0 5423 visningar

11 svar

Tipps till Skåningar !

Mikael Jönsson

12 sep 2006 kl. 11:05

Hittar en hel del inlägg med frågor om svampställen i skåne.
Tänkte dela med mig lite.
Vi börjar med Idala / Veberöd: gott om Svart trumpetsvamp, Kantareller, Soppar, Kremlor, Trattkantareller, Taggsvamp.
Bökebergaskogen / Sturup: Kantareller, Soppar, Kremlor.
Skrylleskogen / Dalby: Kantareller, Soppar, Kremlor.
Blentap: Kantareller, Soppar.
Häckeberga / Genarp: Kantareller, Svart trumetsvamp, Trattkantareller, Soppar, Kremlor.
Hästveda / Rävninge: Blomkålssvamp, Kantareller, Soppar, Kremlor, Trattkantareller m.m.
Vombsjön: Stolt fjällskivling, Soppar, Kremlor, Riskor m.m.

Det är bara att ge sig ut, själv är frysen full sedan någon vecka.

0

adde

12 sep 2006 kl. 20:17

åå va ovandsjuk ja blir pa alla er…....nu har ja varit i skogen i snart 2 år massvis med gånger å än har ja inte lyckats hitta en enda kantarell…de e så pinsamt å berätta….man skäms ju på nåt sätt….ändå har ja varit i alla sorters skog…hittar bara massa soppar iofs…såg att de nämns narrkantarell här på forumet…tror att ja har stött på sånna ja med…tusentals….på söderåsen…..vad ska ja göra , e detta möjligt öht ??? man tycker man borde stöta på dem nån gång , men nej , inte ja….å tack till mikael för tips , få se om ja tar mig till dina skogar .....hoppas nån helsingborgare ser detta å e vänlig å visar mig åtminstånde på vilka platser man ska söka efter kantareller ...ja e inte ute efter era smultron ställe…den gången ja lär mig hur man skickar bilder ska ja göra å vis er om de e narrkantareller ja sett….ha de !!!

0

Brittis

12 sep 2006 kl. 20:22

Hej Adde! Helsingborgare här! Plockar mina kantareller på söderåsen, utanför stenestad! Titta i mossan i norrbackar, kanterna till bäckarna!! Lycka tillTack för alla tips Mikael! Alltid velat finna trumpetsvamp o blomkålssvamp!!

0

noa

12 sep 2006 kl. 22:21

tusen tack Mikael! Nu har det varit så fint våder- sol och inget regn- tror du att det blir något till helgen?

0

Mikael Jönsson

13 sep 2006 kl. 08:43

Visst blir det svamp till helgen.
Förra helgen var Trattkantarellerna i Häckeberga i varierande storlek, förhoppningsvis har nu alla vuxit till sig, annars är det bara att vänta ytterligare en vecka. Trumpetsvampen var förra helgen i perfekt storlek, plockade en hel (stor) korg full. Vad gäller Stolt fjällskivling, så hittade jag fortfarande mängder runt Vombsjön förra helgen. Kantarellerna är pålitliga.

0

Cajsa.

15 sep 2006 kl. 01:31

Härligt med någon som kan ge tips om svampställen.De flesta vill ha “dom” för sig själv. Mitt problem är att jag inte kan ta mej dit.Min bil är skrotad.Får jag åka med någon mot bensin-ersättning.
Cajsa i Helsingborg.

0

Vi kan åka tillsammans!

Brittis

15 sep 2006 kl. 06:52

Du får gärna åka med oss! Bara du tål Emy!!
Vet inte om det måste regna nu först här nere, innan det är lönt att köra ngn stans!
(Emy=boxer/amstaff blandning)

0

Vi kan åka tillsammans!

cajsa.

15 sep 2006 kl. 13:19

Brittis.
Hej du får min Adress:
carin.weiler@comhem.se
Jag älskar hundar så det skall nog gå bra.
  Cajsa.

0

Heli

27 sep 2006 kl. 10:11

Hej!

Åkte till Veberöd förra helgen, men hittade tyvärr ingenting :( Jag visste ju inte alls vart jag skulle gå (jag har aldrig plockat svamp här i Sverige)... skulle du Mikael kunna tippsa om nåt ställe här i Skåne, som också jag kunde hitta?

Mvh
Heli

0

Dorota

27 sep 2006 kl. 14:25

Hej Mikael !
Jag brukar hyra “bo på landet” i Rävninge. Trattisar, blomkålsvampen m.m paradis för Malmö tjej I fjor var det svårt att hitta rätt pga Gudrun.
Jag har alltid trott att Idala är för nära för trattisar. Inte heller visste jag att runt Vombsjö, Häckeberga, Veberöd hittar man trattisar el. Svart trumpetsvamp.
Jag kanske är på fel plats.
jag skall prova ni i helgen om jag hittar någon med bil eller så tar jag bus. Hade varit tryggt med en beskrivning var runt Vombsjön eller Idala hifinns trattisar. Om man vågar fråga ???? och få svar Är du från från Malmö trakter , kanske???

0

Dorota

Mikael Jönsson

27 sep 2006 kl. 14:31

Hej Dorota !

Maila mig på: mikael.jonsson@tetrapak.com

Micke

0

massa svamp ...men vad ?

Martina

27 sep 2006 kl. 19:35

Hej ! Tittade in på sidan idag för att se om jag kände igen någon svamp som jag tidigare sett i skogen idag… men jag vet inte riktigt vad jag hittat, kunde inte bedöma efter bilder :0(.Har aldrig plockat svamp men vill hemskt gärna lära mig efs vår skog är full av allt möjligt !!! Går gärna med någon kunnig om man skulle kunna få det ...*blink* *blink*

Svara gärna via min mail marre_barr@yahoo.se

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone