0 1018 visningar

10 svar

Två vaxskivlingar

Karin W

7 sep 2012 kl. 19:52

Två vaxskivlingar hittade på samma betesmark som de svampar jag frågade om igår.

Bild 1: Måste väl vara blodvaxskivling, eller finns det någon annan som kan ha så röda skivor?

Bild 2 och 3: Vet inte riktigt. Kanske småvaxskivling?

0

Elisabeth Jansson

8 sep 2012 kl. 12:20

Lyfter upp den här tråden!
Fina bilder.
Är du nöjd med kameran? Jag köpte en ny i våras som jag inte är nöjd med det är en Sony enklare modell att ha i fickan,den återskapar inte färgerna lika bra som min förra sony och kontrasterna är jag inte nöjd med heller.
Kanske jag skaffar mig något mer avancerat på sikt.

0

Karl S

8 sep 2012 kl. 17:55

Bild 1: Snarare mönjevaxing, Hygrocybe miniata. Men var är våra vaxiga experter?

Bild 3 — svårt. Var den klibbig?

0

Lena M

8 sep 2012 kl. 18:25

Jag har vaxingar som jag inte kan artbestämma så jag ger mig inte på dina :). Säger som Karl, vad är experterna ?

0

BaWa

8 sep 2012 kl. 18:29

Irene A är bortrest.

0

Karin W

8 sep 2012 kl. 18:42

Jag var också inne på mönjevaxskivling först, men de foton av den som jag tittade på såg inte ut att ha så röda skivor. Men det kan säkert stämma. JA, nr 2 var klibbig och bara runt 1 cm bred.

Elisabeth - Jag är både nöjd och inte med kameran. Störst problem tycker jag är att den inte återger färgerna rätt. Det som är brunt blir alldeles för rött, gult blir vitt och det som är svart blir blåaktigt. Svampen på bilden är en anisspindling men den är alldeles för röd, i genomskärning är den gulgrön men ser vit ut på bilden. Det är möjligt att detta går att påverka genom att ändra inställningarna. Skulle vara intressant att höra om någon vet vad man kan göra åt detta (fast jag får kanske skapa en egen tråd om det).

0

stefan j

8 sep 2012 kl. 21:25

Ettan är åtminstone inte miniata, om den var liten gissar jag på phaeococcinea. Lite svart har den i hatten och ibland saknas det svarta helt.

Tvåan har kanske blivit för orange i kameran - om så så ser foten mest ur som laeta.

0

Karin W

8 sep 2012 kl. 23:07

Tack Stefan, bra förslag. Den första var betydligt större än den andra, kanske 2-2.5 cm.

0

Irene A

9 sep 2012 kl. 09:59

Håller med om Stefans förslag. Just den orange färgen är inte heller ovanlig hos laeta.

När det gäller kamerainställningar, så är det inte säkert att exponering och vitbalans ställs in rätt med automatik.
Bilderna av anisspindlingen ser en aning överexponerade ut, och det syns att de saknar mycket av de gula tonerna. Exponeringen kan man testa att dra ner några snäpp (ratten ovanpå till vänster), alternativt att ställa ljusmätningen på punktavläsning och sikta på ljusare ytor innan man trycker av.
Vitbalansen kan också bli fel om kameran är ställd på automatik. Man får gulare bild om den ställs på “mulet” (om kameran använder de symbolerna).

0

Frida T

10 sep 2012 kl. 10:49

Jag var ute och försökte fota just mörk blodvaxskivling i går…. men hur jag än försökte fick jag inte med det mörka!! Min gamla lilla kamera var det nästan aldrig några problem med rättvis färgåtergivning… ibland blir “bättre” kameror svårare än små enkla. :)

0

Karin W

10 sep 2012 kl. 19:45

Ja, visst är det konstigt Frida. Jag hade inte heller det problemet med min gamla kamera.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone