0 1542 visningar

18 svar

Fläckar efter svampplockning

lilla my

12 sep 2006 kl. 08:49

Har tyvärr konstaterat att mina jeans är helt förstörda efter att ha utsatts för grynsopp och lärksopp, och all rödgul taggsvamp har satt sina omisskännliga spår på händerna, jag ser smutsig ut hur jag än tvättar mig. Nån erfaren plockare som vet hur man får bort eländet? Har testat allt som funkar på vanliga fläckar, inklusive vanish på jeansen, men det är kört… eller?

0

Kapten Hammock

12 sep 2006 kl. 09:06

Näh, jag har iaf gett upp. Det är liksom inte värt besväret efter t.ex. kombinationen smörsopp/citronslemskivling på fingrarna eller nedfläckade byxor efter knäböjande i blåbärsris. Har accepterat att mina fingrar är missfärgade mellan augusti och oktober. Har dessutom speciella svampplockarbyxor, tillräckligt dassig färg för att fläckarna inte ska dominera, men ändå tillräckligt ljusa för kunna upptäcka eventuella fästingar.

0

CharinaJohansson

12 sep 2006 kl. 09:11

Det är sådana smällar man får ta.Inget att göra så mycket åt.

0

Ann

12 sep 2006 kl. 09:14

Det slits bort efter nån dag eller så om man får färg på händerna.. då syns det ju att du använt händerna iallafall.. inget att deppa över…

0

Annika Eriksson

12 sep 2006 kl. 09:16

Gör en traditionell köttbullssmet -att trilla köttbullar en timme är ett klassiskt köksknep mot missfärgade händer…på kläder kan du prova http://www.vinflacksborttagaren.se

0

Viledas mirakelsvamp :=)

Annette Landin

12 sep 2006 kl. 09:19

Den klarar det mesta…var lite försiktig bara…Du köper den på Vi, Ica, Konsum, Willys typ…använd BARA vatten…

0

lilla my

12 sep 2006 kl. 11:19

Tack, ska testa era tips framöver. Glad för all assistans, det blir nog köttbullar ikväll redan…

0

Remol

Charina Johansson N-län

12 sep 2006 kl. 11:57

funkar på det mesta.

Testa gärna nästa gång du ska ut att smörja in händerna ordentligt med nån fet kräm så tränger svampmojjset inte in i porerna så lätt.
Jag själv använder en tunn monteringshanske i skinn när det förväntas bli för slabbig svampplockning.

0

Bo Reyer

12 sep 2006 kl. 12:14

Kungsvatten brukar alltid funka!

0

lilla my

12 sep 2006 kl. 12:29

... vågar man fråga vad Kungsvatten är för något, Bo?

0

Bo Reyer

12 sep 2006 kl. 13:36

Den klassiska blandningen består av 75% saltsyra och 25% salpetersyra. Vid behov kan man tillsätta några droppar vatten.

0

lilla my

12 sep 2006 kl. 13:38

Det var det svaret jag var rädd för. Hade en gång en gammal lärare som ofta provsmakade saltsyran under NO-lektionerna… hu! nä, ditt förslag var litet extremt för mig ;)

0

Karin Hedén

12 sep 2006 kl. 13:49

För händerna funkar Citronsyra eller Askorbinsyra bra.

0

lilla my

12 sep 2006 kl. 13:55

Har ju citronsyra hemma, använder det när jag kalkar av kaffebryggaren, kollar ikväll om det funkar för mig. Tack!

0

Bo Reyer

12 sep 2006 kl. 14:05

Jag tycker att det låter lite fegt att använda citronsyra.

0

lilla my

12 sep 2006 kl. 14:10

Testa gärna din variant och tala om hur det blev….=D!! nä, gör inte det, jag tror det gör ont. Men håll med om att citronsyran låter mer hudvänlig i alla fall, det verkar riktigt vettigt. Brukar själv använda tandkräm på blåbärsfläckar på hud, det är ganska bra, tro det eller ej!

0

Bo Reyer

13 sep 2006 kl. 08:46

Lena Philipsson har testat kungsvatten!!!!

0

lilla my

13 sep 2006 kl. 08:53

;D!!!

0

Tomteskur

Brittis

13 sep 2006 kl. 09:53

Hej! Precis som när jag färgar håret och får fläckar runt öron och hårfäste använder jag tomteskur till mina fingrar och händer. Fukta en bit frotte ed ta gott om tomte skur och gnid! Funkar kanon! Jobbar man i kassa är det inte helt enkelt o komma med fläckiga händer i 3 månader av året :o) Lycka till!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone