Har tyvärr konstaterat att mina jeans är helt förstörda efter att ha utsatts för grynsopp och lärksopp, och all rödgul taggsvamp har satt sina omisskännliga spår på händerna, jag ser smutsig ut hur jag än tvättar mig. Nån erfaren plockare som vet hur man får bort eländet? Har testat allt som funkar på vanliga fläckar, inklusive vanish på jeansen, men det är kört… eller?
Näh, jag har iaf gett upp. Det är liksom inte värt besväret efter t.ex. kombinationen smörsopp/citronslemskivling på fingrarna eller nedfläckade byxor efter knäböjande i blåbärsris. Har accepterat att mina fingrar är missfärgade mellan augusti och oktober. Har dessutom speciella svampplockarbyxor, tillräckligt dassig färg för att fläckarna inte ska dominera, men ändå tillräckligt ljusa för kunna upptäcka eventuella fästingar.
Gör en traditionell köttbullssmet -att trilla köttbullar en timme är ett klassiskt köksknep mot missfärgade händer…på kläder kan du prova http://www.vinflacksborttagaren.se
funkar på det mesta.
Testa gärna nästa gång du ska ut att smörja in händerna ordentligt med nån fet kräm så tränger svampmojjset inte in i porerna så lätt.
Jag själv använder en tunn monteringshanske i skinn när det förväntas bli för slabbig svampplockning.
Testa gärna din variant och tala om hur det blev….=D!! nä, gör inte det, jag tror det gör ont. Men håll med om att citronsyran låter mer hudvänlig i alla fall, det verkar riktigt vettigt. Brukar själv använda tandkräm på blåbärsfläckar på hud, det är ganska bra, tro det eller ej!
Hej! Precis som när jag färgar håret och får fläckar runt öron och hårfäste använder jag tomteskur till mina fingrar och händer. Fukta en bit frotte ed ta gott om tomte skur och gnid! Funkar kanon! Jobbar man i kassa är det inte helt enkelt o komma med fläckiga händer i 3 månader av året :o) Lycka till!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.