0 1681 visningar

12 svar

När plocka trattkantareller?

Malin K

12 sep 2006 kl. 08:55

Hej!
Jag bor i Luleå, Norrbotten och funderar på att plocka trattkantareller för första gången. När på hösten är det den bästa tiden för att plocka trattkantareller i trakterna runt Luleå?

0

Bo Reyer

12 sep 2006 kl. 09:23

Jag bor i Sala och plockar ända fram till dec-januari. Det blir en härlig klang i kassen när det är 15 grader kallt. Det låter som om man släpat hem glaskross.

0

Lill

12 sep 2006 kl. 10:36

Jag vill inte vara pessimistisk. Det kan ju vara bara mitt ställe som är tomt i år. Eller att dom bara är lite senare än vanligt, Men jag tror det har varit lite för torrt i sommar.

0

C

12 sep 2006 kl. 10:57

Trattisarna är på ingång- vänta bara cirka 2-3 veckor till de är små än. Verkar bli MYCKET- i alla fall kring Sthlm

0

Bengt Sandh

12 sep 2006 kl. 13:05

Jag brukar plocka mina c:a 11.00 -17.00.

0

C

12 sep 2006 kl. 13:06

Benght - vet Du inte att de är fridlysta efter klockan 15.00?

0

Bengt Sandh

12 sep 2006 kl. 13:09

Har jag aldrig fått information om. Tack för upplysningen. Inte roligt om man skulle åka dit på grund av att man inte kan lagen.

0

Malin K

12 sep 2006 kl. 13:28

Antog att detta var ett seriöst forum… I Norrbotten är det 1 meter snö i dec-jan och då tror jag att det är lite svårt att plocka svamp…

0

Malin K

12 sep 2006 kl. 13:29

Antog att detta var ett seriöst forum….tydligen inte…

0

Malin K

12 sep 2006 kl. 13:30

Tack för ditt svar! Ska vänta någon vecka till då innan jag åker ut och tittar i skogen. Antagligen har du rätt i att vi haft en för solig och varm sommar för att det ska bli svampsäsong.

0

IreneA

12 sep 2006 kl. 13:46

Här, några mil söder om Umeå, har det gått ca 3 veckor sen det började komma lite regn efter den långa och torra sommaren. Trattkantarellerna har börjat visa sig nu, men det dröjer minst 3 veckor till innan det är lönt att hämta dem.

Hur sent man kan hålla på att plocka dem sen, beror naturligtvis helt på vädret.

0

Bo Reyer

12 sep 2006 kl. 14:15

Eftersom vi lever i ett väldigt avlångt land är det naturligtvis väldigt stora variationer. Här i mellansverige är det inget konstigt med att man mitt i vintern kan skörda färsk svamp som tidvis varit helt översnöad samt varit utsatt för sträng kyla.

0

Carina

12 sep 2006 kl. 20:31

Hej Malin! jag finns i Piteå
Ännu syns inte några trattkantareller, har ett ställe där jag skördat rikligt av denna läckerhet.Men om ca 2 veckor kanske det är dags att göra ett nytt försök.Hittade idag en kantarell och ca 20 fina karl-johan, mängder med smörsopp så svampsäsongen är inte över, den verkar bara ha börjat, så än finns det hopp, om trattkantareller också..
Carina i Piteå

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone