0 599 visningar

17 svar

Vilken skål?

Fritjof

11 sep 2012 kl. 10:01

Hittade dessa skålar för några dagar sedan.Det finns fem sådana här små grupper på en liten fläck i barrmattan i ung granskog.
Dom bredaste är ca 25mm.
Någon som har förslag på vad det kan vara?

0

Yoshi

11 sep 2012 kl. 10:11

Men gud vad fina. Så gulliga och vackra!

0

Hans v E

11 sep 2012 kl. 12:25

Wow! Vilken skönhet. Jag tänkte först det kunde vara den ytterst sällsynta huldreskålen - Arpinia fusispora, men det närmaste jag kan komma är nog släktet Neottiella.
Mäste mikroskoperas! Jag tar gärna emot den!(Adress har M. Krikorew).

0

Fritjof

11 sep 2012 kl. 13:08

Tackar!
Jag åker dit och försöker finna dom igen.Jag tror det ska gå bra..
Går det bra med torkade,eller ska jag sända färska?

0

Fritjof

11 sep 2012 kl. 20:04

Nu har jag varit och hämtat kollekt.
Jag lägger dom i torken,det är väl så jag ska göra?
Det finns små skålar mellan dom stora grupperna.Det ser inte ut att vara samma.Jag bifogar en suddig bild på dom,jag kunde inte bättre på dom pyttesmå..
Bifogar även en översiktsbild och en miljöbild.

0

Fritjof

11 sep 2012 kl. 20:09

Översiktsbilden ville inte.Jag försöker igen..

0

Jan A, Uppsala

11 sep 2012 kl. 20:25

Inte illa!

0

Hans v E

11 sep 2012 kl. 21:29

Det verkar ju t.o.m. vara två olika arter ensamma skålar!
Den orangea ser ut att ha mörka kanthår och skulle kunna vara en Cheilymenia. Den gröngula ser också ut att ha kanthår, annars hade jag sagt Ascobolus.
Jag vill gärna se alla tre och helst färska!

0

Fritjof

11 sep 2012 kl. 21:56

Ok,jag har avbrutit torkningen.Jag sänder alla tre till dig imorgon:).

0

Fritjof

12 sep 2012 kl. 20:14

Hans,nu är skålarna på väg.Kommer förhoppningsvis imorgon.
Jag glömde skriva vart dom är hittade.Dom är hittade i Hässered i Seglora socken 2 mil sydost om Borås.Glömde ta gps-koordinater,vill du ha det återkommer jag med det..
Jag hade visst en lite bättre bild på dom små där kanthår syns mer tydligt.

0

Hans v E

14 sep 2012 kl. 19:05

Tack för mycket intressant material. Jag har mikroskoperat o.s.v. men ännu inte kommit till något resultat. Det verkar vara sällsynta arter alla tre! Återkommer!

0

Fritjof

14 sep 2012 kl. 21:00

Kul att det är intressant!
Väntar med spänning:)

0

Hans v E

19 sep 2012 kl. 15:53

Nu har jag äntligen ett svar på Din lilla orangea skål n:r 2. Spooneromyces laeticolor!
Den gulgröna kan ev. vara samma art!
Men den första kämpar jag vidare med.
Vill Du ha tillbaka kollekterna förresten?

0

Fritjof

19 sep 2012 kl. 17:36

Tack Hans!
Oj,den verkar ovanlig.Inte en enda rapporterad på artportalen.
Kollekterna behöver jag inte.Dom får du göra vad du vill med;).

0

Hans v E

19 sep 2012 kl. 23:46

Rapporterar Du den då, som vet koordinaten! Ange gärna mig som “Det”.

0

Fritjof

20 sep 2012 kl. 12:29

Jag har aldrig rapporterat innan,men någon gång ska vara den första så jag försöker med det.Det får bli till helgen när jag har tid att hämta kordinaterna.

0

Fritjof

2 okt 2012 kl. 20:40

Hej Hans!
Jag försöker mig på att rapportera den nu.Jag förstår inte riktigt vad du menar med att ange dig som"Det”.Är det i kommentarsfältet jag ska göra det?

Jag tittade till skålarna för någon vecka sedan.Vet inte om det är av intresse men dom stora verkar tappa håren med åldern(precis som jag:)

0

Fritjof

3 okt 2012 kl. 19:48

Nu fattar jag och den är rapporterad…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone