Igår åt jag motaggsvamp. Vi har massor av sån svamp så jag tyckte det var synd att inte plocka den om den skulle gå att äta. Men det kan jag säga att det rekommenderar jag inte! Vid stekning så doftadde den fotsvett! och sedan så smakade bitarna beskt… usch! och ändå så tog jag bara de minsta fina svamparna.
Tur att jag hittade blodriskor och kantareller oxå, imörkret, var nämligen ute med ficklampa…det mörknar ju så fort nu på kvällarna.
mvh
=) vad roligt att det finns fler än jag som letar svamp i skymningen!!! Trodde jag var ensam om det, att smyga ut efter jobb, matlagning och disk för att om möjligt få en stunds intensiv svampfrossa… såg inte handen framför mig när jag snubblade hem igår kväll, det kommer sluta illa detta om det inte blir snö tidigt i år…!
Kul att det finns fler entusiaster som trotsar mörkrets makter.. ;-)
Det var verkligen en upplevelse att gå i skogen vid skymningen. Vid 20 tiden började jag och optimist som jag är så tog jag ju ingen ficklampa med mig, men oj vad det mörknar fort!! och när jag började ta fel på mandelkremla och röd flugsvamp.. så tänkte jag att nu är det nog bäst att jag går hem och hämtar ficklampan. Sagt och gjort!
Väl tillbaks i skogen efter ca 15 min och ska precis tända ..då bara ett svagt, svagt sken som efter ca 30 sek tvärdog… inga batterier!! suck! Envis som man är… jag SKA ha svamp!! Hem igen o vända… min shetland sheepdogtik undrade nog vad jag höll på med fram o tillbaka.. “kan inte matte bestämma sig ikväll vilket håll vi ska gå åt…??”
Äntligen tillbaks i skogen men en fungerande ficklampa! ;-)
och där fanns dom… massor av blodriskor överallt… och dom är ju såå goda! och motaggsvampar förstås, men dom får nog stå kvar i fortsättningen .. ingen höjdare tyvärr….
Till lilla my, det gör ingenting om det blir snö du slipper inte undan svampen i alla fall. Har varit med om att det kommit någon decimeter sön och efter ett töväder när snön försvunnit och det frysit på igen har jag plockat djupfrysta trattkantareller, som att plocka svamp av kristall, när kantarellerna sedan kommer in i värmen och tinar upp blir dom som färska fina svampar igen, bara at rensa steka och äta.
Hej Alf!
Får väl erkänna att jag har gjort likadant ett år, och halvt frusit fingrarna av mig när jag grävt i mossan efter Trattkantarell som varit stelfrusen… fyra minus var det då, och kompisarna skrattade ut mig när jag berättade. “Jädra svamtok” fick jag höra, därav att jag blir så glad när nån annan är lika galen… har f.ö. svårt att hitta jämnåriga plockare eller i alla fall tjejer under 40 som är lika intresserade som jag, det verkar råda brist på såna där jag bor…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.