En fråga till svamp-folket i Umeå med omnejd. Har ni sett några sammetsfotade pluggskivlingar i år?
Dessa vackra saker går ju inte att äta men de är perfekta för att färga ull med. Förra året hittade jag en del runt i20 och efter Tavelsjöleden… men än så länge har jag inte sett en enda sammetsfot. Inte så mycket annan svamp heller för den delen.
I övrigt kanske det är nån här som vet mer om denna svamp, hur den vill växa och om sol/regn spelar stor roll för den. Eller finns den i vanliga fall inte i dessa breddgrader?
Tackar för svar och övrig info om sammetsfoten.
Hittar en och annan varje år i trakterna av Ånäset. Oftast och även detta år i relativt hög och klippig terrängg med inslag av barrträd och givetvis stubbar, för det är vid dessa som du hittar dom. Har en rätt stor liggande på altanen just nu.
En bekant till mig skickade en bild på just denna svamp för ett tag sedan och undrade vad det var. Jag tror att den var plockad i trakterna av Tavelsjö.
Lycka till! dom finns där ute! :)
Jag hittade (tydligen) en i kanten av en småländsk granåker igår. Följ länken för bild
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=225811&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&1
Den var maffig!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.