Det var ju skogens dag i söndags så vi var iväg på lite centralt anordad utflykt med div. aktiviteter. Igår nämde min man att han i ett stånd med uppvisning av svampar såg att pepparriskan angavs som oätlig. Han såg ett par svampar till som han var säker på var ätliga men som angavs vara oätliga.
Varför då? Är det för att vissa svampar måste förvällas innan de kan ätas som de anges som oätliga - “för säkerhets skull”? Jag kan inte komma på någon annan anledning.
Eftersom det var en svampförening som ställde ut så borde det finnas en och annan här på forumet, eftersom det är ett svampforum, som känner till generella rutiner vid utställningar och info till allmänheten.
Att pepparriskan är ätlig vet jag och det var ju inte det jag undrade utan varför man anger den som oätlig. Om man av säkerhetsskäl säger att vissa svampar är oätliga för att folk inte ska begå misstag… eller nåt? Det var DET jag undrade.
Först och främst, det är skillnad på förvällning och avkokning. Förvällning innebär att man låter svampen koka in i sitt eget spad. Vid avkokning använder man rikligt med vatten och det vattnet används inte i själva anrättningen utan ska kastas. I fallet med de så kallade “finska riskorna” används avkokning för att laka ur de skarpa/bittra smakämnena som är vattenlösliga. Vid utställning så är det ett pedagogiskt val, antingen ange på lappen att de är oätliga alternativt skriva ätliga efter avkokning.
När det gäller bl.a. pepparriskan och skogsriskan tror jag att det har med utställningsrutinerna att göra.
Man anser sig helt enkelt inte ha tid att stå och förklara för alla besökare vilka rutiner som krävs för att göra dem smakliga, och man vill vara säker på att besökarna inte missförstår det där med “ätlig” och går hem och steker sina pepparriskor som de är.
I vissa föreningar finns det medlemmar som själva gillar de “finska” riskorna, och som med glädje beskriver hur man anrättar dem och delar ut recept, men alla är ju inte lika entusiastiska inför dessa arter.
OK Maggan, kommr man med en påstående blir det svårt att få svar.Ibland frågar nån mig “Är den ätlig” och sträcker fram en hand med en svamp i.
Vid nej svar säger handägare, jag äter den ändå därför den luktar så gott.????????.Pepparriska har väldig pepprig smak menden är inte giftig.
För att den ska bli ätlig behöver den avkokas i saltvatten 5 min.OBS!Du lägger den rensade och skurna svamp i kokande vatten (som man gör med spagetti).Efter att ha silad bort vatten kan du prova den i olika anrättning.Det är din personliga smak sen som ger bedömning.Jag gillar inte alla svamparter fast de är ätliga
När jag skrev förvällning menade jag det Annika kallade avkokning. Min mor, som fö var finska, sa alltid att man förvällde svamparna när man kokade dem i vatten. Varför vet jag inte, kanske används samma ord för de två företeelserna på finska och därför använde hon bara ett ord på svenska också (jag kan inte finska så jag spekulerar alltså). För mig är det därför inte naturligt att skilja på dem även om jag använder båda varianterna beroende på svamp.
Hur som helst har jag aldrig varit med i någon svampförening eller medverkat vid någon utställning så jag känner inte till deras rutiner. När min man då frågade varför man angav bla pepparriskan som oätlig så kunde jag inte komma på varför.
Jag ber om ursäkt för min otydlighet, men jag trodde att - “Varför då? Är det för att vissa svampar måste förvällas innan de kan ätas som de anges som oätliga - “för säkerhets skull”?” - verkligen var formulerat som en fråga och att det bara kunde uppfattas att jag undrade varför pepparriskan, och andra ätliga sorter, angavs som oätliga.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.