0 428 visningar

4 svar

Blomkålssvampen en delikatess

Sidentass

10 sep 2001 kl. 20:57

Jag har glädjen att bo i ett område där det finns blomkålssvamp…riktiga delikatesser..har plockat ett antal och fler väntas…

0

Carina

25 nov 2001 kl. 20:22

Snälla sidentass.Kan du dela med dig av dina recept? och hur du rensar dom.

0

Sidentass

12 dec 2001 kl. 22:52

Ja, visst kan jag göra det. För det första, , , lägger jag hela svampen orensad i en hink med vatten av den anledningen att alla möjliga kryp använder svampen som bostad…lite trevigare att rensa den sen när maskarna krypit upp…den är lite svårrensad tyvärr, men jag tar en kniv delar svampen i småbitar borstar o skär som vanligt. Det mesta brukar man kunna ta av svampen…jag brukar använda den till sås..först låter jag svampen få koka in i sitt eget spad, sen steker jag upp den, blandar i lite vin i stekpannan, häller på vispgrädde och reder med lite, lite vetemjöl, kryddar med salt o peppar…en delikatess, jag lovar…

0

Åke N.

4 maj 2002 kl. 10:50

Orättvist.. att få bo i blomkålssvampland. TALA OM VAR DU BOR!!! Själv har jag bara hittat en som var halvförlamad av solbränna samt råttbo och insektskyrkogård, allt på en gång.  Å andra sidan har jag hittat druvfingersvamp, också läckert god…

0

Sidentass

23 jun 2002 kl. 21:40

Oj, då det missade jag visst att tala om var jag bor..jag är örebroare…o väntar nu på de första kantarellerna för säsongen..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone