0 1743 visningar

24 svar

Vill köpa svart trumpetsvamp

Christer

12 sep 2006 kl. 11:44

Köper gärna in större eller mindre mängder. Jag bor i Borås.

0

Nyfiken

12 sep 2006 kl. 13:01

Vad betalar du kilot?

0

Christer

12 sep 2006 kl. 13:06

Är 75:-/kg OK?

0

Ola

12 sep 2006 kl. 16:37

Tråkigt när det blir kommers av svamp plock!

0

Jonnie

12 sep 2006 kl. 16:52

Kan du förklara det där Ola, är det likadant när det gäller bär för dej?, eller fisk?, eller grönsaker?, potatis?, är det kommersen som är tråkig eller är det något annat som stör..

0

CharinaHalland

12 sep 2006 kl. 16:55

Sälj om ni kan!
Jag hade gärna sålt mina Fjällskivlingar jag plockade idag.
Är arbetslös så jag behöver pluringen.

0

Ola

12 sep 2006 kl. 17:07

Aj då! Ta inte illa upp Jonnie och jag skall förklara mig… När man bor i Skåne kan det vara svårt nog, åtminstonde upplever jag det så... att komma ut i skogen och hitta sin “egen” lilla plats.

Kommer det in kommersiella intresse så tycker jag att det är trist. Ju längre norrut man kommer i sverige dessto mindre “trängsel” antar jag och då är det kanske bara bra att man plockar och säljer så att andra kan få glädje av svampen.

0

ola, inte alls så tråkigt

per d

12 sep 2006 kl. 18:37

ola, jag tror knappast inte att de som av egen fri vilja köpt de svampar jag plockat de senaste 3 veckorna tyckt att det varit tråkigt att dessa svampar fanns till salu, eller hur ? själv tycker jag heller inte det är tråkigt då jag investerat 300 kr i bussbiljetter för att komma ut i skogen och på detta har jag fått 2300 kr i retur plus svamp för eget bruk och lite ge bort svamp

0

Jonnie

12 sep 2006 kl. 20:06

Okej, jag förstår lite hur du tänker, såg bara ut som om du missunnade ngn att tjäna en hacka på nå, t man tycker om att göra, iofs har du rätt i att det är mer skog och mindre trängsel uppåt landet, det är väl där man kan tjäna lite pengar på svamp också, men jag upprepar gärna det jag tidigare sagt, 80-90 procent av det som skogen producerar, ruttnar bort, enligt förstå-sig-påare, vilket borde innnebära att det även finns svamp i Skåne så det räcker, och det är inte tråkigt med kommers, tvärtom helkul och kommer många till gagn som per d påpekade..

0

Lena M

12 sep 2006 kl. 20:12

Ja, själv skall jag in till Gävle och avleverera både kantareller och karl-johan imorgon. Men någon affärsman är jag inte, tar alldeles för lite betalt om man jämför med priserna uti butikerna.
Å andra sidan är det mina fd. arbetskamrater som inte vill, kan plocka p.g.a tjernobyl.
Och så älskar jag ju att vara ute i naturen, så alla blir nöjda kan man väl säga !

0

Jonnie

13 sep 2006 kl. 13:12

Probelemet med K-J är ju att den tappar en klass minst, om man inte har den i kyskåp eller kylrum, helst melan 3-5 grader celcius, , går väl an när det gäler kantareller som inte är så skrymmande , men K-J tar stor plats, lite nyfiken på hur du löst det problemet Lena M??,

0

Christer

13 sep 2006 kl. 14:52

Men snälla Jonnie, vad har det med saken att göra? Ser du inte vad ämnet heter?
Jag vill köpa svart trumpetsvamp. Blanda då inte in en massa annat tjafs, tack.

0

Gunilla

13 sep 2006 kl. 18:46

Till Christer!Beställ en annons av Micke då om du inte är intresserad av att följa hur trådarna utvecklas!!

0

per d

13 sep 2006 kl. 19:15

jonnie, jag skulle tro att lena m´s karl johan är konserverade av rakioaktivitet då hon ju säger att hon säljer till sådana som varken kan eller vill plocka pga tjernobyl, men givetvis säger hon inget till sina köpare om det…...
själv tömmer jag kylen på allt onödigt när jag skall lagra k j några dagar intill försäljning och så får man plats med en hel del !

0

Usch, vilken trist ton...

Fia A

13 sep 2006 kl. 19:36

Gå och ät lite pepparkakor med er! ;-)

0

Usch, vilken trist ton...

Birgitta D

13 sep 2006 kl. 20:33

Skulle aldrig falla mig in i att säja min äntligen nyhittade svarta.

0

Lena Freja Löfström

13 sep 2006 kl. 21:10

Hej
Har just kommit in ifrån skogen och har begåvats med en mycket stor mängd svart trumpetsvamp.
Jag kan mycket väl tänka mig att sälja av en del.
Ring mig så kan vi diskutera vidare.
0704-366095

0

per d

13 sep 2006 kl. 23:01

lena, skulle tro att du sänker priset när du söger att du har plockat enosedvanligt stor mängd !
säg i stället så här, jag har lyckats skrapa i hop några kilo svart trumpetsvamp efter en hel dags tur i skogen någon som är intresserad att köpa, ring mig om pris och volym !

0

Olle

13 sep 2006 kl. 23:56

Men nog är väl 75kr/kg som nämns i början lite väl billigt?
Menar du inte per hekto?
Har någon en aning om skäligt pris?
Jag har för mig att jag sett ett pris på 80 kr/hektot i annons i tidningen, men jag kan komma ihåg fel.

0

Christer

14 sep 2006 kl. 00:33

Olle, det handlar om färska, inte om torkade.

0

Jonnie

14 sep 2006 kl. 00:35

Är det fint väder så här års i Borås Christer??

0

Per D

Lena M

14 sep 2006 kl. 07:41

Till Per D !
Har presis läst ditt inlägg och det är sällan jag blir förbannad, men nu är jag upprörd och jag hoppas, att du skämtar.
För det första, där jag bor blev vi förskonade ifrån radioaktiviteten. För det andra så är det mina fd. arbetskamrater som varken kan eller vill plocka svamp enär det inte ligger i deras intresse. Däremot tycker de att det är gott ! Så jag vill att du slutar med dina påhopp som inte har någon faktisk grund.
P.s Det var någon som i ett annat inlägg undrade hur jag gjorde för att bevara svampen till försäljning.
Jag rensar, förväller och paketerar i påsar om ca 1 hg. D.s

0

Per D

Ras J

14 sep 2006 kl. 19:54

Självklart ska vi väl sprida allt vad fisk, bär och svamp heter, nu när babylon fördärvar 90% av all mat som säljs i vanliga affärer!!! Ska vi inte vara glada att det fortfarande finns “I-tal” (naturlig) mat att hämta i naturen?! Folk betalar dessutom BRA för riktiga råvaror! Dessutom är det ju inte direkt tråkigt att gå och samla in naturens frukter heller! =)

0

Per D

Jonnie

14 sep 2006 kl. 23:14

Christer, det här är ett FORUM, där man diskuterar svamp och allt som hör därtill, ingen annonstidning, , det är väl inte så konstigt att man påbörjar en sträng om något och att diskussionen sedan tar fart och att ämnet sedan glider över till något helt annat än det som avhandlats från början, , , som jag ser det är det halva tjusningen att göra just detta, , om det inte passar dej kan du ju alltid annonsera efter att köpa svamp i någon tidning, då slipper du ju se ditt inlägg förstöras och ondgöra dej över det, , jag skojar gärna, och kan nog fälla en och annan sarkastisk kommentar eller fråga också, , jag vill däremot inte bli personligt påhoppad, det vill nog ingen av oss…vi kan väl sänka tonläget lite, trevligare för alla, jag ska själv försöka medverka till det.

0

Christer

14 sep 2006 kl. 23:48

Fult av mig att försöka köpa svamp som jag själv inte kan hitta. Ber om ursäkt Jonnie för mitt personliga påhopp(?) på dig.

Trodde inte i min vildaste fantasi att 23 inlägg under rubr. “Vill köpa svart trumpetsvamp” skulle handla om allt annat än att jag skulle få någon plockare att höra av sig.

Inser också att det är fult att vilja köpa svamp. Skäms på mig!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone