0 3310 visningar

7 svar

Förvaring av torkad svamp - har jag gjort rätt?

Svampelina

10 sep 2012 kl. 17:24

Jag ställde frågan här på forumet tidigare om hur man förvarar torkad svamp och fick svaret att det var i rena glasburkar med lock. Varför jag känner mig lite osäker är att när jag var på Svampens dag i Tyresta stod det att förvaring var i glasburkar med lufthål i locket eller i tygpåsar. Men om ni kollar på bilden så är väl detta rätt. De står mörkt och i skåpet ovanför köksfläkten. Kan det bli för varmt?

Torkad rögul trumpetsvamp i glasburkar

0

"JAS" Helsingborg

10 sep 2012 kl. 17:36

? Om det är hål i locket eller om man använder tygpåsar så kommer ju fukten åt svampen och torkad svamp har en fantastisk förmåga att ta upp fukten i luften och då går det åt pipsvängen med mögel och annat otrevligt. Tättslutande burkar i det utrymmet du visar verkar helt ok tycker jag och för varmt blir det nog inte.

0

Boman

11 sep 2012 kl. 08:00

Varför de skulle ge ett sånt råd är obegripligt, om inte för att det underlättar om man ska lukta på dem under utställningen. För längre tids förvaring duger bra lufttätt och helst mörkt. Våra “bor” i matkällaren, svalt men torrt och i lufttäta förpackningar.Klarar sig läänge!

0

Boman

11 sep 2012 kl. 08:00

äh..bara lufttätt..

0

mumrik

11 sep 2012 kl. 09:30

Var en annan tråd om samma sak nyligen. Konstigt. Har man någonsin sett någonting torkat som förvaras i burkar med lufthål? Nä, knappast.

0

Svampelina

11 sep 2012 kl. 18:54

Mina får då bo i lufttäta burkar i ett skåp. Jag önskar jag tagit en bild på planschen som satte uppe vid svamputställningen. Det var en instruktionsplansch i steg för steg hur man torkar svamp och i slutet även hur den förvaras. Jag blev jättesnopen, eftersom jag alltid hört mörkt i burk.

0

Boman

12 sep 2012 kl. 08:11

Vem höll i utställningen?

0

Irene A

12 sep 2012 kl. 08:38

Tja, förr var det ju papperspåsar som man ställde på ett varmt och torrt ställe som gällde för förvaring av torkad svamp.
De var inte alls täta, tvärtom.

Kan tänka mig att det är en fördel att förvara svampen så om den inte är 100%-igt torr innan den förpackas, för om den inte är det och får stå varmt med instängd fukt, blir den garanterat dålig.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone