Hittar en hel del inlägg med frågor om svampställen i skåne.
Tänkte dela med mig lite.
Vi börjar med Idala / Veberöd: gott om Svart trumpetsvamp, Kantareller, Soppar, Kremlor, Trattkantareller, Taggsvamp.
Bökebergaskogen / Sturup: Kantareller, Soppar, Kremlor.
Skrylleskogen / Dalby: Kantareller, Soppar, Kremlor.
Blentap: Kantareller, Soppar.
Häckeberga / Genarp: Kantareller, Svart trumetsvamp, Trattkantareller, Soppar, Kremlor.
Hästveda / Rävninge: Blomkålssvamp, Kantareller, Soppar, Kremlor, Trattkantareller m.m.
Vombsjön: Stolt fjällskivling, Soppar, Kremlor, Riskor m.m.
Det är bara att ge sig ut, själv är frysen full sedan någon vecka.
åå va ovandsjuk ja blir pa alla er…....nu har ja varit i skogen i snart 2 år massvis med gånger å än har ja inte lyckats hitta en enda kantarell…de e så pinsamt å berätta….man skäms ju på nåt sätt….ändå har ja varit i alla sorters skog…hittar bara massa soppar iofs…såg att de nämns narrkantarell här på forumet…tror att ja har stött på sånna ja med…tusentals….på söderåsen…..vad ska ja göra , e detta möjligt öht ??? man tycker man borde stöta på dem nån gång , men nej , inte ja….å tack till mikael för tips , få se om ja tar mig till dina skogar .....hoppas nån helsingborgare ser detta å e vänlig å visar mig åtminstånde på vilka platser man ska söka efter kantareller ...ja e inte ute efter era smultron ställe…den gången ja lär mig hur man skickar bilder ska ja göra å vis er om de e narrkantareller ja sett….ha de !!!
Visst blir det svamp till helgen.
Förra helgen var Trattkantarellerna i Häckeberga i varierande storlek, förhoppningsvis har nu alla vuxit till sig, annars är det bara att vänta ytterligare en vecka. Trumpetsvampen var förra helgen i perfekt storlek, plockade en hel (stor) korg full. Vad gäller Stolt fjällskivling, så hittade jag fortfarande mängder runt Vombsjön förra helgen. Kantarellerna är pålitliga.
Hej Mikael !
Jag brukar hyra “bo på landet” i Rävninge. Trattisar, blomkålsvampen m.m paradis för Malmö tjej I fjor var det svårt att hitta rätt pga Gudrun.
Jag har alltid trott att Idala är för nära för trattisar. Inte heller visste jag att runt Vombsjö, Häckeberga, Veberöd hittar man trattisar el. Svart trumpetsvamp.
Jag kanske är på fel plats.
jag skall prova ni i helgen om jag hittar någon med bil eller så tar jag bus. Hade varit tryggt med en beskrivning var runt Vombsjön eller Idala hifinns trattisar. Om man vågar fråga ???? och få svar Är du från från Malmö trakter , kanske???
Hej ! Tittade in på sidan idag för att se om jag kände igen någon svamp som jag tidigare sett i skogen idag… men jag vet inte riktigt vad jag hittat, kunde inte bedöma efter bilder :0(.Har aldrig plockat svamp men vill hemskt gärna lära mig efs vår skog är full av allt möjligt !!! Går gärna med någon kunnig om man skulle kunna få det ...*blink* *blink*
Svara gärna via min mail marre_barr@yahoo.se
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.