0 2310 visningar

30 svar

JAS - din hopfällbara korg

mumrik

1 sep 2012 kl. 15:33

Läste en artikel om den här korgen som blev lovordad.
http://www.trivasute.se/p/507/

Dock framgår varken utfälld storlek eller konstruktion av bild och beskrivning där. När jag googlade efter mera hittade jag JAS gamla arkiverade tråd här.
http://svampguiden.com/forum_visa_old.asp?inr=173721&fnr=1&sok=&Start=&Offset=&ipos=7

Hur gillar du korgen JAS? Hur stor är den på en höft? Är den uppstagad eller säckar den ihop och klämmer svampen när man fyller den?

Tack på förhand! ;-)

0

mumrik

1 sep 2012 kl. 19:13

Äsch, jag hittade den på rea här för 164:80 inklusive frakt så jag chansade.
http://www.homeme.se/Utomhus/Tillbehoer/Forest-svampset.htm

Det är lite bättre bilder där, men jag begriper mig fortfarande inte på måtten 24 cm x 24 cm x 20 cm. Ser varken ut att stämma på hopfälld eller utfälld. Är det utfälld så är den jäkligt liten!

0

Fredrik S.

2 sep 2012 kl. 18:14

Den där ser ganska intressant ut!

Men jag föreställer mig att man får gå försiktigt för att inte stöta svamparna för hårt mot varandra - med resultatet att man får skaka svampmos ur korgen när man kommer hem. Tycker inte heller att den ser så rymlig ut.

Men med ett så överkomligt pris kan jag också tänka mig att prova. Bara en liknande kniv kostar ju runt hundralappen på svampingbutiken, t.ex.

0

"JAS" Helsingborg

2 sep 2012 kl. 19:54

Har inte använt den så ofta, faktiskt bara en gång, har den mest som reserv om alla mina övriga korgar inte skulle räcka till. Oftast har jag “champinjonlådor” med mig i bilen som jag tömmer över i så det blir inte att jag använder den hopfällbara MEN kniven är bra:)

0

mumrik

2 sep 2012 kl. 20:21

Är den så liten som jag börjat misstänka?

Jag kröp till korset och beställde en sån där jutekorg, Karl Johan. Kommer aldrig att hitta en stor och stabil spånkorg. Tänkte kassen kunde vara ett komplement. Har en liten väska som alltid sitter på cykeln där jag har lite verktyg och sånt som alltid ska med. Där tänkte jag kassen kunde få bo också.

0

Doc

2 sep 2012 kl. 20:49

Jag har en sån korg från saga. Jag gillar inte att den fäller ihop sig.

0

Fredrik S.

2 sep 2012 kl. 20:52

“Karl Johan”-korgen är bra och rymlig, men inte alltid så smidig, tycker jag. Man kommer inte ifrån att den är väldigt bred om man inte monterar isär den helt och hållet.

0

mumrik

2 sep 2012 kl. 21:17

Bara den är stabil när den är monterat då är jag nöjd. Är lite orolig att det inte ska funka att ta den på hojen, att den ska vika sig över pakethållarn liksom.

0

Fredrik S.

2 sep 2012 kl. 21:53

Jag skulle helst inte sätta fast den på pakethållaren i alla fall. Det är nog att hålla fast den i styret som gäller om man ska cykla med den, när den är monterad och man har svampar i den.

Överlag är den annars hyfsat stabil, fast botten kan såklart inte jämföras med den i en flätad korg: Med tillräckligt många svampar av tillräcklig tyngd så samlar de sig gärna i en klunga i botten, som då buktar ut - dock inget jätteproblem i min mening.

0

"JAS" Helsingborg

2 sep 2012 kl. 21:59

Varför inte plocka svampen i cykelkorgen??? Det har jag som alternativ till mina vanliga “kundkorgar” i plast som jag fått hos Willys, lyser så röda och fina i skogen.
Det funkar oxå bra att torka svamp i en cykelkorg (så klart inte proppfull då) med en fläkt under:)

0

Fredrik S.

2 sep 2012 kl. 22:14

Ja, det är nog en bättre idé än att sätta något på pakethållaren som inte sitter så bra och riskerar att ramla av - eller kanske gå sönder.

“Karl Johan”-korgen är i alla fall bra, tycker jag - bara inte alltid, och i alla situationer.

0

Fredrik S.

2 sep 2012 kl. 22:18

“Kundkorg” skulle jag vilja få fatt i en, gärna av mindre format!

0

"JAS" Helsingborg

2 sep 2012 kl. 22:34

0

mumrik

2 sep 2012 kl. 22:41

Har inte den typ av cykel man kan ha cykelkorg på. Trumpeter och liknande förpackar jag i plastkassar som jag stoppar ner i cykelväskorna. Det klarar de, den stund det tar. Annat brukar få vara kvar i korgen på pakethållarn. Får se hur det funkar. Menade alltså inte att jag klämmer fast den på en pakethållare med inbyggd klämgrej vad det nu kan heta,  utan jag surrar den ordentligt. Men viker sig jutekorgen, då kan det bli svårare. Fast den får stöd av cykelväskorna förstås. Det visar sig. Oj, det blev en lång utläggning om hur man cyklar med svamp detta! :-D

0

Bibbi

2 sep 2012 kl. 23:05

JAS-korgen!
Förra hösten fyllde jag den med karljohan!Många gånger..Kanon att kunna dela upp i olika storlekar,eftersom jag delar mina kj i olika storlekar och kvalitet!
I höst verkar jag inte få glädjen att fylla den.Här i Umeå lyser kj med sin frånvaro:-(

0

mumrik

3 sep 2012 kl. 00:40

JAS-korgen! Det får den heta hädanefter. :-D

0

Fredrik S.

3 sep 2012 kl. 14:32

Tack, JAS! Men man kan visst bara beställa stora partier. En eller ett par hade räckt.

Ja, du får prova dig fram, mumrik, nu när du beställt den. Jag skaffar nog och provar en sk. JAS-korg ändå. Hehe.

0

mumrik

4 sep 2012 kl. 02:23

Här kan du köpa enstaka.
http://www.ojega.se/reception-butik-information/kundkorgar/kundkorg/2401821-2229994.wf

Nån av det där butikerna typ Rusta eller Jula ska ha också, men jag har glömt vilken.

0

Thai-korgar

Yoshi

4 sep 2012 kl. 07:46

Om ni ska till Thailand eller känner någon som är där, kan jag rekommendera dessa korgar. De säljs i alla slags affärer. Särskilt såna som det finns husgeråd i.
Dessa går att få i många olika storlekar och alla möjliga färger.
Min är nog den minska och rymmer ca 2+ liter.
Kostar ca 4 kronor.
Klafflock ingår som är lika perforerade som resten av korgen. De är avtagbara.

Nästa gång vi åker dit, ska jag banne mig köpa dem i alla storlekar.

0

Thai-korgar

Fredrik S.

4 sep 2012 kl. 18:04

Rosa thaikorg - men hur ska jag ge uttryck för min maskulinitet med en sådan?! Skämt åsido: Känner ingen i Thailand och har inga reseplaner dit tyvärr.

Det blir “JAS-korg” och kundkorg, troligtvis från ovan länkade butik.

Tack!

0

Thai-korgar

Yoshi

4 sep 2012 kl. 18:09

Hahha!
De finns i alla färger.

0

Thai-korgar

mumrik

4 sep 2012 kl. 18:34

Fredrik, se bara till att hitta en sån Karl Johan som Bruno hittat så är det ingen som kommer att tvivla. ;-)

Jag tror min JAS-korg har kommit förresten. Ska kila till posten senare få se om det är den.

0

Thai-korgar

Linn

4 sep 2012 kl. 21:00

jag har köpt en bauhaus-korg… ihopvikbar :-)
och en sån där svart, men det känns verkligen som om svamparna kommer att klämmas lite…

0

Thai-korgar

mumrik

5 sep 2012 kl. 14:38

Nu har jaskassen kommit. Måtten är utfälld 29 29 19 cm.

Jag vet inte vad jag tycker. Förutom att den är liten känns det som att den är benägen att fälla ihop sig och klämma svampen. Men jag tror man kan staga upp den rätt lätt, antingen med två trästavar i botten eller med två klädnypor upptill. Faktiskt! Mellanväggarna är uppstagade med skivor inuti och klämmer man ihop dem lite i mitten så blir korgen ganska stabil. Det hade varit oerhöt lätt för dem att göra den stabil från början med ett litet plastkryss.

Tyvärr känns det som skivorna är av papp, så de kommer nog inte att hålla länge för klädnypsbahandlingen. De kommer nog inte att hålla länge alls, tror jag. Bokfickan är löjligt liten. Det enda som skulle gå ner där är en sån där liten fickguide med betoning på liten.

Kniven är rätt fin. Borsten känns väl mjuka, men det är väl en smaksak. Saknar ögla eller annan möjlighet att säkra kniven med ett snöre.

Den får följa med ut nästa gång, så får vi se hur den uppför sig.

0

Thai-korgar

mumrik

5 sep 2012 kl. 14:43

Jaha, tavlan äter upp asterisker också. Måste bara testa om jag kan lura den igen.

Test:

0

Thai-korgar

Fredrik S.

5 sep 2012 kl. 22:58

Hehe.

Jaha, du beställde en sån också. Uppfattade inte det.

Återkom gärna med utlåtande efter du haft den med ut. Jag har ingen brådska med att skaffa en.

0

Thai-korgar

mumrik

6 sep 2012 kl. 00:13

Jag? Jo, jag slog till när det var rea ju. Jag tror den kan vara bra för att hålla ordning. T.ex. hade jag uppskattat att slippa lägga de små kamtaggsvamparna löst i korgen nyligen. Den kanske funkar bättre än den ser ut att göra när den får lite inneåll.

0

Svampkorgar

Irene A

6 sep 2012 kl. 08:52

Rolig läsning detta, med allt bryderi om var man ska hitta en bra svampkorg.
Varför tillverkar ni inte svampkorgen själva? Ni vet ju bäst själva vilka mått den ska ha, och hur den ska vara utformad för att passa just era behov.

Jag har gjort om shoppingkassar till svampkorgar. Man kan köpa dem för 10-15 kr på exempelvis Rusta, ibland dyker de upp i livsmedelsbutikernas 10-kronorslådor.. I den mindre av modellerna passar två lösgodislådor perfekt på botten för att få den stadig (dom får man gratis i affären, bara att fråga).
Jag har helt gått över till dessa som har fördelen att de är superlätta att bära, tål fukt, stänger ute regn hyfsat bra, och är lätta att rengöra.
Korgen på bilden är inne på sitt sjätte år, och börjar se lite sliten ut numera - men jag har fler.

Att släpa på en tung kundkorg i skogen kommer inte på fråga för min del.

Hittar man inte shoppingkassar, går det att köpa en presenning på Rusta för 10 kr (samma material som i shoppingkassarna) och sy en korg av, helt efter egna mått.
Andra kan säkert hitta snyggare och smartare lösningar än jag gjorde, med silvertejp för att hålla handtagen på plats :-)

0

Svampkorgar

mumrik

6 sep 2012 kl. 13:31

Smart idé!

Låg faktiskt och tänke på i natt om man skulle kunna kombinera idéerna från jaskassen och Karl Johan till en egen konstruktion. Tänkte bl.a på lite högre kassar för att plocka trattisar och trumpet i, det kör jag ICA kassar för nu. Tanken var juteväv med med en rektangel av fyrkantsstav eller list i botten för att staga upp och rep som hantag. Borde inte vara så svårt ens för någon som mig som lider av sömnadsförvirring.

0

Svampkorgar

Fredrik S.

6 sep 2012 kl. 18:12

Det blev lite rörigt med alla olika korgar, mumrik.

Kul att du blev road, Irene.

Det där ser i alla fall ut som en bra korg, silvertejpen till trots!

För mig ligger det nog i så fall närmare att snickra ihop en djup men inte särskilt bred trälåda och surra fast ett långt snöre i ändarna till axelrem - på tal om tyngd (mina syslöjdsfärdigheter ska vi inte tala om).

Pappkartonger, brödpåsar och liknande är mina nödlösningar. En kombinerad ryggsäck/svampkorg vore intressant (men kanske inte speciellt lättkonstruerad med tanke på att svamparna inte får mosas mot ryggen om det ska vara någon vits).

0

Svampkorgar

mumrik

6 sep 2012 kl. 20:30

Trä är tungt. Vi får lära oss spåna (heter det så?).

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone