0 1919 visningar

16 svar

lagar o. förordningar, svampförsäljning

mumrik

13 sep 2012 kl. 23:26

Hittade denna skrift hos SLV.
http://www.google.com/url?q=http://www.slv.se/upload/dokument/livsmedelsforetag/broschyrer/11-562%2520SLV%2520G%25C3%25A5rdsf_H.pdf&sa=U&ei=-EtSUJjAEceA4gT3lYD4DQ&ved=0CCEQFjAD&usg=AFQjCNFIhWFZqgE8KIDdMTa05uHGiNR6CA

Verkar som om det faktiskt inte är lagligt att sälja torkad svamp. Det kan ju kvitta om man säljer till en enskild person, men att ställa sig på torget är lite kört. Kanske alla visste detta redan, men jag var osäker på det. Där gick mina planer i stöpet. Fast på vårt torg säljer de faktiskt sylt och saft och det skulle ju inte heller vara tillåtet enligt SLV:

“För att försäljningen ska vara undantagen från hygienförordningen får du bara sälja små mängder av dina egna obearbetade primärprodukter på gården, torget, till detaljhandeln, vid bryggan, osv. Det innebär till exempel att du inte får sälja sylt eller saft, även om råvarorna kommer från din egen gård. Bär, svamp och örter får inte vara torkade.”

0

mumrik

13 sep 2012 kl. 23:28

Alltså att göra det som privatperson, vad de kallar “Försäljning av små mängder”, förutsättningen för att man ska undantas från diverse regler och pålagor.

0

per dunhoff

14 sep 2012 kl. 00:47

skit i dessa regler !! de som gør det fel ær de som sælger torkade kantareller som i princip ær oætliga og från sydeuropa. dær torkar man æven karl johan med grøna sporer !! gør som de svenska vinbønderna og sætt er øver lagen nær lagen er idiotisk ! i danmark får man bara samla i skogen før eget brug… derfør er noma i cph tvingade til att køp allt fra det vilde i sverige….. intressant om noma som er korad til værldens bæste restaurang virkeligen køber allt fra sverige elerl smygkøber en del fra danmark… det tror jeg de gør….. hos den restaurang hvor jeg arbejder er gesterne meget glade at høre at vi samler mange ting i den vilde danske natur, men de er ikke klare over at det er olovligt…..tid til at lave om på lagen !!!!! eller skall vi servere polske kantareller till biffen nær der findes danske….?????

0

mumrik

14 sep 2012 kl. 00:50

Man jag tycker det vore pinsamt att bli bortvisad från stadens torg för att jag försöker sälja olagligt torkad svamp. Man kan kanske få böter också, vad vet jag.

0

Irene A

14 sep 2012 kl. 08:34

Oj, jag har aldrig tänkt på reglerna eftersom jag inte har haft funderingar på att sälja svamp.

Men i broschyren läser jag till min förvåning att det inte heller är tillåtet att _ge bort_ torkad svamp..! Kan man tolka den första meningen under rubriken “olika sätt att sälja” på något annat sätt?

0

mumrik

14 sep 2012 kl. 11:06

Ja, det vete sjutton hur de menar.

Hade faktiskt tänkt ringa till kommunen och fråga. Får jag lika stort överskott på trattisar som på rödgul trumpet skulle jag definitivt vilja sälja. Det enda sätt jag känner till är att ställa sig på torget. Tänkte framåt vintern när de slutat sälja färsk svamp där. Men på torget patrullerar en vakt…

På blocket säljer de, har jag sett. Men där där de neråt 50 öre grammet och så billigt säljer jag inte. För mycket jobb bakom.

0

Lena M

14 sep 2012 kl. 11:11

Kan du inte sätta in en annons i dgastidningen ?
Har sett folk sälja både färsk och torkad svamp / bär.

0

Stefan

14 sep 2012 kl. 11:24

sälj på Tradera

0

mumrik

14 sep 2012 kl. 11:46

Tradera menade jag nog, där de billigaste tar 50 öre. Annonser gör en ju också synlig för eventuella kontrollerande blickar.

Har en kontakt jag eventuellt kan sälja genom. Går inte det spar jag dem nog. Kan ju äta dem själv nästa år och sälja färska då i stället. Fast det ger ju inget klirr i kassan nu förstås.

0

Anne Jukkas

14 sep 2012 kl. 22:21

Tur att man inte känner till alla regler som finns om både det ena och det andra. :)
Dessa regler verkar gälla livsmedel som ska ätas, vilket borde öppna för att sälja för andra ändamål, så som torkad färgsvamp. Det måste ju fortfarande gå att sälja, eller?
Själv byter jag torkad matsvamp mot annat och det är väl knappast lagligt heller! Även om det bara står om att sälja och ge bort.
Man får väl spela dum och hoppas på det bästa.

0

mumrik

14 sep 2012 kl. 22:28

Ja, jag bryr mig ju inte heller om om det är lagligt eller inte i den bemärkelsen. Men jag vill inte åka dit eller bli avvisad från torget och få släpa hem all min svamp igen.

Ska faktiskt ta och ringa kommun i veckan och hör om det finns lokala förordningar, undantag o.s.v.

0

Anne Jukkas

14 sep 2012 kl. 22:37

Lycka till!

Du kan väl berätta här på forumet vad
du fick för svar hos din kommun. Vilken kommun bor du i?

0

zingo

14 sep 2012 kl. 23:10

Jag ringde till min kommun och frågade om jag fick lov att sälja små mängder hemgjord sylt, torkad svamp, etc. vid enstaka försäljningar/marknader. Vi kom överens om att det gällde 4-6 ggr/år. I allra bästa fall högst 10 ggr/år. Det var inga problem om jag inte hade en kontinuerlig verksamhet/produktion. Svamp var de lite kritiska till men det var OK om jag använde kända arter som är lätta att identifiera. Hade att göra med att de skulle vara riktigt torkade och friska.
Tyvärr ser jag “torkade” trattisar ute på julmarknader o likn. som ser rent bedrövliga ut, nåt jag aldrig skulle vilja stoppa i mun… 
Hur som helst så fick jag tom. ett intyg från kommunen som jag kunde sticka under näsan på den som ville ifrågasätta. Alltid finns det nån som gillar att anmäla eller krångla om påstådda regler.

0

mumrik

15 sep 2012 kl. 00:57

Låter ju bra. Var bor du någonstans?

Anne, jag bor i Uppsala och visst ska jag ocks rapportera om jag kommer någon vart.

0

zingo

15 sep 2012 kl. 18:12

arvika kommun

0

Bonnie (men utan Clyde:(

15 sep 2012 kl. 18:17

Hahaha, jag har då varit grovt kriminell i flera år. Ger bort mycket torkad svamp. Och naturligtvis vill jag ge bort sånt som inte alla andra plockar.

0

"JAS" Helsingborg

15 sep 2012 kl. 19:06

Man skall nog fråga vad som menas med “små mängder” i förhållande till vad, det som säljs kommersiellt? Då kan vi ju sälja allt vi har utan att stöta oss med lagen, små mängder måste som jag ser det handla om ca. 10% av det som saluförs och då snackar vi ändå många kg per skalle:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone