0 97 visningar

3 svar

Trattisar=inte goda

Petlisa

12 okt 2003 kl. 04:25

Jag tycker att tratt/höstkantareller inte smakar gott.
Vad gör jag för fel? Jag har förvällt dom (luktar inte gott under den processen), och det blir ju väldigt mycket vätska, knappt någon svamp kvar. Är det verkligen lönt att plocka denna svamp? Sedan ska man inte prata om rensningen…när man måste dela och kolla alla “håligheter”  så att det inte finns larver i där.För har man hittat larver och för den delen även ägg, en gång..( och det har jag gjort!!!!! i till synes friska ex.)ja då finns dom.

0

Maya

12 okt 2003 kl. 09:24

Smaken är väl som baken ...delad…eller hur?Jag för min del tycker att trattissar och trumpetsvamp är bland det godaste som finns.Jag plockade ca 2kg igår.Härliga och fräscha.Delade på de största. Det fanns inte någon larv något ägg i någon av dem, ett tallbarr.Torkade resten delade även där på de största, inget där heller.Du har nog haft otur, eller så tycker du väl helt enkelt inte om dem.

0

Annemarie Kjell

15 okt 2003 kl. 11:09

Hej Petlisa!
Trattisar är inte heller min favorit, men färska ganska hårt stekta i smör är väl rätt ok eller i en älgköttsgryta går väl an. Men visst finns det godare svampar.

0

//Monica

15 okt 2003 kl. 21:04

Hejsan,
För min del är trattisar en av dom svampar som har den starkaste karaktäristiska smaken =jättegod.
Ex:rosta bröd, bred på creme fraiche lägg sen på smörstekta trattisar med ganska mycket salt och vitpeppar = MUMS

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone