0 441 visningar

4 svar

2 olika typer, vilken är oätbar??

Laurence

12 sep 2006 kl. 17:34

Hej!
Jag vet inte mycket om svamp, men:
på torsdag har jag plockat 2 olika svamp, som är mycket lika de jag känner: taggsvamp och karljohan. Vi kollade på Internet och vi uppfattade att alla de typer (som närmar sig Karljohan) var ofarliga.
Så vi testade och det smakade gott.
En av de svamp var mellan kärrsopp, Gallsopp och Finluden stensopp. Den andra sorter var exakt som brödticka, men helt vit och len under, utan de vanligaste rör…
Så om jag kan tipsa: prova inte smaka de!! För att min pojkvän, som är stark fick bara lite ont i magen, men jag fick magkramp + tarmstörningar i 3, 4 dagar..
Fick det svampar i samma kategori som kan orsaka sådana magproblem?
Hälsningar

0

Karin Hedén

12 sep 2006 kl. 17:45

Chansa aldrig! Du ska vara minst 100% säker att den svamp Du äter inte är giftig! Är Du tveksam - kolla med en svampkunnig person. Finns ingen sådan i din närhet - kasta! Som nybörjare är det svårt att enbart från en bild bli säker på vilken svamp det är.
Sen lär man sig förstås genom att plocka och jämföra med bilder i böcker och på internet. Men vänta med att stoppa det i munnen!

0

Anna D

13 sep 2006 kl. 11:17

Även om man smakar på svampen, och tuggar på den, ska man alltid spotta ut sin smakbit! Även om svampen inte är giftig är den svårsmält, och särskilt rå kan den vara besvärlig för magen!!!

Hade du tuggat på en gallsopp hade du för övrigt troligen inte velat svälja den… Den smakar som det låter: illa!

0

IreneA

13 sep 2006 kl. 14:53

För det första måste man veta vilka svampar det är som man tänker äta.

För det andra måste man ha kunskap om vilket skick de är i, det duger inte med gamla svampar eller svampar som har blivit angripna av något. Vad jag förstår, kan t.ex. “brödtickan”, som var vit och len under, vara något helt annat.

För det tredje måste man veta hur svamp ska lagas till. Det är svårsmält mat, i synnerhet om tiden i stekpannan blir för kort. Åtminstone 15 minuter kok+stektid gäller för de flesta sorter.

För det fjärde ska man aldrig äta stora mängder svamp, särskilt inte när man provar en ny sort. Man vet inte i förväg om man kan vara överkänslig för den.

0

Christian Nilson

13 sep 2006 kl. 14:58

-Alla svampar är ju ätbara- vissa bara en gång dock…

Märkligt att männsikor vågar sig på att äta vad de inte vet vad det är med tanke på all giftsvamp som finns i skogarna- särskilt detta år då artrikedomen är exceptionell…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone