

0

mumrik

31 aug 2012 kl. 21:11

Naturligtvis kan jag det. Men om nu någon som har erfarenhet kan uttala sig så slipper jag ta av min lilla stash och Älgens slipper tveka om hur han/hon ska göra.

Förresten tycker inte jag heller den har besk smak, om den inte får det när man torkar den då.

0

Älgen (hon)!

1 sep 2012 kl. 19:14

tack för svaren Boman och mumrik!
ska testa så fort jag får tag på taggsvamp!

0

mumrik

1 sep 2012 kl. 19:16

Du, kika in om några timmar. Jag har lagt en näve i blöt. Bitarna verkar ta upp vätska dåligt. Känns fortfarande läderartade efter en timme. Men jag ska inte käka middag än på ett par timmar, så vi får se. ;-)

0

mumrik

1 sep 2012 kl. 22:13

Nu har jag ätit, Älgen. Bitarna kanske blev aningen hårda, men inte farligt. Jag är ingen torkningsexpert, kanske skulle de ha fått svälla längre. Det blev nog 2 1/2 timme högst. Smaken var inget att anmärka på, lika gott som färska.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone