0 955 visningar

12 svar

Mjölskivling eller bolmörtskivling?

Maya

11 okt 2003 kl. 18:41

Jag har i min trädgård hittat vad jag är ganska säker på är mjölskivling(skivorna löper ned på foten), men blir ju lite rädd att det ska vara bolmörtskivling då det står här att de kan förväxlas. Men jag tycker ju inte att det ser ut som dem.Vad tror ni ska jag låta dem vara. Vete tusan om de luktar mjöl…lite kanske men mest mild svamplukt.

0

Daniel Persson

12 okt 2003 kl. 11:23

Att bolmörtsskivling och mjölskivling skulle vara väldigt lika är egentligen inte riktigt rätt. De är rätt så skilda åt i utseendet. Men däremot finns det andra svampar som går att förväxla med mjölskivling, bl.a. MYCKET giftiga trattskivlingar. Och jag har hittills aldrig hittat en mjölskivling där mjöllukten inte var väldigt tydlig så troligen har du hittat något annat.

0

MayaLiza

12 okt 2003 kl. 14:31

Oki…Jag ska INTE plocka dem…Tackar.

0

suzanne martelius

15 okt 2003 kl. 10:50

hej Maya, om skivorna löper ner på foten kan du vara säker på att det INTE är den giftiga bolmörtsskivlingen. Den luktar dessutom härsket smör efter ett tag. Den gråvita mjölskivlingen luktar gott t.o.m efter ett par dagar i rumstemp.

0

Hans

15 aug 2005 kl. 12:01

Men vad är det då för kännetecken på de mer lika (och giftigare) trattskivlingarna? Det borde vara viktigare att klargöra än huruvida den skiljer sig från bolmörtskivlingen?

0

Hans v. E.

15 aug 2005 kl. 12:41

Det ÄR viktigare att klargöra hur mjölkivlingen skiljer sig från vita trattskivlingar.
I en viss gammal svampbok (som i övrigt är mycket bra) har som mjölskivlingens dubbelgångare angivits bolmörtsskivlingen. Bara på den grunden att båda är “röd"sporiga. I övrigt är de väldigt olika. Betydligt större likhet har mjölskivlingen med flera trattskivlingsarter, men mjölskivlingen är sprödare och lösare i köttet och FÅR (obs: som gammal) rosa skivor medan trattskivlingarnas ifråga skivor förblir vita.

0

bo e

15 aug 2005 kl. 14:41

Hittade i helgen mjölskivling och uppfattar lukten som väldigt liknande den hos vårmusseronen som också brukar sägas lukta “mjöl”.
Har länge studerat detta med nedlöpande eller urnupna skivor och sett skillnaden, men ändå inte vågat plocka mjölskivlingen då det är så svårt att veta hur dessa luktbeskrivningar egentligen känns i verkligheten.
Dessutom tror jag numera att jag faktiskt aldrig stött på en äkta bolmörtskivling, de har nog mest varit skrämselspöken mot alla gråvita, köttiga svampar.
Jag tycker personligen att “mjöllukten” mer påminner om rå gurka eller paprika, när det gäller vårmusseronen.
Nu kan jag den, och då blir det lättare att relatera lukterna.
Hur är det med växtplatserna för mjölskivlingen, giftiga trattskivlingar och bolmörtskivling?
Kan de exempelvis uppträda nära varandra?

0

Hans

15 aug 2005 kl. 15:22

Tackar för det Hans v E. Bolmörtskivlingen kan man klara sig utan, men hur är det med sporerna hos de giftiga trattskivlingarna? Vita antar jag. Jag har nämligen ett par antagna mjölskivlingar som sporar rött, skivorna är laxrosa efter ett dygn i kylen. De luktar starkt ävenledes.

0

Bolört? el champ?

Birgitta D

30 okt 2006 kl. 15:17

Hittade en svamp i gammal granskog med inslag av björk, ek.Hatt i storlek med Kungschampinjonen men ljust gul med mörkare mitt slät Fot6 -8 cm hög ljust gul. Små ex svagt grå skivor. Utvuxna skivor grårosa eggar, ljusare mot köttet. Skivor fria el urnupna. Hade bara telefonen med så någon bild kommer ej förran tidigat i morgon. Har inga kablar med till Vällingby Doftar svagt anis

0

Bolört? el champ?

bo e

30 okt 2006 kl. 15:28

Av doften att döma champinjoner, men hur är det med ring på foten.
Om det var flera borde några ha haft dessa i behåll och någon ring på foten har väl aldrig en bolmörtskivling?

Har faktiskt aldrig funderat över förväxlingsrisk bolmört- champinjon just på grund av att doften skiljer så pass, och att jag tror bolmörtskivlingen mera har form och konsistens som en större trattskivling.
Kan finnas trattskivlingar med kryddiga dofter, men de har väl aldrig rodnande skivor?
Birgittas fynd vågar man nog inte gissa på utan bild som ledtråd.

0

Bolört? el champ?

Birgitta D

30 okt 2006 kl. 15:48

Jag glömde . Den hade ring på foten. Har aldrig sett en bolmörtsskivling och aldrid en chaminjon så kraftig och stor förutom Kungschaminjonen och den är ju inte slät eller.

0

Bolört? el champ?

Bo E

30 okt 2006 kl. 15:55

Ring på foten och anisdoft.
Det måste ha varit champinjoner. De kan variera väldigt i storlek och det finns även vit kungschampinjon.
Annars tror jag mer på stora snöbollschampinjoner, de har en tydligare krydddoft än kungschampinjoner som doftar mer åt mnandelhållet tycker jag.

0

Birgitta D Tranås

30 okt 2006 kl. 16:56

ack BoE
Ska kolla mer när jag kommer hem i morgon. Är lite bortkommen som barnvakt utan egna böcker att slå i. Barnbarnen 4 och 6 år har bara Lilla svampboken och den räcker inte riktigt till för mig. För övrigt växte inte svamparna så lång bort från Grimsta ridhus så det fanns förmodligen en hel massa godsaker runt om på marken Därav förmodligen en champinjon.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone