0 7660 visningar

19 svar

Koka,förvälla eller ånga?!

KaBe

30 aug 2012 kl. 21:15

Kanske en fånig fråga, men en vän “kokar” sin plockade svamp, en annan “förväller” den och själv “ångar” jag min. Vi gör alla samma sak, ner i pannan med svampen och bort med vattnet.  Vilken term tycker ni är mest korrekt?

0

Elisabeth Jansson

30 aug 2012 kl. 21:45

Jag säger förvälla men det kanske är fel på fackspråk!!! eftersom jag inte tillsätter något vatten.

0

mumrik

30 aug 2012 kl. 21:51

Jag tycker det gamla förvälla i sitt eget spad är rätt bra OM man kokar svampen en stund i kastull med lock. Annars om man bara låter vattnet ånga bort i stekpannan innan man har i smör säger jag nog det, koka bort vattnet eller koka ihop svampen.

0

Irene A

30 aug 2012 kl. 22:07

Jag säger “koka in”. Man reducerar alltså vätskan genom kokningen (även den gnutta vatten man eventuellt har tillsatt).
Är inte säker på att jag skulle ha förstått “ånga” om du inte beskrivit det..

Vid förvällning kokar man också, men vattnet hälls bort efteråt, så som man gör med murklor.

Koka kan man med andra ord göra på olika sätt.

0

KaBe

30 aug 2012 kl. 23:09

Tack för era svar. I fortsättningen kommer jag alltså koka in svampen!

0

anithau

31 aug 2012 kl. 08:18

Förkoka får vi lära oss att det heter när man går Universitetets utbildning: “Matlagning Svamp”.

0

mumrik

31 aug 2012 kl. 14:23

Fast det är inte bra, rent språkligt. En oinvigt skulle nog uppfatta det som koka i vatten.

0

Steka ? Koka,förvälla eller ånga?!

Karl S

31 aug 2012 kl. 18:16

Jag kallar det steka. I med lite smör + svampen+ salt i pannan, sen stek tills vattnet går bort. Har aldrig begripit varför folk kallar det förvälla. Saltet driver ut mera vatten (osmotiskt tryck). — Peppar noll. Aldrig peppar till svamp. Lite personliga preferenser 8=)

0

Karl S

31 aug 2012 kl. 18:16

Jag kallar det steka. I med lite smör + svampen+ salt i pannan, sen stek tills vattnet går bort. Har aldrig begripit varför folk kallar det förvälla. Saltet driver ut mera vatten (osmotiskt tryck). — Peppar noll. Aldrig peppar till svamp. Lite personliga preferenser 8=)

0

Pochahontas

31 aug 2012 kl. 18:30

Men om du har smör i pannan kan du väl inte spara den särskilt länge eller?

0

mmrik

31 aug 2012 kl. 19:00

Det är det jag menar, att det är skillnad på att koka ihop svampen i stitt eget spad (kastrull med lock) och att bara slänga den i pannan för att låta vattnet ånga bort innan man steker den.

0

Boman

31 aug 2012 kl. 20:40

kika gärna på ordlistan till vänster, under ordet Forum. Om vi i varje fall här använder samma ord för vad vi gör så blir det minst trassel och missförstånd.

0

Karl S

1 sep 2012 kl. 19:08

Jag inte förstå, Pochahontas. Håller den sämre om man har smör? Menar du som fryst? Jag har fryst in stekt svamp sen urminnes tider och dom har hållit fint i åratal. Men jag har aldrig kokat svamp, så jag kan inte avgöra skillnaden. Vad skulle syftet vara med att koka den?

0

Pochahontas

1 sep 2012 kl. 20:42

Jag vet inte säkert men jag har “hört” bland annat här på guiden att om man tillsätter fett så härsknar svampen fortare än om man bara kokar ner, förväller or wtf” Du förstå nu?

0

Lyfter denna; Steka ? Koka,förvälla eller ånga?!

Pochahontas

2 sep 2012 kl. 08:25

Är jag helt ute och cyklar om jag tror att smörstekt svamp härsknar fortare än kokt/förvälld/ångad svamp

0

Vad sägs om Reducera?

Anne Jukkas

2 sep 2012 kl. 21:55

Kul tråd!
Själv använder jag oftast ordet reducera när jag kokar in svamp. För det tycker jag allra bäst beskriver det som händer. Minskar mängden vatten i svampen i kastrull eller panna på spisen. Ett väl känt ord och de flesta förstår vad man gör och syftet med det.Vill man göra det ännu tydligare så säger jag reducera i eget spad.
Egentligen så tycker jag att man kan kalla det vad man vill, men visst för att alla ska förstå vad som avses så är det ju bra om man inte använder förvälla för det är så starkt förknippat med att man kokar svampen i vatten, som man sen häller bort.
:)

0

Anders Öberg

2 sep 2012 kl. 22:58

Den term jag använder är avkokning,man kokar bort vatteninnehållet från svampen.Att förvälla är när man byter vatten flertalet gånger för att reducera ex giftinnehållet från murklor.

0

Nina K i Storpellinge

18 jul 2016 kl. 10:17

Koka in eller reducera, -ska jag tillsätta salt till kantarellerna, eller blir dom då beska vid infrysning, i o f s fryser det ju sämre om det är saltigt, men tror nog vätskan reduceras bättre med lite salt?

0

Irene A

18 jul 2016 kl. 17:20

Reduceras bättre? Jag brukar rekommendera att se till att det finns vätska kvar. Är svampen helt torr vid infrysning drabbas den lättare av frysbränna och blir seg, det är min erfarenhet…

0

Heliac

18 jul 2016 kl. 22:16

Jag tillsätter ingenting annat än möjligen en gnutta vatten om det är svampar som vill gå torrt i kastrullen. Inget salt eller fett…inte förrän det är dags att laga till.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone