0 818 visningar

5 svar

Härsket

Pochahontas

2 sep 2012 kl. 17:33

Härsknar svamp om man steker i smör och fryser ner fortare än om man bara kokar/förväller/ångar?

0

Mickeleh

2 sep 2012 kl. 17:38

Fett brukar klara ungefär 6 månader i frys i vissa fall bara 3-4 .. Så svara på din fråga, inget fett om du vill att det ska hålla sig..

0

Pochahontas

2 sep 2012 kl. 17:43

Tackar, jag och Karl S (med stjärna) diskuterade detta igår och sedan ville ingen mer kommentera så jag skapade en ny tråd. Som du säger har jag också fått lära mig men ibland får man ju lära om…

0

Mickeleh

2 sep 2012 kl. 18:09

Ju fetare produkt desto snabbare härsknar det.. Och svamp har ju en benägenhet att suga åt sig fett.. Men å andra sidan blir det inte farligt utan smakar bara illa…

0

Karl S

2 sep 2012 kl. 18:24

Tack för de intressanta rönen. Jag har alltid utgått ifrån att fett håller sig lika bra i frys som annat. Men Mickeleh har säkert rätt. Det har väl gått maximalt 3 år som jag hållit mig från att avnjuta dom frysta läckerheterna, så dom hade nog inte börjat härskna då. Smaken var alltid förträfflig. Bra att Guiden finns så man får lära sig nytt!

0

Mickeleh

2 sep 2012 kl. 19:04

Är det så att det smakar bra så är det bara att äta det .. Pröva och frys in anka kontra kyckling och se skillnaden i smak om ett år..desto mer fett desto fortare börjar fettet härskna i fruset som ofruset tillstånd..men kanske svamparnas antioxidantiska egenskaper kan få fettet att klara längre tid.. Något att forska om i såfall för det skulle leda till miljarder i besparingar inom livsmedelsbranchen..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone