0 1478 visningar

22 svar

Vilken Musseron?

Per-Erik

9 sep 2012 kl. 21:36

Hej svampvänner!

Hittade idag ett stort fynd av denna musseron, Streck- ellar gulnande musseron (T.portentosum eller T.scalpturatum). Blandskog, mestadels gran med inslag av björk och asp…Tacksam för identifiering,

0

Jan A, Uppsala

9 sep 2012 kl. 21:50

Tycker de mest liknar såpmusseroner…

0

Per-Erik

9 sep 2012 kl. 22:16

Glömde skriva att doften var mild, smaken mild. Köttet vitt, absolut ingen doft av såpa och inga blekröda fläckar mot basen, tror inte på såpmusseron…..

0

Birgitta D

9 sep 2012 kl. 22:26

Inte streckmusseron i alla fall, den är grå blank med blyertsstreck och gulnar lite på foten.

0

Birgitta D

9 sep 2012 kl. 22:26

Inte streckmusseron i alla fall, den är grå blank med blyertsstreck och gulnar lite på foten.

0

Irene A

9 sep 2012 kl. 22:30

Kan vara gulgrön kantmusseron, Tricholoma viridilutescens - är dock lite osäker på hur många arter som gömmer sig under det namnet..

0

Hans v E

9 sep 2012 kl. 22:39

Scalpturatum är nog det mest med sanningen överensstämmande förslaget.

0

Per-Erik

9 sep 2012 kl. 22:46

Irene! Kan tänka mig T. viridilutescens, hittade den ute på Värmdö, sydost om Stockholm, möjlig fyndplats? undrar en frågvis

0

Per-Erik

9 sep 2012 kl. 22:54

Hej Hans! Även jag tror på T.Scalpturatum….

0

Jan A, Uppsala

10 sep 2012 kl. 07:04

T. scalpturatum är en av mina många trogna, talrika tomtsvampar!  Jag tror fortf mest på såpmusseron, mångformig, olikdoftande m.m.

0

Irene A

10 sep 2012 kl. 11:46

Per-Erik, jag har hittat snarlika på Gotland (kalkrik barrskog). Bifogar bild.
Utseendet och miljön skiljer sig rätt mycket från den gulgröna kantmusseron som jag har sett i Dalarna och Västerbotten i fuktig granskog, och jag misstänker att det inte är samma art. Det är den tydliga puckeln och torra hatten som stör mig.. Vet inte vad den ska heta i så fall, men jag har lite funderingar:

Den liknar mest en art som ursprungligen beskrevs från Nordamerika med namnet T. subsejunctum.
http://www.flickr.com/photos/jacquesl/383331196/
Föreställ dig att den gula färgen försvinner när den exponerats i solljus, precis som hos kantmusseronerna (sejunctum och arvernense)
I Europa har det namnet också använts, men sedan ansetts vara synonym till viridilutescens (jag är tveksam till det).

T. scalpturatum är det inte, inte heller streckmusseron, och såpmusseron tvivlar jag starkt på.

0

Michael Krikorev

10 sep 2012 kl. 21:56

Per-Erik, misstänker att dina svampar skulle kunna vara blek streckmusseron, Tricholoma guldenii (=T. luridum):
http://www.stridvall.se/fungi/gallery/Tricholoma?page=9

Den är lurig, så det behövs en titt i mikroskopet också (stora sporer!).

Irene, dina musseroner från Gotland ser spännande ut. Jag tycker närmast de påminner om sydlig kantmusseron, den “äkta” T. sejunctum, som jag sett både ljusa och mörka (nästan svarta) på kalkrik mark med ek i Linköping och Stockholm.

Ser ut som de växer i tallskog på din bild? Ingen typisk växtplats för den arten, men Gotländska svampmarker upphör aldrig att förvåna…

0

Michael Krikorev

10 sep 2012 kl. 23:16

Bifogar ett par av mina bilder på blek streckmusseron, Tricholoma guldenii. En fruktkropp hade ovanligt brant puckel påminnande om de på Per-Eriks sista bild.

Den sista bilden är på sydlig kantmusseron, T. sejunctum, från Drottningholmsparken i Stockholm, där några av de yngsta fruktkropparna var helt svarta och nästan utan gult i sig vilket påminner lite om Irenes gotlandsmusseron (även om de inte är fullständigt lika).

Tricholoma guldenii (bild 1 och 2) och T. sejunctum (bild 3)

0

Agneta

11 sep 2012 kl. 02:12

Strecknagelskivling?

0

Irene A

11 sep 2012 kl. 08:50

Tack, Michael för inhoppet, det hjälpte mig och säkert Per-Erik också!

Jag köper förslaget Tricholoma guldeniae på Per-Eriks svampar, och tror att även min bild från Gotland föreställer samma art (från Tjaukle 2006, bara tall och lite granar i närheten). Har även sett likadana i Baju änge, betesmark med tall och några ekar. Den här arten har varit ett mångårigt problem för mig..

I många år har jag också undrat vad Tricholoma luridum har varit för svamp, men den ska ha kullrig hatt och grå skivor och finns förmodligen inte hos oss. Namnet har varit feltolkat här i Skandinavien och använts på den art som nu ska heta Tricholoma guldeniae.

Här finns originalbeskrivningen som innehåller intressant information om arten:
http://www.mycobank.org/Biolomics.aspx?Table=Mycobank&MycoBankNr_=455910

0

Michael Krikorev

11 sep 2012 kl. 09:35

Tack för info Irene!

Visste inte om att den slutligen fick epitetet guldeniae. I första upplagan av Funga Nordica omnämndes den som “guldenii” men arten var ännu inte publicerad då. Din länk funkade inte för mig, var det denna länk?: http://www.mycobank.org/BioloMICS.aspx?Table=Mycobank&Rec=455732&Fields=All

Ja, det verkar som vi felaktigt har använt namnet T. luridum för denna art tidigare. Den har mer grå skivor och ser annorlunda ut. Inte funnen i Sverige vad jag vet. Dessa verkar vara representativa bilder på den äkta T. luridum:
http://www.pharmanatur.com/Mycologie/Tricholoma%20luridum.htm
http://www.nahuby.sk/images/fotosutaz/2006/oldrich_roucka2006_44629.jpg
http://www.aranzadi-zientziak.org/fileadmin/images/micologia/Eskaneatuak/10_digital/Tricholoma_luridum_jmm_100918.jpg

Dina musseroner från Gotland tycker jag ser lite för svarta och blanka ut för att vara T. guldeniae? Rikligast förekomst av T. guldeniae har jag sett på flera ställen i sur granskog i Värmland, så den verkar inte vara någon rikmarksart direkt. Skulle inte förvåna mig om det finns fler obeskrivna arter i det här komplexet… Lyckligtvis kan man med hjälp av sporstorleken ofta utesluta alla andra arter i komplexet då sporerna hos T. guldeniae oftast är en bra bit över 10 my långa (7.5-10.5 x 6-7.5 enl. FN).

0

Irene A

11 sep 2012 kl. 13:22

Hahaa!
Nu såg jag i Artportalen att Tricholoma guldeniae (guldenii) nyligen har rapporterats från Värmdö!

Och jag tycker att mina svampar från Gotland också stämmer väldigt bra med beskrivningen av guldeniae - den lite småfjälliga hatten, flockigt fibriga foten, mycket ojämna skiveggen. Att den är blank måste vara en synvilla, det var den inte.
Tyvärr var det inte jag som tog hand om den kollekten, så jag kan inte kolla sporerna, minns inte måtten heller. Vi hade inte så bra litteratur då, och de flesta spormåtten i nycklarna gick in i varandra.
Nu har jag ändrat min observation i Artportalen till guldenii, fast som osäker artbestämning.. Får duga så tills den eventuellt hittas igen :-)

0

Sutallimra

11 sep 2012 kl. 20:47

Ta och läs Jordstjärnan 10(1) från 1989. En utförlig artikel av Stridvalls borde ge rätt svar även om nomenklaturen ändradts sedan dess. Använd mikroskopet!!!
Deras artikel om svampar i vitmossa borde bli en klassiker.

0

Irene A

12 sep 2012 kl. 08:50

Sutallimra, jag vet inte vad du har för erfarenhet av mikroskopering av musseroner..?

Min är i alla fall att mikroskopet inte är till någon stor hjälp när det gäller det släktet. Måttuppgifter i nycklar är väldigt yviga och passar in på det mesta - bara med ett fåtal undantag.

Vad anser du att man ska titta på i mikroskopet i så fall?

0

Per-Erik

12 sep 2012 kl. 20:36

Tack Michael, Irene, Jan A m.fl. för alla kloka och spännande inlägg om mina musseroner, som är funna ute på värmdölandet, utmed vägen mot Kalvsvik/Boda. Min teori att det handlade om T.scalpturatum blev ordentligt “tilltufsad”, vilket är både lärorikt och utmanande. Jag lutar mig nu mest emot Michaels misstanke att det handlar om Tricholoma guldenii (=T. luridum).

0

Robert Carlsson U-V

16 sep 2012 kl. 11:08

Tjena Hasse. jag hitta några som jag tror är streckmusserun. Dom unga har som en slemhinna för skivorna på undersidan, gråsvart hatt mot det svarta. Foten bara ett par cm, när man skär av foten blir snittet citrongult.
Robban Carlsson

0

Robert

Irene A

16 sep 2012 kl. 11:13

Om den ser ut så här, är det citronslemskivling, Gomphidius glutinosus:
http://static.photaki.com/veil-gomphidius-glutinosus-mushrooms_48905.jpg

0

Värmdöbo

16 sep 2012 kl. 11:14

Per-Erik, vad roligt att läsa om dina musseroner som du hittat i “mina” skogar:-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone