Kanske en fånig fråga, men en vän “kokar” sin plockade svamp, en annan “förväller” den och själv “ångar” jag min. Vi gör alla samma sak, ner i pannan med svampen och bort med vattnet. Vilken term tycker ni är mest korrekt?
Jag säger “koka in”. Man reducerar alltså vätskan genom kokningen (även den gnutta vatten man eventuellt har tillsatt).
Är inte säker på att jag skulle ha förstått “ånga” om du inte beskrivit det..
Vid förvällning kokar man också, men vattnet hälls bort efteråt, så som man gör med murklor.
Koka kan man med andra ord göra på olika sätt.
Jag kallar det steka. I med lite smör + svampen+ salt i pannan, sen stek tills vattnet går bort. Har aldrig begripit varför folk kallar det förvälla. Saltet driver ut mera vatten (osmotiskt tryck). — Peppar noll. Aldrig peppar till svamp. Lite personliga preferenser 8=)
Jag kallar det steka. I med lite smör + svampen+ salt i pannan, sen stek tills vattnet går bort. Har aldrig begripit varför folk kallar det förvälla. Saltet driver ut mera vatten (osmotiskt tryck). — Peppar noll. Aldrig peppar till svamp. Lite personliga preferenser 8=)
Jag inte förstå, Pochahontas. Håller den sämre om man har smör? Menar du som fryst? Jag har fryst in stekt svamp sen urminnes tider och dom har hållit fint i åratal. Men jag har aldrig kokat svamp, så jag kan inte avgöra skillnaden. Vad skulle syftet vara med att koka den?
Kul tråd!
Själv använder jag oftast ordet reducera när jag kokar in svamp. För det tycker jag allra bäst beskriver det som händer. Minskar mängden vatten i svampen i kastrull eller panna på spisen. Ett väl känt ord och de flesta förstår vad man gör och syftet med det.Vill man göra det ännu tydligare så säger jag reducera i eget spad.
Egentligen så tycker jag att man kan kalla det vad man vill, men visst för att alla ska förstå vad som avses så är det ju bra om man inte använder förvälla för det är så starkt förknippat med att man kokar svampen i vatten, som man sen häller bort.
:)
Reduceras bättre? Jag brukar rekommendera att se till att det finns vätska kvar. Är svampen helt torr vid infrysning drabbas den lättare av frysbränna och blir seg, det är min erfarenhet…
Jag tillsätter ingenting annat än möjligen en gnutta vatten om det är svampar som vill gå torrt i kastrullen. Inget salt eller fett…inte förrän det är dags att laga till.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.